رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورزنه مطرح كرد؛

فعال کردن جوامع محلی در گردشگری ورزنه

فعال کردن جوامع محلی در گردشگری ورزنه به گزارش آثارنیوز اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه اظهار داشت: بیشترین تمرکز میراث فرهنگی ورزنه بر توسعه و افزایش جوامع بومگردی و فعال کردن جوامع محلی در بخش گردشگری می باشد.



احمد شهباز در گفتگو با ایسنا درباره مشکلات بخش گردشگری شهرستان ورزنه و ظرفیت های آن، اظهار نمود: روند گردشگری در ورزنه که از یک دهه گذشته شروع شده روبه توسعه بوده است و در دوران کرونا مقداری روند کند شد، اما زیرساخت های گردشگری در این شهرستان وضعیت چندان خوبی ندارد و ما کوشیده ایم با به میدان آوردن بخش خصوصی بخشی از این مشکلات را مرتفع نماییم. هم اکنون ۱۱ بومگردی فعال داریم و یک کاروانسرا هم درحال تبدیل شدن به هتل است و با عنایت به ظرفیت فعلی در روز می توانیم ۳۰۰ توریست را پذیرش نماییم.

وی اضافه کرد: چند روستای تاریخی ورزنه می توانند توریست پذیر شوند و با عنایت به ساختار محلی که دارند از سازگاری بالایی با گردشگران برخوردار می باشند. بیشترین تمرکز میراث فرهنگی ورزنه بر توسعه و افزایش جوامع بومگردی است. می خواهیم از صاحبان منازل تاریخی دعوت نماییم تا در بحث گردشگری سرمایه گذاری مناسبی انجام دهند و بعد از سیر مراحل قانونی برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، خاطرنشان کرد: دو مجموعه گردشگری و سایت تفریحی در بخش کویری ورزنه داریم که البته این دو سایت مشکلات زیادی از قبیل تغییر مدیریت و تغییر سرمایه گذار داشته اند. واحدهای اقامتی این مجموعه ها به راه افتاده است و از پاییز می توانند به مسافران در داخل کویر، خدمات عرضه کنند.

شهباز افزود: کمبود سرویسهای بهداشتی و فضاهای جانبی در این دو مجموعه گردشگری در کویر وجود دارد که در تلاش هستیم تا پاییز این کمبودها جبران شود. در داخل شهر ورزنه کاروانسرای شاه عباسی درحال تعمیر است که به احتمال قوی شش ماه طول می کشد که این کاروانسرا آماده پذیرش مسافر و توریست شود. برای سال ۱۴۰۲ ظرفیت های گردشگری ورزنه افزایش خوبی پیدا می کند و در این صورت انگیزه برای سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد و جامعه محلی ورود بیشتری در بخش گردشگری پیدا می کند.

وی اظهار داشت: بحث آمارگیری دقیق از گردشگران از سال جاری شروع شده است، اما به احتمال قوی سالانه بیشتر از ۴۰۰ هزار توریست وارد ورزنه می شوند و در عید سال جاری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از این شهر کویری بازدید نمودند. تعداد خانه مسافر در ورزنه کم است که برای حل این مشکل باید اقدام گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، اظهار نمود: علاوه بر این مشکلات بحث فرهنگ گردشگری هم از اهمیت خاصی برخوردار است، به صورتی که برخی تضادهای فرهنگی مشکل ساز می شود. گاهی برخی افراد مبادرت به برگزاری تورهای غیر مجاز در منطقه می کنند که در این تورها اعمالی انجام شده که سبب اعمال محدودیت برای گردشگران و نارضایتی آنان شده است.

صنایع دستی ورزنه وضعیت خوبی ندارد

شهباز اضافه کرد: صنایع دستی شهرستان هم اکنون وضعیت زیاد خوبی ندارد در صورتیکه پتانسیل خوبی در این بخش داریم. برای مثال از قدیم تا کنون پارچه بافی سنتی که همان سفره بافی است در ورزنه رونق خاصی داشته است، اما تعداد بافندگان آن ۸ نفر بیشتر نیست. با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای و کمیته امداد در تلاش هستیم جوانان هم به پارچه بافی سنتی روی آورند. در کل در بخش صنایع دستی زیاد فعال نیستیم که البته برنامه ریزی برای حل این نقیصه را در دستور کار داریم.

وی افزود: از مطالبات اصلی ما این است که دولت به بخش صنایع دستی عنایت ویژه داشته باشد و اعتبارات قابل قبولی را برای رونق صنایع دستی اختصاص دهد. اعتبارات محدود است و شریان های اصلی اقتصاد ورزنه صنایع دستی است و جز توسعه پایدار منطقه به حساب می آید. گردشگران باید ملاحظه فرهنگ منطقه ورزنه و ارزش های جامعه محلی را بکنند و با پوشش مناسب حاضر شوند. اگر این دغدغه ها دنبال شود نتایج خوبی حاصل می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، اظهار داشت: انتظار داریم جامعه محلی به گردشگری توجه بیشتری کند و در کل گردشگری ورزنه روبه رشد بوده است. به جرات می توانیم به ورزنه لقب شهر اِکو موزه ایران را دهیم. در ورزنه می توانید موزه ای از حرفه های قدیمی را مشاهده کنید که در کمتر جایی از ایران این مورد را می توانیم پیدا نماییم.

شهباز تصریح کرد: برخی از آثار تاریخی شهرستان ورزنه احتیاج به مرمت و بازسازی اضطراری دارد که در پروژه ها و تملک دارایی پیشبینی شده است. حالا ۲۵ اثر تاریخی ورزنه ثبت ملی شده است و قلعه قورتان، دومین بنای قلعه خشتی ایران پس از بم است که بیشترین توریست را به خود جذب می کند. البته این قلعه ۴۳ هزار متر مربعی احتیاج به مرمت دارد که امیدواریم اعتبار مورد نیاز آن تامین گردد.




منبع:

1401/03/09
14:16:02
5.0 / 5
523
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری