سکونتگاه ساسانی غرق می شود!

سکونتگاه ساسانی غرق می شود! آثارنیوز: سد چم شیر گچساران آذرماه امسال آبگیری می شود و یک محوطه تاریخی برای همیشه غرق خواهد شد، جایی که قدمتش به دوره ساسانیان می رسد و بتازگی کشف های باستانی داشته است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، آبگیری به زودی سد چم شیر در گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد باستان شناسان را به تلاطم انداخته است، هیأتی متشکل از چهار متخصص دیرینه شناسی به مدت ۳۴ روز بدون وقفه در این محوطه تاریخی که مقرر است غرق شود، به مطالعات دیرینه شناسی پرداخته اند. سعید امیرحاجلو ـ سرپرست کاوش چم شیر می گوید: ۵ کارگاه کاوش و ۱۶۲ مترمربع از این محوطه خواناسازی شده است.
باستان شناسان در جریان جستجوهای نجات بخشی محوطه ۱۰۶ حوضه سد چم شیر حتی سه دوره معماری از ساسانی تا دوره اسلامی، قطعاتی از سفال، شیشه، مهره های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش خورده را شناسایی کرده اند. سرپرست کاوش احتمال غرق شدن این محوطه را بعد از آبگیری داده است. او می گوید: مستندنگاری دقیقی از یافته های کاوش ها انجام شده است.
امیرحاجلو درباره دیگر نتایج آخرین کاوش ها در این محوطه تاریخی گزارش کرده است: باتوجه به وجود دو استودان در صخره های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه های سفال شاخص و شیوه معماری تعدادی از دیوارها، بنظر می رسد استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست کم از دوره ساسانیان شروع شده است.


این عتیقه شناس می گوید: چشم انداز و توانمندی های طبیعی منطقه و نزدیکی به رودخانه "زهره" سبب شده استقرار و سکونت در این محوطه در یک بازه زمانی تقریباً هزارساله، تا سده های میانی اسلامی ادامه یابد.
سد چم شیر روی رودخانه سد زهره در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است. پیش بینی شده این سد تا آذرماه ۱۴۰۱ آبگیری شود، درحالی که دوست داران محیط زیست به سبب وجود گنبدهای نمکی در این منطقه، احتمال تکرار تجربه تلخ سد گتوند و شور شدن آب در چم شیر را داده اند. بیم این نیز می رود بعد از آبگیری سد مخزنی، تعدادی روستا، گونه های گیاهی بومی منطقه همچون درختان گز، به همراه محوطه ای تاریخی غرق شود. با این وجود، ساخت سد روی زهره به بهانه پیش گیری از خسارت های ناشی از سیل و تامین آب برای اراضی کشاورزی، بدون توقف ادامه دارد.




منبع:

1401/04/10
13:38:51
5.0 / 5
705
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری