فرصت سازی روسیه برای گردشگری ایران

فرصت سازی روسیه برای گردشگری ایران به گزارش آثارنیوز گردشگری روسیه تحت تأثیر تحریم پروازهای بین الملل این کشور در جریان جنگ با اوکراین، به شدت صدمه دیده و سفرهای خارجی روس ها بیشتر به کشورهای آسیایی و خاورمیانه معطوف شده است و این وضعیت فرصتی برای صنعت توریسم ایران پدید آورده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بنا بر آمار کمپانی های سفر، مسافرت روس ها به بیرون از مرزهای این کشور که قبلاً به علت محدودیت های کرونا به شدت صدمه دیده بود، اینک تحت تأثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین با کاهش بیشتری روبرو شده است. سفرهای خارجی روس ها اینک به قشر مرفه محدود شده که آنها هم ناچارا به کشورهای آسیایی و خاورمیانه روی آورده اند. ایران هم با استفاده از این فرصت، برای ۱۵ توراپراتور گردشگری و آژانس دار روسیه تور آشناسازی برگزار کرده است.
ایران در نیمه های سال ۱۴۰۰ بعد از آن که صدور ویزای گردشگری از سرگرفته شد، یک تور آشناسازی دیگر برای آژانس داران روس برگزار کرده بود. این تورهای آشناسازی با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری ایران، به دنبال امضاء برنامه اجرایی موافقت نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» بین ایران و روسیه در حال اجرا است. این موافقت نامه به شهروندان دو کشور اجازه می دهد به صورت گروهی و بدون ویزا به کشورهای یکدیگر سفر کنند، موافقت نامه ای که تا سال ۲۰۲۳ اعتبار دارد، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
اینک، دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اطلاع داده که تور آشناسازی دیگری برای ۱۵ فعال گردشگری شامل توراپراتورها و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی روسیه اجرا کرده که اولین برنامه آشناسازی ایران برای روس ها در سال ۱۴۰۱ به شمار می آید. سفر این گروه در استانهای تهران، اصفهان و شیراز تا روز شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.
مطابق برنامه ریزی دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، این گروه از فعالان گردشگری روس ضمن بازدید از جاذبه ها و ظرفیت های تاریخی و تفریحی کشور مقرر است در جهت تسهیل روابط گردشگری دو کشور، تورهای تخصصی تعریف کنند.


روسیه یکی از شش کشور بازار هدف گردشگری ایران است. مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی پیشتر اظهار داشته بود: بعد از تغییراتی که همه گیری کووید- ۱۹ در ذائقه سفر به وجود آورده است، ایران برای جذب توریست خارجی روی شش کشور چین، روسیه، عراق، جمهوی آذربایجان، عمان و ترکیه متمرکز شده و می خواهد اعتمادِ "مقصد امن ایران" را به خارجی ها برگرداند.
لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همینطور اظهار داشته بود: گردشگران روس بسیار مشتاق سفر به مقاصد ناشناخته همچون ایران هستند، فقط باید و اطلاع رسانی خوبی در روسیه داشته باشیم.
او سال پیش، بعد از آن که یک تور آشناسازی برای تعدادی از آژانس داران روس در ایران برگزار شد، اظهار کرده بود: مطالعات بازار نشان داده روس ها به سفرهای ماجراجویانه و مقاصد ناشناخته و اکوتوریستی علاقه مندند. برخی از آژانس داران روس که به تازگی با حمایت یک شرکت هواپیمایی ایرانی به کشورمان سفر کرده بودند هم این حرف را تایید نموده اند. طبق ارزیابی متولیان گردشگری روسیه هم بازخورد سفر گردشگران روس که به ایران سفر داشته اند، بسیار مثبت بوده و انعکاس آن بخصوص در شبکه های اجتماعی سبب اشتیاق و علاقه مندی بسیار شده است.
با این حال، چندی قبل اظهاراتی به نقل از سفیر روسیه در ایران درباره علل سفر نکردن روس ها به ایران انتشار یافت، در خصوص اینکه «من بارها و با صراحت به ایرانیان گفته ام که دو مسئله عمده مانع ورود شهروندان روس و نه تنها گردشگران به ایران می شود، یکی مسئله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور، الزامی است و دیگری این که مشروبات الکلی ممنوع می باشد.» بعد از آن، رسول موسوی ـ دستیار وزارت امور خارجه ـ در صفحه توییتر خود به این اظهارات واکنش نشان داد و نوشت: «جاذبه های اصلی گردشگری ایران عزیز ما زیارت، فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن است مزیتهایی که منحصر بفرد بوده و دیگران ندارند. گردشگری سلامت مزیت دیگری است که می تواند ایران را قطب پزشکی منطقه نماید. مشکل اصلی صنعت گردشکری ما ضعف زیر ساختها و مدیریت امور است نه مهیا نبودن بساط ع... خ...» هرچند، سفارت روسیه در ایران بعدا در اطلاعیه ای اعلام نمود که اظهارات سفیر مسکو در تهران در مصاحبه با یکی از رسانه های روسیه در مورد سفر گردشگران این کشور به ایران، از جانب بعضی از رسانه های فارسی زبان به صورت تحریف شده انتشار یافته است.





1401/03/19
12:55:13
5.0 / 5
475
تگهای خبر: بنا , پرواز , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری