میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

برگشت اشیای تاریخی ازفرانسه

برگشت اشیای تاریخی ازفرانسه آثارنیوز: رایگان شدن ویزای ایران برای تماشاچی های جام جهانی، کاهش سفرهای نوروزی نسبت به سال 98، ماجرای استرداد اموال تاریخی ایران از فرانسه همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته مسئولان مختلفی درباره جذب گردشگران از قطر در دور جام جهانی خبر رسانی کردند. در یک برنامه خبری رادیویی یکی از مدیران معاونت گردشگری آگاهی داد که وزارت خارجه با لغو روادید ایران و قطر برای ورود اتباع خارجی که به قطر رفته اند در دوره جام جهانی موافقت کرده است. حتی ضرغامی وزیر میراث فرهنگی نیز این خبر را اعلام نمود و از لغو موقت روادید آگاهی داده و اظهار داشت که تصمیم گیری نهایی در مورد لغو موقتی روادید ایران از مبدا قطر برای تسهیل ورود تماشاگران جام جهانی فوتبال انجام می شود. اما بعد از آن مقام مسئول دیگری در همین وزارتخانه اعلام نمود که این مساله تنها محدود به لغو رایگان ویزاست و هنوز لغو روادید تأیید نشده است. تا این که سخنگوی دولت از رایگان شدن صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آگاهی داد و نوشت: این مصوبه می تواند در جذب و تشویق سفر گردشگران جام جهانی به ایران و رونق صنعت گردشگری در کشور نقش مؤثری داشته باشد.
سفرهای نوروز ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۹۸ کاهش داشتبررسی آمار سفرهای نوروزی سه سال اخیر نشان میدهد که در نوروز چه حجم از سفرهای غیر قابل پیش بینی انجام شده است و چه زمان هایی این سفرها کاهش پیدا کرده و چه زمانی افزایش داشته است و اصولاً چه تعداد از ایرانیها به سفر رفته اند. مقایسه آمار سالهای قبل نشان میدهد که در سال ۹۸ یعنی پیش از دوران کرونا، میزان سفرها زیادتر از امسال بود. چون محدودیت سفرها وجود نداشت، مراکز تعطیل نبودند و سفرها نیز رونق همیشه را داشت. اما در سال ۱۴۰۱ این آمار بنا بگفته متولیان سفر باز هم افزایش داشته است اما این افزایش در مقایسه با سال ۹۸ نبوده بلکه اگر آمار اقامت و ترددها بررسی شود، نشان میدهد که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یا حتی ۹۹ افزایش داشته است یعنی سال هایی که کرونا اجازه سفر را به مردم نمی داد.
سهم آژانس ها از نوروز ۱۴۰۱ هیچ بوداین هفته پیرو سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار داشت: در روزهای نوروز ۱۴۰۱ آژانس های مسافرتی سود چندانی از سفرها نبردند چون مردم با ماشین شخصی سفر کرده و در چادر و منازل اقوام اقامت داشتند. حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار داشت: در سالهای اخیر به ویژه در دوران کرونا بیش از ۵۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی لطمه دیده اند یا دیگر وجود خارجی ندارند. بسیاری از افراد تمایل به بازگشت به شغل خودرا ندارند الان می بینیم ۵۰ درصد شاغلان گردشگری از صنعت خارج شده اند شاید الان ۲۵۰۰ دفتر مسافرتی از ۵ هزار دفتر در کشور وجود داشته باشد. وی اظهار داشت: دفاتر خدمات مسافرتی پروانه کسب دارند و مردم باید از آنها که همیشه مورد اعتمادشان بوده خرید کنند نمی توانیم بگوییم هیچ دفتری مرتکب تخلف نمی گردد. تا جای ممکن تلاش می نماییم حق مردم و صنف را وصول نماییم. وی همین طور درباره فعالیت ستاد سفرهای نوروزی افزود: در این ستاد ارگان های دولتی دور هم جمع می شوند که هر کدام باید وظایف خودشان را انجام دهند. در صورتیکه اگر این ستاد نبود چه اتفاقی می افتاد؟ چرا در این ستاد، بخش خصوصی حضور ندارد. گفتند که ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در طول نوروز ثبت شده است. طبق گفته خودمان اگر هر نفر ۴ شب سفر کرده باشد در عید نوروز ۱۴۰۱ تنها ۱۵ میلیون از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران به سفر رفته اند. این تعداد هم در شهرها یا کمپ زده اند و یا در چادر خوابیده اند پس چه کمکی به اقتصاد شهرها شد؟
رالی خانوادگی از فردا تا عید فطر برگزار می شودرالی تور خانوادگی با حضور حدود ۳۰ خودرو کمپر در ماه رمضان انجام می شود. این رالی حدود سه هفته طول می کشد و در روز عید فطر در پاسارگاد اختتام می یابد. این رالی تور با عنوان «از رمضان تا فطر»، روز سه شنبه ۲۳ فروردین ماه از تهران با حضور نزدیک به ۱۰۰ شرکت کننده و ۳۰ کمپر شروع می شود. مسیر حرکت این رالی از استانهای تهران، مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس است. این خودرو ها از پیست آبعلی، پارک جنگلی بهشهر، جنگل نکا، بندر ترکمن، آشوراده، کردکوی، جنگل جهان نما، خالد نبی، جنگل ابر شاهرود، اصفهان، شهرضا، کهگیلویه و بویراحمد و آباده گذر می کنند و با اختتام رالی در پاسارگاد، در ایام سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه همایش کشوری کمپرها و کاروان ها با حضور شرکت کنندگان برگزار می گردد.
ماجرای استرداد اشیای تاریخی از فرانسه چه بوددر اقدامی کم نظیر چند روز پیش خبر رسید که در موزه ملی ایران مراسمی برای رونمایی از ۲۹ شیء تاریخی استرداد شده از فرانسه برگزار شده است و این اشیا در موزه ملی ایران به معرض نمایش گذاشته شده است اما ماجرا این آثار چه بود، چطور به فرانسه رفته بودند و چطور از فرانسه به ایران برگشت داده شد؟سال ها پیش سفیر شارل دوگل در جنگ جهانی دوم برخی از آثار تاریخی ایران را به فرانسه منتقل کرده بود. گبلو مدت ها در ایران زندگی می کرد و مهندس راهسازی هم بود. او یک مجموعه خانگی از آثار ایرانی داشت که کاملاً خصوصی و اختصاصی بوده است. خانواده گبلو، نماینده ژنرال شارل دوگل که به منزله سفیر «فرانسه آزاد» در ایران بوده می خواستند این آثار را به شمال فرانسه انتقال دهند. تا این که سید محمد طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بصورت اتفاقی با نوادگان سالمند او ارتباط گرفته و متوجه وجود چنین مجموعه ای شد. رایزن فرهنگی ایران از نوادگان سفیر شارل دوگل درخواست نمود که بتواند از این مجموعه بازدید کند. بعد از مدت ها رایزنی و برگزاری جلسه، او توانست خانواده گبلو را راضی کند که جابه جایی این اموال کار سختی است و چون این آثار متعلق به ایران بوده، می بایست به کشور مبدا برگشت داده شود. آنها راضی شدند تا قسمتی از آثار را که نمی دانستند چطور به دست پدربزرگشان رسیده، به موزه لوور فرانسه اهدا کرده و بخش بیشتر را رایگان به ایران بفرستند.هشدارهای شورای پیش گیری از جرم در ارتباط با سفرهای خارجیدر این هفته خبر رسید رییس دبیرخانه شورای عالی پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ارتباط با سفر هموطنان به خارج از کشور هشدارهایی را اعلام نمود. علیرضا ساوری گفت؛ در هنگام سفر خارجی برخی مشکلات برای هموطنان ایرانی بروز می کند که در بعضی موارد ناخواسته منجر به بازداشت یا محکومیت آنان می شود پس آگاهی از برخی اطلاعات کلی با هدف پیش گیری از تکرار حوادث برای سایر هموطنان حائز اهمیت می باشد.
رئیس کمیته پیش گیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد: هموطنان در طول سفر خارجی در قالب توریستی یا اقامتی نباید به هیچ وجه بسته یا امانتی تحت عنوان دارو یا هر عنوان دیگر از «اشخاص ناشناس» حتی ایرانیان، برای انتقال به کشور مقصد قبول کنند همین طور همراه داشتن گذرنامه معتبر، تهیه بلیط برگشت از ایران، همراه داشتن ارز کافی، تکمیل اظهارنامه ارزی در صورت داشتن بیش از ۱۰ هزار دلار هنگام ورود به کشور خارجی، همراه داشتن یک نسخه کپی از گذرنامه، بلیط و سایر مدارک برای مسافرت خارجی لازم است.
ساوری اضافه کرد: شماره تلفن های ضروری خصوصاً تلفن پلیس و سفارت ایران را همراه داشته باشید. حتی المقدور به صحنه های تجمع، تظاهرات خیابانی، درگیری و امثال آن نزدیک نشوید و در صورت بازداشت حتما موضوع را به سفارت اطلاع دهید.
مشاور ارشد معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه به هموطنان عازم به خارج از کشور هشدار داد از هر گونه نزاع و درگیری پرهیز کنند برای اینکه در بعضی از کشورها حتی اگر درگیری به صلح و سازش ختم شود، جنبه عمومی جرم تعقیب می شود.


منبع:

1401/01/27
20:07:20
5.0 / 5
434
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری