گزارش آثارنیوز؛

از خاطره گویی تا شب زنده داری در موزه ملی

از خاطره گویی تا شب زنده داری در موزه ملی آثارنیوز: موزه ملی ایران شعارهای متفاوتی را برای پویش های نوروزی خود در نظر گرفت همین طور باز بودن موزه تا ساعت 22 و برگزاری نشست های مختلف، یک شب موزه ای متفاوتی را برای بازدیدکنندگان رقم زد.



خبرگزاری مهر-گروه جامعه؛ موزه ملی ایران این روزها یکی از موزه های شلوغ در روزهای عید نوروز ۱۴۰۱ بود. موزه ای که در روز هشتم فروردین نیز تا ساعت ۲۲ باز بود و توانست میزبان بازدیدکنندگان باشد.
این روزها غیر از بازدید از اشیای موزه ای و بخش های مختلف آن، رویدادی با عنوان نمایشگاه آجرهای لعابدار بوکان که از کشور سوئیس استرداد شده بود، برگزار شده و تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد. مجموعه آجرهای لعابدار که بیش از ۴۰ سال پیش از محوطه قلایچی در نزدیکی شهر بوکان از آذربایجان غربی قاچاق شده بود، در سال ۱۳۷۰ در انباری در یک بندر نزدیک مرز سوئیس و ایتالیا توسط خانواده ای ایرانی برای فروش ارائه شد. در زمان برگزاری مزایده، در مهر همان سال، جان کرتیس از موزه بریتانیا، متوجه شد این آثار متعلق به فرهنگ «مانایی» و محوطه قلایچی است. او از همان زمان تلاش خودرا برای بازگرداندن این مجموعه تاریخی – یعنی ۵۱ آجر لعابدار _آغاز کرد و سرانجام روند حقوقی برای استرداد این مجموعه پس از گذشت حدود سه دهه در آذر ۱۳۹۹ نتیجه داد و این آثار به ایران تحویل داده شد.
شعارها و پویش ها
پویش فرهنگی نوروز تا هفته میراث فرهنگی نیز عنوان پویشی است که این موزه با هدف نگهداری از آثار موزه ای و افزایش تعامل با مخاطبان خود، در شروع سده نو و هفته میراث فرهنگی راه اندازی نمود.
این موزه همین طور در ایام نوروز تا هفته میراث فرهنگی پویشی را با عنوان موزه گر منزلتان باشید راه اندازی کرده است. در این پویش کودکان و نوجوانان یک اثر قدیمی را که در منزل ارزش ویژه ای دارد مانند یک عکس خانوادگی یا ابزار و وسایل قدیمی یا حتی قباله ازدواج را انتخاب می کنند و برای آن شرح می نویسند و مشخصات اثر را هم ذکر می کنند. بعد این اثر را در موقعیت مناسب و شرایط نوری قرار داده و با کاردی مناسب یک فیلم یک دقیقه ای درباره آن می گیرند. پس از بررسی فیلم ها، این کلیپ ها در شبکه های اجتماعی مربوط به موزه منتشر می شود و به بهترین آنها جوایزی اهدا خواهد شد. همین طور موزه ملی ایران که درحال تدوین سند چشم انداز موزه در سده نو است. شعار ماموریت موزه در سده جدید را به راه انداخته تا بتواند با نظرات مخاطبان و متخصصین در سند نو چشم انداز دیگری داشته باشد.
قرار است خاطرات شخصی افراد از موزه و آثارش هم قسمتی از میراث معنوی موزه ملی ایران شود. بدین سبب می خواهد تا مردم خاطرات خودشان را در قالب فیلم های سه دقیقه ای صوت سه دقیقه ای و ده عکس و ۳۰۰ کلمه به موزه ملی ارسال نمایند.
اتفاق دیگر در موزه ملی این بود که بااینکه همیشه تا ساعت ۱۹ درهای موزه به روی مردم باز بود اما این دفعه روز هشتم فروردین ماه تا ساعت ۲۲ مردم می توانستند در موزه بمانند. این اقدامی بود که نخستین بار سال ۹۵ انجام شد و چون بسیاری از مردم به استقبالش رفتند این کار باز هم تکرار شد. این دفعه هم در کنار بازدید شبانه، بازدید از نمایشگاه اجرهای لعابدار بوکان هم رایگان شد. ضمن این که ۱۵ تور تخصصی موضوعی هم شب متفاوتی را برای موزه ملی رقم زد. در این شب حتی برای کودکان نیز برنامه هایی با محوریت آثار اجرا شد.
تعطیلی در روز طبیعت
به رغم این که تعدادی از موزه ها می توانند در روز طبیعت باز باشند اما خیلی از آنها این اقدام را انجام نخواهند داد به ویژه موزه هایی مانند کاخ سعدآباد یا نیاوران که دارای فضای سبز زیادی هستند بنابراین می توانند در این روز تعطیل باشند. موزه ملی نیز اعلام نموده که ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ هم زمان با روز طبیعت تعطیل می باشد. بدین سبب موزه ملی ایران از روز ۱۴ فروردین طبق روال عادی پذیرای علاقمندان خواهد بود.


منبع:

1401/01/11
13:27:54
5.0 / 5
778
تگهای خبر: بنا , تاریخ , حقوقی , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری