فعالان گردشگری استان مرکزی از دولت چه می خواهند؟

فعالان گردشگری استان مرکزی از دولت چه می خواهند؟ آثارنیوز: مرکزی استان مرکزی با موقعیت جغرافیایی ویژه و ظرفیت های عظیم صنعتی و کشاورزی، از با اهمیت ترین استانهای کشور محسوب می شود، اما گذشته از شهرت صنعت و کشاورزی، این استان به لحاظ میراث فرهنگی و گردشگری نیز ظرفیت های بکری در اختیار دارد که اساسا می تواند اقتصاد استان را متحول کند و حالا که در آستانه سفر رییس جمهور به استان هستیم پرداختن به آنچه در این عرصه، از این سفر انتظار می رود نه فقط خالی از فایده نیست، که ضرورت دارد.


گردشگری پتانسیل کمتر شناخته شده استان مرکزی است که سبب شده است و شاید همین مسئله است که سبب شده در سالهای اخیر بر روی ظرفیت گردشگری استان مانور بیشتری داده شود و این نگاه که استان مرکزی هم می تواند مقصد خیلی از گردشگران باشد در حقیقت از سال ۱۳۹۸ جان تازه ای گرفت.
آبانماه ۱۳۹۷ بود که علیرضا ایزدی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی موضوع ارائه تصویر جدید و پوست اندازی استان مرکزی را بیان کرد.
از نظر ایزدی استان مرکزی در کنار همه جاذبه های طبیعی بکر، جاذبه های تاریخی که ظرفیت تبدیل شدن این استان به عنوان مقصد جدید گردشگری را فراهم می آورد، را دارد و از آنجاکه استانی صنعتی است، حداقل می تواند در زمینه توریسم صنعتی به قطب گردشگری کشور بدل شود.
در طول سه تا چهار سال اخیر، اقداماتی برای گسترش زیرساخت های گردشگری استان به انجام رسید، اما درست در دورانی که رویکرد های جدید برای حوزه گردشگری در استان مرکزی عنوان شد، کرونا آمد و عملا گردشگری برای بیش از دو سال به کما رفت و متاسفانه این شرایط ضربه سنگینی به این صنعت زد.
حدود سه ماه است که سایه کرونا قدری سبک شده و صنعت گردشگری قدری جان گرفته است، اما تعطیلی دو ساله گردشگری در کشور و استان مرکزی چنان لطمه و خسارتی به همراه داشته که شاید این صنعت به این زودی ها قد علم نکند و مسلما حمایت های دولتی از این صنعت می تواند، فرآیند جبران خسارت ها را تسهیل کند، اما چگونه؟
استان مرکزی به زودی میزبان دولت سیزدهم خواهد بود و انتظار می رود که دولتمردان با دستی پر به استان وارد شوند و اساسا در این بین فعالان گردشگری که دو سال سخت را پشت سر گذاشته اند، توقعی بیشتر دارند.
تسهیل در روند ورود و خروج تورهای گردشگری از مرزهای زمینی
رئیس انجمن صنفی و حرفه ای راهنمایان گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که در وضعیت فعلی، راهنمایان گردشگری خواهان معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند، اضافه کرد: پرداخت دلاری نرخ پرواز اتباع خارجی، ادامه دار بودن و قاطعیت در بیمه راهنمایان گردشگری و تسهیل در روند ورود و خروج تورهای گردشگری از مرزهای زمینی همچون موارد مورد درخواست راهنمایان گردشگریست.
مجید رشیدی با تاکید بر سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری کشور و استان و تغییر رویه در سیاست های کلی، اظهار داشت: متاسفانه تمرکز خدمات در زمینه جاذبه های گردشگری وجود ندارد، به عنوان مثال در منطقه استقرار سنگ نگاره های باستانی تیمره خمین و دلیجان با قدمتی چند هزار ساله، حداقل امکانات رفاهی برای گردشگران نیز وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در همین منطقه تیمره فاصله اقامتگاه ها تا سایت بازدید زیاد است، سرویس بهداشتی در منطقه و کانکس های راهنمای مسافر در منطقه بازدید وجود ندارد و البته نقصها بسیار دیگری وجود دارد و متاسفانه این شرایط را می توان به دیگر سایت های گردشگری استان نیز تعمیم داد.
رشیدی یکی از ابزارهای توسعه گردشگری را تبلیغات تلویزیونی و معرفی جاذبه های استان در شبکه های ملی و سینمای خانگی دانست و اضافه کرد: مسلما این اقدام کمک بزرگی به معرفی این اماکن به مردم و جذب مسافران و گردشگران به استان می کند، همین طور میزبانی جشنواره های ملی و بین المللی گردشگری در استان نیز می تواند در معرفی استان به عنوان مقصد گردشگری بسیار اثربخش باشد.
کرونا کوتاه آمد، چالش های صنعت توریسم، نه!
یکی از فعالان گردشگری استان مرکزی نیز درباب مطالبات فعالان این عرصه از سفر دولت به استان به ایسنا اظهار داشت: صنعت گردشگری دو سال بصورت کامل تعطیل بود و هیچ سفر داخلی و خارجی انجام نشد و این امر خسارات بسیاری را رقم زد. در ماه های اخیر این صنعت باردیگر کلید خورده است، اما با افزایش قیمت ها روبرو شدیم هر چند که باوجود این افزایش ها مردم همچنان تشنه سفر هستند و این گرانی را پذیرفتند.
مهدیار مددی اشاره کرد: بعد از این تنگناها و بیکاری دو ساله، امروز برای برگزاری یک تور با چالش هایی چون عدم برگزاری تورهای مختلط روبرو می باشیم در صورتیکه برگزار کننده تور، به الزامات اینکار واقف است.
وی با اعلان اینکه در بعضی از مقاصد گردشگری مانند گیلان به شدت با چالش روبرو می باشیم و با وجود آنکه مجوز از میراث فرهنگی دریافت شده است، هر تور با ورود به این استان بازرسی و وسایل مسافرین بررسی می شود و حتی تعدادی از تورها را بر می گردانند، اظهار داشت: برگزار کننده یک تور علاوه بر استرس سلامت مسافر در طول سفر، باید استرس های این چنینی شامل بازرسی ها و حتی برگشت تور را متحمل شود در صورتیکه بعد از دو سال تعطیلی گردشگری، این برخوردهای واقعا رنج آور است.
هزینه حمل و نقل ۳۵ درصد بالا رفت
مددی با اشاره به این که گاهی تورهای بدون مجوز برای تورهای مجاز، راهنمایان گردشگری و برگزار کنندگان تور نیز مشکل آفرین هستند، اضافه کرد: بمحض برگزاری یک سفر خارج از عرف توسط تورهای غیرمجاز، تورهای مجاز استنتاق می شوند و حتی نسبت به تبلیغ در صفحات مجازی نیز برخورد می شود در صورتیکه استفاده از این فضا، یکی از بهترین امکانات برای تبلیغ و جذب توریست و مسافر است.
وی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی قیمت حمل و نقل در ماه گذشته، اظهار داشت: این افزایش قیمت درست در زمان گذر از دوران کرونا و کلید خوردن مجدد گردشگری و سفرها غیرقابل پذیرش است، به عنوان مثال برای برگزاری یک سفر، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه حمل و نقل و اتوبوس نیاز است، با تقسیم این رقم بین مسافران، در حقیقت هر نفر حدود ۴۰۰ هزار تومان فقط هزینه حمل و نقل پرداخت می کند.
این فعال گردشگری با تاکید بر لزوم فراهم بودن زیرساخت های رفاهی برای برگزاری یک سفر، بیان کرد: با اهمیت ترین و اولیه ترین زیرساخت، سرویس بهداشتی است، اما خیلی از مقاصد گردشگری امروز در این عرصه وضعیت خوبی ندارند و قسمتی از این وضعیت نامناسب به سبب کروناست که در طول دو سال اخیر، همه زیرساخت ها بدون توجه به نگهداری آنها گرفتار تخریب شدند.
هتل ها مشتری ندارند، بالاتر از نرخ، قیمت می دهند
وی با اعلان اینکه متاسفانه زیرساخت های استان مرکزی به شدت ضعیف است، اضافه کرد: ساده ترین موضوع در بحث گردشگری راهنما و تابلوست، در شهر اراک در بدو ورود به شهر هیچ تابلویی که گویای جاذبه های گردشگری باشد وجود ندارد و از سرویس بهداشتی هم خبری نیست. متاسفانه نه فقط ورودی شهر وضعیت بدی دارد، شرایط پارک جنگلی هم برای اقامت چندساعته مسافر مناسب نمی باشد.
مددی اشاره کرد: متاسفانه هتل های شهر اراک به سبب کمبود مشتری و مسافر، بالاتر از قیمت مصوب، هزینه دریافت می کنند و مسلما مسافر و توریست این شرایط را نمی پذیرد.
این فعال گردشگری خواهان تسهیل شرایط سفر برای تورهای گردشگری شد و اظهار داشت: امروز رشد و توسعه گردشگری نیازمند شرایط مناسب می باشد، اگر یک تور وارد اراک شود، در کدام اقامتگاه با قیمت مناسب می تواند ساکن شود؟ متاسفانه یک سرویس بهداشتی مناسب در دسترس نیست و حتی برای توریستهای خارجی نیز سرویس بهداشتی فرنگی وجود ندارد. کمربندی اراک به لحاظ آسفالت وضعیت افتضاحی دارد در صورتیکه این شهر و این استان شاهراه عبوری غرب به شرق است و... و همه این موارد موجب می شود که این شهر و این استان گردشگری قوی نداشته باشد.
زیرساخت های گردشگری بسیار ضعیف است/بی توجهی به گردشگری داخلی
یکی دیگر از فعالان گردشگری استان مرکزی درباب چالش های حوزه گردشگری استان مرکزی بیان کرد: گردشگری شامل سه بخش اجرا (دفاتر مسافرتی)، اسکان(اقامتگاه ها و هتل ها) و زیرساخت است که در دو بخش اول، بخش خصوصی درحال فعالیت است، اما در زمینه زیرساخت ها با چالش های بسیاری روبرو می باشیم.
علی جوکار اشاره کرد: اتوبوس هایی که برای سفر و تور استفاده می شوند اکثرا دارای مشکل هستند چونکه در طول سالهای اخیر اتوبوس جدیدی وارد کشور نشده است.
وی با اشاره به این که بخش عمده ای از یک سفر وابسته به راهنمایان گردشگریست که از سال قبل موضوع بیمه آنها اجرائی شده و اینکار به عنوان یک شغل مطرح شده و امید است که این روند ادامه یابد، اضافه کرد: گردشگری صنعتی پولساز است و گردش مالی بالایی دارد، چین با توسعه گردشگری داخلی، اقتصاد خودرا متحول کرد، اما متاسفانه در ایران هیچ توجهی به گردشگری داخلی نمی گردد و در خیلی از مواقع جلوی آن گرفته می شود.
جوکار اشاره کرد: در کنار بی توجهی به گردشگری داخلی و ممانعت هایی که در بعضی از استانها نسبت به ورود تور دارند، برای جذب توریست خارجی نیز باید فرآیند ای خاص طی شود.
اراک صنعتی است، اما گردشگری صنعتی ندارد/گرفتار بروکراسی اداری هستیم
وی درباب زیرساخت های گردشگری استان اظهار نمود: استان مرکزی پتانسیل های بسیاری دارد، به عنوان مثال شهر اراک سومین شهر صنعتی کشور است، اما تا امروز در زمینه گردشگری صنعتی در این شهر کاری صورت نگرفته است.
این فعال گردشگری با اعلان اینکه متاسفانه بروکراسی اداری مانع توسعه گردشگری در استان شده است، اظهار داشت: به شخصه دو سال درگیر امور اداری جهت گرفتن مجوز بند ب برای اجرای تور بودم. این فرآیند های اداری طاقت فرساست و همین مورد رشد گردشگری را به تعویق می اندازد.
وی درباب انتظارات خود از دولت اشاره کرد: همه ما به مشکلات دولت واقفیم و می دانیم که شاید به لحاظ اعتباری خیلی نتواند به حوزه گردشگری کمکی کند، اما اساسا در تسهیل امور برای ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری می تواند موثر باشد و حتی در بحث گرفتن مالیات باید حمایت ویژه ای از فعالان این صنعت داشته باشد.
جوکار با اشاره به راه اندازی حدود ۲۰ اقامتگاه بومگردی در طول سه سال اخیر بیان کرد: دولت برای این اقامتگاه به عنوان یک سازه تسهیلات پرداخت می کند، اما در مقابل، برای جذب توریست خارجی هیچ هزینه ای نمی کند و عملا این فرآیند ناقص انجام می گیرد.
وضعیت راه و اقامتگاه های استان مناسب است
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در گفت و گو با ایسنا، درباب چالش های موجود در زمینه گردشگری استان بیان کرد: یکی از نیازهای حوزه گردشگری، ارائه تسهیلات با نرخ سود کم است، اما عموما طرح گردشگری توسط بانکها پذیرفته نمی گردد و حتی در صورت پذیرش، خود طرح به عنوان وثیقه مورد قبول نیست.
سید حسن حسینی عوارض تغییر کاربری طرح های گردشگری و گرفتن کمیسیون ماده ۱۰۱ شهرداری را از دیگر چالش های موجود برشمرد و اظهار داشت: دستگاه های اجرائی برای صدور مجوزها همکاری لازم را ندارند و طولانی بودن گرفتن مجوزها به مشکلی در زمینه گردشگری بدل شده است.
وی درباب وضعیت زیرساخت های گردشگری استان بیان کرد: وضعیت راه های استان مناسب و تعداد اقامتگاه ها هم اکنون پاسخگوی نیاز مسافران است، اما مسلما برای توسعه صنعت گردشگری باید تسهیلات با نرخ سود پایین و کمک های زیر ساختی برای پروژه های با پیشرفت بالا جهت تکمیل و راه اندازی انجام گیرد.
لزوم تغییرات موارد قانونی درباب سرمایه گذاری بخش خصوصی
حسینی بیمه شدن و پرداخت تسهیلات را همچون نیازهای راهنمایان گردشگری دانست و اضافه کرد: راهنمایان نسبت به بروکراسی اداری گلایه دارند ولی باید اظهار داشت که فرآیند صدور تمام مجوزها بوسیله سامانه صورت میگیرد و بروکراسی خیلی دست و پا گیر نیست.
معاون گردشگری استان مرکزی طرح موضوع اعتبارات مورد نیاز جهت زیر ساخت و تکمیل پروژها و جاذبه های تاریخی گردشگری و صنایع دستی، لزوم حمایت های دولتی جهت فعالین گردشگری و صنایع دستی و تغییرات موارد قانونی درباب سرمایه گذاری بخش خصوصی را همچون مطالباتی دانست که حتما در مسافرت ریاست جمهوری به استان مرکزی مطرح می شود.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بعد از گذشت حدود چهار سال از طرح "تبدیل شدن استان مرکزی به مقصد جدید گردشگری"، هنوز اتفاقی در این حوزه در استان نیفتاده است. از طرفی وزیر میراث فرهنگی از زمان استقرار دولت سیزدهم تا امروز به استان مرکزی سفری نکرده است، بر این اساس امیدواریم که سفر هیات دولت به استان نقطه عطفی برای تحول در زمینه گردشگری استان مرکزی باشد.




منبع:

1401/04/19
15:56:18
5.0 / 5
457
تگهای خبر: اقامت , باستانی , بیمه , پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری