پاسخ قائم مقام ضرغامی به آثارنیوز

مجلس عقب نشست

مجلس عقب نشست به گزارش آثارنیوز قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سرانجام طرح بحث برانگیز مجلس درباره حراج اشیا تاریخی اظهار داشت: نمایندگان مجلس بعد از گفت وگوهای ما امضاها را پس گرفتند و قرار شد منتظر قانونِ شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشند.


علی دارابی در پاسخ به ایسنا درباره آخرین اقدام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج ها» و همینطور درباره بیانیه نمایندگان مجلس که طرح خویش را پس گرفتند به علت آن که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر است لایحه ای را با مضمون آن طرح باردیگر ارسال نماید، اظهار نمود: این گونه نیست! جزو وظایف نمایندگان است که طرحی را عرضه کنند، اما همانطور که آقای ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم گفتند ما در مشورت آنها قرار نگرفتیم، اطلاعی هم نداشتیم و از رسانه ها آگاه شدیم. از همین رو، اطلاعیه ای ۸ ماده ای را به مجلس فرستادم و تصریح کردم که این کارِ نادرستی است. پس از گفتگو با تعدادی از آنها، امضاها را پس گرفتند که تشکر می نماییم.
او اضافه کرد: آنها یک بیانیه دادند و گفتند چون قانونِ شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار دولت می باشد و مقرر است به مجلس برسد منتظر می مانیم تا ببینیم آن لایحه تکلیف این بحث ها را چطور انجام می دهد.

کاوش، اکتشاف و حفاری آثار تاریخی جرم است
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، معاون میراث فرهنگی که در حاشیه آیین روز جهانی موزه ها در جمع خبرنگاران سخن می گفت، خاطرنشان کرد: کاوش، اکتشاف و حفاری مطابق قانون، جرم به حساب می آید و فقط در انحصار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و به صورت جد در قانونی که نوشته ایم این مورد را لحاظ کرده ایم.
او درباره موضع این وزارت خانه در مورد فروش اشیا تاریخی در سایت ها و تبلیغ آنها، اظهار نمود: قاچاق در بخش های مختلف کشور وجود دارد، حتی در نمایشگاهی هم که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه ملی برگزار شده است به قول رئیس کل موزه ملی که خودشان دیرینه شناس هستند، بعضی از اشیاء به معرض نمایش گذاشته شده اصیل نیست. ما در وزارت کمیته تشخیص نفایس را با حضور تعدادی از صاحبنظران، کارشناسان و مدیران سرآمد کشور داریم و تشخیص اینکه کدام بنا و یا اثر نفیس است توسط این کمیته انجام می شود. یا مثلاً درباره تبلیغات فلزیاب که ممنوع می باشد، اما در رسانه های مختلف تبلیغ می شود، به نظر ما این کارها مبنای قانونی ندارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم موافق آن نیست. برای همین ما به جد از مرجعیت وزارت میراث، فرهنگی و گردشگری در این حوزه صیانت می نماییم.

حق الکشف بازبینی می شود
دارابی درباره حق الکشف ها با تکیه بر اینکه مقررات آن احتیاج به بازبینی دارد، اضافه کرد: کمیته ای تعیین شده تا حق الکشف را به روز کند. دستگاههای مختلفی از قوه قضاییه تا نیروی انتظامی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و وزارت میراث فرهنگی در این کمیته عضو هستند، ازاین رو به آئین نامه فرادستگاهی نیاز داریم. آئین نامه نوشته شده، اما با دستگاههای دیگر در حال گفتگو هستیم تا به طرحی جامع تبدیل گردد و برپایه آن عمل نماییم. البته مکانیزم های تشویقی هم پیشبینی شده است، چون هدف ما این نیست که فراخوان برای حفاری بدهیم و نهضتی راه بیافتد. منظور این است که اگر کسی در عملیات عمرانی مثلاً در جریان سدسازی به آثار تاریخی برخورد کرد مشمول حق الکشف شود، نه اینکه برنامه حفاری داشته باشند.

تکلیف حقوق کارگران پایگاه های میراث جهانی چه می شود؟
او درباره تاخیر و تعلیق در پرداخت حقوق کارگران پایگاه های میراث جهانی که اخیرا نامه ای را برای ضرغامی فرستاده اند، اظهار داشت: همکاران ما در پایگاه ها نزدیک به ۸۰۰ نفر هستند که حقوق شان در ماه شش میلیارد تومان می شود، محل پرداخت این حقوق از طرح های عمرانی است که تا به جریان بیافتد سه ماه از سال می گذرد، ازاین رو همیشه با عقب ماندگی در پرداخت حقوق این همکاران روبه رو هستیم. مکاتبه کرده ایم، آقای ضرغانی هم با معاون اول رئیس جمهور برای حل این مورد صحبت کرده اند. دستور داده شده است مبحث در سازمان برنامه و بودجه پیگیری می شود و قرار شده راهی را باز کنند. وزارت میراث فرهنگی هم به جد دنبال این است که مشکل همکاران پایگاه ها را حل کند.

بازگشت الواح هخامنشی چه شد؟
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره استرداد آثار هم به تلاش و همکاری وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره نمود و اضافه کرد: این مورد را در چارچوب یک پروتکل با سایر دستگاه ها در دستور کار داریم. آثار فراوانی در خارج از کشور داریم که در گذشته به نام مطالعه از کشور خارج شده و یا به شکل های دیگر قاچاق شده است. برای استرداد باقی آثار در حال اقدام هستیم و وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات هم برپایه گزارش هایی که ما در اختیارشان گذاشته ایم در حال گفتگو هستند، چون فرایند طولانی است و گاهی به عمر یک دولت کفاف نمی دهد باید رایزنی شود، اما عزم آنرا داریم که آثار متعلق به ایران را برگردانیم.
او درباره بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی اظهار داشت: بازگشت بخشی از این آثار به بهانه های واهی و تحریم تحت تأثیر قرار می گیرد، بخشی هم به اقدام نیاز دارد تا اعلام. اجازه بدهید برخی از اقدامات صورت گیرد.

داربست های مسجد امام اصفهان بعد از ۱۱ سال باز می شود
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همینطور ضمن اشاره به رونمایی ۷۰ پروژه در هفته میراث فرهنگی، از باز شدن داربست های گنبد مسجد امام (ره) در اصفهان بعد از ۱۱ سال با آخر مرمت آن اطلاع داد و اظهار داشت: در این هفته با اوقاف، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها برای همکاری در زمینه های مختلف توافق هایی خواهد شد و همینطور از الواح آثار ثبت جهانی شده رونمایی می شود.

خبرهایی از عمارت مسعودیه در راه است
دارابی درباره بازگشایی خانه های تاریخی بخصوص عمارت مسعودیه که وضعیت وخیمی دارد، اظهار نمود: نه تنها درباره عمارت مسعودیه، بلکه برای دیگر بناهای تاریخی، سیاستی در وزارت داریم که کارویژه بناهای تاریخی از اداری به تاریخی و موزه ای تبدیل گردد. البته چند مشکل پیش رو است که کمبود بودجه و اعتبارات برای تملک و خرید این آثار از آن جمله است. بودجه ای که برای مرمت تخصیص داده می شود بسیار خیلی کم است، برای همین انجمن خیران میراث فرهنگی تشکیل شده، چون هستند افرادی که جهت کمک به یک بنای تاریخی داوطلب هستند، حتی مشخص می کنند در کدام بنا می خواهند مشارکت داشته باشند، مثلاً برای مشارکت مالی در پروژه کوشک احمدشاهی در نیاوران اعلام آمادگی شده است.
او افزود: گزارش عمارت مسعودیه هم آماده شد، تیمی را فرستاده ایم و گزارش میدانی و بازرسی آماده شده و بزودی شاهد خبرهایی خواهیم بود.
دارابی این گفتگو را در حاشیه رونمایی از نمایشگاه ۱۵۰۰ شیء تاریخی اهدایی به موزه ملی و آیین روز جهانی موزه ها با خبرنگاران انجام داد که به دنبال سوال های زیاد خبرنگاران اظهار داشت: اجازه بدهید ادامه این گفت گو در نشستی که در عمارت مسعودیه برگزار می گردد صورت گیرد.




منبع:

1401/02/29
14:16:15
5.0 / 5
671
تگهای خبر: آئین , آثار تاریخی , آیین , باستانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری