ماموریتی برای نجات تل جهیدون

ماموریتی برای نجات تل جهیدون به گزارش آثارنیوز گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی «تل جهیدون» انجام شد. این تپه باستانی محل کاشت گندم دیم شده و جاده کشی روستایی هم بخش دیگری از آنرا تخریب کرده و از حفاری های قاچاقچان عتیقه هم در امان نمانده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد کیانی ـ سرپرست هیأت دیرینه شناسی تل جهیدون ـ اظهار داشت: تل جهیدون (قلعه یهودان) در فاصله یک کیلومتری جاده آسفالته کازرون به روستای ناصرآباد شرقی و حدودا چسبیده به بافت مسکونی روستا واقع شده است که قبل از آغاز فعالیت میدانی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن، تنها اطلاعات مستند درباره آن به پرونده ثبتی اثر مربوط بود که در سال ۱۳۷۹ به شماره ثبت ۳۲۷۸ در لیست آثار ملی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تل جهیدون تپه ای است نسبتاً بزرگ به طول تقریبی ۲۷۰×۲۸۰ متر و ارتفاع زیاد در حدود ۱۵ متر که سطح آن هر سال از جانب کشاورزان به صورت کامل شخم زده شده و روی سطح آن گندم دیم کاشته می شود.
این دیرینه شناس اظهار داشت: جاده خاکی به سمت روستای ناصرآباد که از قسمت شمالی تپه می گذرد هم سبب تخریب قسمت شمالی تپه شده و این قسمت را به صورت یک دیواره درآورده که داده های سفالی به خوبی در آن قابل مشاهده می باشد.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی تل جهیدون اضافه کرد: داده های سطح الارضی شناسایی شده بر سطح تپه شامل انواع قطعات پراکنده سفال در ارتباط با دوره های مختلف تاریخی و اسلامی به همراه چند مورد بقایای ظروف سنگی شکسته شده بود که همگی دال بر اهمیت این محوطه باستان شناختی در جهت انجام پژوهش های علمی و هدفمند بعدی است.


وی اظهار نمود: متاسفانه با گسترش سریع روستای ناصرآباد شرقی در دهه های اخیر و موقعیت قرارگیری تل جهیدون در میانه مسیر کازرون به طرف روستای ناصرآباد در محلی که دارای اراضی مرغوب برای کشاورزی و سکونت است و همینطور افزایش روز افزون قیمت اراضی پیرامونی، منجر به شکل گیری تهدیدی اساسی در جهت تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر پرارزش تاریخی ـ فرهنگی شده است.
کیانی افزود: بر همین مبنا با موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تل جهیدون با نظارت محمد حسن پاک نژاد در یک بازه زمانی یک ماهه صورت گرفت که در نتیجه آن در مجموع ۴۰ گمانه با ابعاد ۱×۱ متر دورتادور تپه بوجود آمد.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی تل جهیدون اظهار داشت: تمام تلاش تیم باستان شناختی بر این بود با عنایت به موقعیت قرارگیری تپه در بین زمینهای کشاورزی از یک طرف و همینطور گسترش بافت مسکونی به سمت عرصه اثر از سوی دیگر با بیشترین تعامل با اهالی و کشاورزان محلی، ضمن انجام یک کار هدفمند و دقیق باستان شناختی و پیشگیری از تحمیل کمترین هزینه و صدمه به اثر، بهترین نتیجه در جهت تبیین و ترسیم خطوط عرصه و حریم با عنایت به گمانه های ایجادشده صورت گیرد.
درباره این تپه باستانی اطلاعات زیادی در دست نیست. فقط قدمت آن به دوران بعد از اسلام نسبت داده شده و روایت بر این است که هسته اولیه شکل گیری شهر کازرون، تل جهیدون بوده است.




منبع:

1401/02/05
15:01:46
5.0 / 5
467
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری