حذف داربست مسجد امام بعد از ۱۰ سال

حذف داربست مسجد امام بعد از ۱۰ سال به گزارش آثارنیوز جمع آوری داربست های مرمت گنبد مسجدامام اصفهان پس از ۱۰ سال، کتابت قرآن کریم در مسجد کبود تبریز و برگزاری نمایشگاه ۱۵۰۰ شی مکشوفه در موزه ملی ایران همچون برنامه های هفته میراث فرهنگی است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، جلسه هماهنگی برنامه های ستاد بزرگداشت هفته میراث فرهنگی با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی کشور، امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در محل سالن فجر این وزارت خانه برگزار شد.
در این جلسه که مدیران این وزارت خانه به صورت حضوری و مدیران کل و معاونان میراث فرهنگی استان ها به صورت مجازی حضور داشتند، برنامه های بزرگداشت هفته میراث فرهنگی در سطح ستادی و استانی تشریح شد.
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران هم در این جلسه اظهار داشت: بخش مهمی از فعالیتهای این استان در هفته میراث فرهنگی در ارتباط با موزه ها و کاخ موزه ها است که ۹ برنامه شاخص در موزه آبگینه برگزار می شود.
او اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه اشیای توقیفی و اشیای اهدایی در محل موزه ملی ایران با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی یکی دیگر از این برنامه ها است. ضمن اینکه رونمایی از نسخ خطی و برگزاری مسابقات گوناگون، دیدار با استادان برجسته و معرفی پروژه های دانش بنیان بخش دیگری از برنامه های این اداره کل در هفته میراث فرهنگی است.
عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل هم در این نشست اظهار داشت: انتشار کتاب معرفی میراث جهانی چغازنبیل که شامل نقشه های به روز شده پایگاه است، برگزاری نمایشگاه مجازی زیورآلات دوره عیلامی، برگزاری کارگاه میراث و کودک خلاق، نمایشگاه مجازی تنوع زیستی، برگزاری کارگاه استخوان شناسی برای دانشجویان و استادان و برگزاری کارگاه خط شناسی از مهم ترین برنامه های پایگاه جهانی چغازنبیل در هفته میراث فرهنگی خواهد بود.
هادی میرزایی مدیرعامل صندوق احیا هم اظهار داشت: نمایشگاه عکس احیای بناهای تاریخی، ایجاد امکان بازدید عموم مردم از بناهای درحال مرمت، نشست با بهره برداران از بناهای تاریخی، قدردانی از فعالان و حامیان سرمایه گذاری بناهای تاریخی، کارگاه استفاده از پروژه های دانش بنیان در احیای بناهای تاریخی، رونمایی از دو کتاب تخصصی و پخش سه مستند در فضای مجازی و رسانه ملی، اعلام هبه یکی از دوست داران حوزه میراث فرهنگی در استان بوشهر و افتتاح کاروانسرای وکیل در کرمان برنامه هایی است که از جانب این صندوق در هفته میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت.
تولید محتوا و پوشش خبری برنامه های هفته میراث فرهنگی
حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این نشست در سخنانی اظهار داشت: سه عنوان سرفصل برای هفته میراث فرهنگی داریم که یک بخش از فعالیتهای ما جنس پوشش خبری دارد و این آمادگی را داریم تا در هفته میراث فرهنگی به صورت کامل به پوشش اخبار برنامه های این هفته بپردازیم.
او اضافه کرد: سر فصل دوم برنامه های ما تبلیغات محیطی و مجازی است و سرفصل سوم هم تولید محتوا است که با همکاری مدیران روابط عمومی استان ها و سایر بخش ها صورت خواهد گرفت. تمام این اقدامات در یک برنامه ۱۰ روزه در چارچوب یک کمپین با هویت گرافیکی مشخص، شعار مشخص و هشتک مشخص صورت خواهد گرفت تا اهداف مهم این هفته محقق شود و مردم با حوزه میراث فرهنگی بیشتر از پیش آشنا گردند.
جمع آوری داربست های مرمت گنبد مسجد امام اصفهان پس از ۱۰ سال
علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان هم با تشریح برنامه های این استان در هفته میراث فرهنگی اظهار داشت: عملیات مرمتی گنبد مسجد امام به پایان رسیده و داربست های گنبد پس از یک دهه از این مسجد در هفته میراث فرهنگی برداشته خواهد شد.
او با عرضه پیشنهادهایی به مناسبت هفته میراث فرهنگی اضافه کرد: برگزاری میز خدمت در محل برگزاری نمازهای جمعه، پیگیری بخش دیگری از نهضت تفویض اختیار در هفته میراث فرهنگی و احیای بخش مردم شناسی پژوهشگاه اقداماتی است که می تواند در هفته میراث فرهنگی تحقق یابد.
علیرضا انیسی معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: از هفت پژوهشکده ما شش پژوهشکده ارتباط مستقیم با حوزه میراث فرهنگی دارند و برنامه های متنوعی همچون نشست های تخصصی، رونمایی از کتب تخصصی و انتشارات جدید و برگزاری کارگاه های تخصصی همچون مهم ترین برنامه های پژوهشگاه در هفته میراث فرهنگی به حساب می آید.
کتابت قرآن کریم در مسجد کبود تبریز
احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی هم در این جلسه اظهار داشت: با عنایت به ثبت جهانی هنر خوشنویسی مستندی را تهیه کرده ایم که در هفته میراث فرهنگی برگزاری خواهد شد این در شرایطی است که همزمان با هفته میراث فرهنگی گردهمایی قاریان برجسته در محل مسجد کبود برگزار و کتابت قرآن کریم در این مسجد انجام می شود.
او اضافه کرد: افتتاح موزه دیرینه شناسی خدا آفرین و افتتاح یک موزه در تبریز، برگزاری کارگاه های آشنایی کودکان با میراث فرهنگی، تجلیل از خادمان میراث فرهنگی، برگزاری نشست های تخصصی و افتتاح عملیات مرمتی مسجد حسن پادشاه، تهیه و انتشار ۱۰۰ کلیپ از بناهای تاریخی و … از مهم ترین برنامه های این اداره کل در هفته میراث فرهنگی است.
ابراهیمی معاون میراث فرهنگی استان بوشهر هم به تشریح برنامه های این استان به مناسبت هفته میراث فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: به مناسبت این هفته در استان بوشهر برنامه هایی صورت خواهد گرفت که مهم ترین آنها اکران فیلمهای مستند با مبحث خلیج فارس، آشنایی کودکان با میراث فرهنگی، همایش دیرینه شناسی در بندر سیراف با مبحث خلیج فارس، برگزاری کارگاه تخصصی مرمت اشیای تاریخی، معرفی بناهای تاریخی از راه رسانه ملی، برگزاری نمایشگاه عکس از مرمت بناهای تاریخی و آغاز فصل های جدید از جستجوهای دیرینه شناسی و تجلیل از خادمان حوزه میراث فرهنگی است.
نادر زینالی مدیرکل امور استانهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه اظهار داشت: هماهنگی های کامل با استان ها برای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم هفته میراث فرهنگی انجام شده و اطلاع رسانی کامل به تمام استان ها صورت گرفته است.
او اضافه کرد: پیشنهاد دارم در هفته میراث فرهنگی نمایشگاهی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار گردد تا نمایندگان مجلس هم با اقدامات و فعالیتهای انجام شده در حوزه میراث فرهنگی بیشتر از پیش آشنا گردند.
برگزاری نمایشگاه ۱۵۰۰ شیء مکشوفه در موزه ملی ایران
جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران هم به تشریح برنامه های این موزه در هفته میراث فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه برای نابینایان، برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه تک اثر، برگزاری نمایشگاه اهدایی، برگزاری نمایشگاهی از ۱۵۰۰ اثر مکشوفه، تجلیل از خانواده باستان شناسان بزرگی که از دنیا رفته اند و برگزاری پویش با مبحث خاطرات بازدید از موزه از مهم ترین برنامه های موزه ملی ایران به مناسبت این هفته است.
مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی هم در این جلسه اظهار داشت: هم زمان با فرا رسیدن هفته میراث فرهنگی ۱۱۲ برنامه در سرتاسر کشور انجام می شود که با عنایت به اهمیت پیوست رسانه ای، مستندسازی این برنامه ها با همکاری اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت خانه صورت خواهد گرفت.

1401/02/13
12:17:31
5.0 / 5
605
تگهای خبر: بنا , تاریخ , دیرینه شناسی , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری