سی و چهارمین یادواره عباس بهشتیان انجام شد

سی و چهارمین یادواره عباس بهشتیان انجام شد آثارنیوز: سی و چهارمین یادواره مرحوم عباس بهشتیان با حضور تعدادی از فعالان مدنی و شخصیت های فرهنگی و هنری اجرا شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مرحوم عباس بهشتیان، یکی از بزرگ ترین اصفهان شناسان و خادمان آثار تاریخی اصفهان است. وی در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود و در ۱۱ اسفندماه ۱۳۶۶ درگذشت و بنا به وصیت خود در تکیه میرفندرسکی آرامستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
از آثار این دوستدار اصفهان میتوان به بخشی از گنجینه آثار ملی، باغات، کبوترخانه ها، خانقاه ها و عصارخانه های اصفهان اشاره نمود. همینطور یکی از مهم ترین اقدامات وی پژوهش درباره تاریخ اصفهان و پیاده کردن متون کهن تاریخی بر خیابان ها و معابر این شهر بوده است.
بهشتیان نقش مؤثری در نامگذاری خیابان های اصفهان به نام ناموران فرهنگی و تاریخی داشت و برای حفظ محیط زیست و فضای سبز شهر اصفهان کوشش کرد. وی عضو انجمن آثار ملی بود و تلاش ها و مکاتبات زیادی برای حفظ آثار و ابنیه تاریخی اصفهان همچون پل خواجو، سی وسه پل و بازارچه بلند انجام داد.
خانه تاریخی عباس بهشتیان بازمانده از دوران صفوی در خیابان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی، در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مراسم بزرگداشت این دانشمند فرزانه و دوستدار اصفهان عصر یکشنبه با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری و فعالان مدنی در خانه تاریخی وی که اخیرا بازسازی شده است، برگزار گردید.
علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این مراسم با خواندن بیت شعری از مهدی اخوان ثالث، عنوان کرد: امثال بهشتیان ها یادگاران غمگین اعصار این سرزمین و راویان قصه هایی که از یاد رفته اند که اگر از یاد نمی رفت به این بناهای تاریخی که حی و زنده اند بی احترامی نمی شد.
او اضافه کرد: امثال بهشتیان ها انسان هایی هستند که وجودشان عصاره اخلاق و معرفت است که همین مساله سبب ماندگاری ایشان می شود آن هم در عصر حاضری که نشانی از اخلاق نمی ماند.
همچنین استاد عبدالله جبل عاملی در این مراسم عنوان کرد: مرحوم عباس بهشتیان حق بسیار بزرگی بر گردن شهر اصفهان در قرن های متمادی خواهد داشت و از زحماتی که ایشان انجام داد مقاله ها و کتاب های فراوانی باید نگاشته شود.
او تصریح کرد: ایشان زمانی با تمام وجود در مقابل کج روی های فرهنگی قد علم کرد و عمر خود را برای اصول حفاظت و معرفی فرهنگ اسلامی اصفهان صرف کرد که ارزش خدماتش به این شهر با برگزاری این جلسات و محافل ادا نخواهد شد.
این محقق و مدرس حوزه های معماری و مرمت آثار باستانی اظهار داشت: یکبار در ملاقاتی که در همین خانه با مرحوم بهشتیان داشتم، ایشان از چند مبحث ناراحت بود و می گفت یک فرد فرنگی از آلمان برای شبکه خیابان کشی در اصفهان آمده و می خواهند شهر را تکه پاره کنند؛ می گفت زمانی که در سال ۱۳۳۸ خیابان عبدالرزاق راه اندازی شد بیشتر از ۲۰۰ خانه تاریخی تخریب شد.
جبل عاملی ضمن اشاره به همکاری مرحوم بهشتیان با مسیو آندره گدار و ماکسیم سیرو دو معمار و تاریخ شناس فرانسوی برای تاریخ نگاری اصفهان و شناسایی کاروانسراهای خارج از شهر، عنوان کرد: بهشتیان فرزند خلف شهر اصفهان تا آخرین لحظات عمر در صدد محافظت از منظومه شهر بزرگ اصفهان بود.


منبع:

1400/12/16
20:38:25
5.0 / 5
426
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری