گزارش آثارنیوز؛

سفرهای نوروز 1401 در مقایسه با سال 98 کاهش داشت

سفرهای نوروز 1401 در مقایسه با سال 98 کاهش داشت سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ طبق آمار وزارت میراث فرهنگی نسبت به نوروز ۱۳۹۸ یعنی دوران پیش از کرونا کاهش داشته و افزایش این سفرها تنها در سفرهای شخصی مشاهده می شد.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ بررسی آمار سفرهای نوروزی سه سال گذشته نشان داده است که در نوروز چه حجم از سفرهای غیر قابل پیشبینی انجام شده است و چه زمان هایی این سفرها کاهش پیدا کرده و چه زمانی افزایش داشته است و اصولاً چه تعداد از ایرانیان به سفر رفته اند. مقایسه آمار سالهای گذشته نشان داده است که در سال ۹۸ یعنی پیش از دوران کرونا، میزان سفرها زیادتر از سال جاری بود. چون محدودیت سفرها وجود نداشت، مراکز تعطیل نبودند و سفرها هم رونق همیشه را داشت. اما در سال ۱۴۰۱ این آمار بنا به قول متولیان سفر باز هم افزایش داشته است اما این افزایش در مقایسه با سال ۹۸ نبوده بلکه اگر آمار اقامت و ترددها بررسی شود، نشان داده است که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یا حتی ۹۹ افزایش داشته است یعنی سال هایی که کرونا اجازه سفر را به مردم نمی داد. در سال ۹۷ هم بیشتر از ۱۲۶ میلیون نفر-شب اقامت در طول نوروز به ثبت رسید. میانگین اقامت در مراکز اقامتی کشور هم ۴ روز بوده است. با این حساب یعنی از ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ کمی بیشتر از ۳۰ میلیون نفر سفر رفته اند.
سال ۹۸ سال خوبی برای سفرهای نوروزی نبود، شرایط جوی و آب و هوایی در نوروز گریبان گیر خیلی از استانهای کشور را گرفت. ولی تیموری، معاون گردشگری وقت اعلام نموده بود: آخرین آمار بدون احتساب ۱۵ فروردین، ۷۴ میلیون و ۳۰۰ اقامت شبانه ثبت شده است و به صورت میانگین میتوان گفت ۱۸ میلیون نفر در طول نوروز ۹۸ سفر کردند. سال ۹۹ تنها یک میلیون نفر سفر کردند! عید سال ۹۹ هم که شدت محدودیت ها بگونه ای بود که مراکز اقامتی پذیرش نداشتند و موزه ها و اماکن تاریخی هم بسته بودند بدین سان میزان سفرها به شدت کاهش پیدا کرد. اما در سال ۱۴۰۰ هم که همچنان محدودیت ها برای انجام سفرهای نوروزی وجود داشت، بنا به قول معاون گردشگری وقت؛ مجموعاً کمی بیشتر از ۲، ۵ میلیون نفر-شب اقامت در نوروز ثبت شده که با عنایت به میانگین ۲.۵ روزه اقامت، تعداد کل سفرهای نوروزی سال جاری حدوداً یک میلیون است. یعنی یک میلیون نفر به سفر رفته اند. مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین در اقامتگاه های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب بود پرونده تعطیلات عید ۱۴۰۱ هم با ۵۰ میلیون نفر _ شب اقامت رسمی بسته شد. سید مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در نشست عملکرد ستاد مرکزی هماهنگی، اعلام نمود: مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه در اقامتگاه های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب بوده است. به قول فاطمی، آمار اقامت در نوروز سال جاری در مقایسه با میانگین اقامت در تعطیلات نوروز سالهای ۹۷ و ۹۸ حدود ۶۷ درصد رشد داشته است. میزان اقامت های ثبت شده رسمی در کشور هم طبق آنچه که ستاد سفرهای نوروزی اعلام نموده، با رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ یا ۹۹ رو به رو بوده است اما نسبت به سال ۹۸ یعنی پیش از کرونا اتفاقاً نه تنها با رشد بلکه با کاهش رو به رو بود. متولیان ستاد سفرهای نوروزی اعلام می کنند که این رشد برای اقامت های ثبت شده در مراکز اقامتی رسمی یعنی آن دسته از مراکزی است که توسط وزارت میراث فرهنگی مجوز گرفته اند. درحالی که آمار عرضه شده در سال ۹۸ هم برپایه میزان اشغال در همین مراکز اعلام شده است. ازاین رو با مقایسه آمار ۵۰ میلیون اقامت ثبت شده در نوروز ۱۴۰۱ و ۷۴ میلیون اقامت رسمی ثبت شده در نوروز ۹۸ میتوان اظهار داشت که این میزان اقامت و سفر کاهش هم داشته است. از سوی دیگر حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشستی اظهار داشت که در واقع میتوان گفت در عید ۱۴۰۱ مردم بیشتر با خودروی شخصی سفر کردند و به خانه اقوام رفتند چون با احتساب ۵۰ میلیون نفر شب اقامت باید حساب کرد که حدود ۱۵ میلیون نفر به سفر رفته اند. کاهش آمار سفرهای جاده ای نسبت به سه سال گذشته کاهش سفرها در آمار در ارتباط با وزارت راه هم قابل مشاهده می باشد. به قول شهریار افندی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ۵۲ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۴۸ تردد جاده ای خودرو بین استان ها از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته که میانگین تردد روزانه بین استانی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه بوده و ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، بیشترین تردد جاده ای در کشور ثبت شده است.
آماری که از افزایش سفرها یا ترددها در طول نوروز عرضه می شود از آن حکایت می کند که این مقایسه ها نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ یا ۹۹ انجام می گیرد که میزان سفرها به شدت کاسته شده بود ازاین رو اعلام آمار افزایش سفرها نسبت به دو سال گذشته که کل جهان درگیر کرونا بود، طبیعی به نظر می آید اما برخی دیگر از مسؤلان این آمارها را با آمار پیش از کرونا مقایسه کردند مانند داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که اظهار داشت: تعداد مسافرانی که در نوروز سال جاری با وسایل حمل و نقل عمومی جاده ای جابجا شدند، نسبت به نوروز سال قبل افزوده شد اما کمتر از نوروز سه سال قبل یعنی پیش از شیوع کرونا بود. طبق گفته سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا هم بیشترین خروجی از استان در ارتباط با تهران با ۵ و نیم میلیون و کمترین خروج در ارتباط با استان ایلام بوده است. همینطور بیشترین ورودی به استان مازندران و کمترین ورودی به استان ایلام بوده است. این آمار هم نشان داده است که بیشترین مسافران در نوروز تهرانی ها بوده اند و بیشترین استقبال هم از استان مازندران شده است.


منبع:

1401/01/23
21:50:24
5.0 / 5
515
تگهای خبر: اقامت , بنا , تاریخ , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری