بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران بعد از ۱۱ ماه تعطیلی

بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران بعد از ۱۱ ماه تعطیلی به گزارش آثارنیوز کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران باز شد. این موزه به خاطر اجرای پروژه بهسازی و حفاظت و مرمت آثار، بنا و تزئینات وابسته به معماری ۱۱ ماه تعطیل بود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در جهت اجرای پروژه مرمت و بهسازی موزه کتابخانه اختصاصی که بر اساس راهبرد کلی مجموعه نیاوران برای ارتقاء سطح حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی و فرهنگی در موزه ها صورت گرفت، دو بخش کلی با عناوین "بهسازی فضای معماری و آرایه های معماری" و "ساماندهی حفاظتی ۳۵۷ تابلو نقاشی موجود در گنجینه این موزه" هم انجام شد.
بهسازی و تعمیر اجزا و تزئینات تالارهای نمایش و گنجینه موزه، تعمیر و بازپیرایی کفپوش های چوبی، پاکسازی و تعمیر روشنایی سقف موزه، بهسازی تأسیسات الکتریکی و روشنایی، رنگ آمیزی دیوارها، طراحی و اجرای حفاظ شیشه ای در طرفین مسیر بازدید بر اساس عناصر دکوراتیو موجود، اصلاح نسبی تابلوهای معرفی آثار، درمان و مرمت حفاظتی کتاب های خطی و چاپ سنگی موزه و همینطور پاکسازی اصولی پرده های کرکره ای، گنجه های کتابخانه و کتاب های موجود، کفپوش موکتی، مبلمان و سایر آثار موجود در تالار نمایش موزه در جریان این پروژه انجام شد.
مرتضی ادیب زاده، مدیرکل موزه های کشور در مراسم بازگشایی کتابخانه مجموعه نیاوران، اظهار داشت: ما ظرفیتی غنی از دانش و تجربه در بدنه موزه داری داریم که نباید نادیده گرفته شود و در این راستا تلاش می نماییم واسطی باشیم بین موزه ها و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی تا ارتباطی مؤثر شکل بگیرد و حفظ شود.
وی در مورد سیاست ها و برنامه های این اداره کل بیان نمود: هم اکنون در نظر داریم به جای افتتاح موزه جدید، به رفع مشکلات موزه های فعال فعلی بپردازیم. همینطور در مورد موزه های خصوصی هم ساماندهی کلی انجام خواهیم داد تا به سطح استاندارد برسند.
ادیب زاده تاکید کرد: با ایجاد رقابت بین موزه ها، تعاملات بیشتر و برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک باید شأن موزه ها را ارتقاء دهیم.


همینطور مریم جلالی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران علت همزمانی بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی با روز بزرگداشت نظامی گنجوی را رونمایی از نسخ خطی این شاعر ایرانی در این موزه دانست و اظهار داشت: اسفند ماه، دورخیزی است برای یک آغاز، چونکه احساس نو شدن سبب می شود انگیزه ها بیشتر شود و علت انتخاب ما برای برگزاری مراسم بازگشایی موزه کتابخانه در این زمان، همین نگاه بود.
او که این میراث بزرگ فرهنگی را پیونددهنده نسل گذشته به آینده می داند، اضافه کرد: موزه بعنوان یکی از اصلی ترین عناوین سبد فرهنگی خانوار است و ما پاسبان و نگهدار این اسناد هستیم.
مدیر مجموعه کاخ موزه نیاوران از تلاشهای مستمر پرسنل این مجموعه در اجرای این پروژه ۱۱ ماهه قدردانی و بیان نمود: در کارهای مدیریتی، ما مثلثی را دنبال می نماییم که سه ضلع آن مخاطب، سیاست گذار و کارشناسان است که نظر هر سه طیف باید در آن رعایت شود و حائز اهمیت می باشد.


آتوسا مؤمنی، عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران هم در این مراسم، اظهار داشت: بازگشایی موزه کتابخانه نیاوران وسعت مخاطب پذیری را زیاد می کند و فرصتی است تا بازدیدکنندگان اطلاعات جدیدتری را در مورد این مجموعه و گنجینه غنی آن کسب کنند.
او درباره مخاطبان هدف این کتابخانه، اظهار نمود: کتاب های این موزه بعضاً خاص هستند و تنها نمونه و نسخه موجود در ایران است که در این موزه گردآوری شده است. همینطور گنجینه ای از کتاب هایی در این موزه وجود دارد که بخشی از داده های فرهنگی تاریخی کشور است و می تواند برای افراد اهل فن، نویسندگان و پژوهشگران، محلی برای رجوع باشد. ازاین رو دیجیتال سازی آن امری ضروریست.
عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران خاطرنشان کرد: کاخ موزه نیاوران ریشه ای است از فرهنگ، تاریخ و معماری ایرانی و مدرن که به دلیل گذار از دوره ای به دوره ای دیگر دارای شأن ملی است که محتویات آن در صورتیکه کاملاً شناخته شود و بتواند میراث ناملموس جاری در آنها احصاء شود، گامی بزرگ و رو به جلو است.
مؤمنی اظهار داشت: اقشار مختلف جامعه در تعطیلات عید اگر علاقمند به حوزه فرهنگی و تاریخی یا حتی به حوزه گردشگری و طبیعت هستند بهترین فرصت را برای بازدید دارند.


همزمان با بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران از دو نسخه خطی "خمسه" و "اسکندرنامه" از گنجینه این موزه هم رونمایی گردید. خمسه در سده دهم هجری قمری توسط سید احمد الحسینی با خط خوش نستعلیق و عیار استادی در قطع وزیری کتابت شده و اسکندرنامه هم فاقد رقم کاتب است و با خط خوش نستعلیق در قطع رحلی در سده سیزدهم هجری قمری کتابت شده است.



1400/12/23
12:33:00
5.0 / 5
498
تگهای خبر: آثار تاریخی , استاندارد , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری