میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

ثبت آرامگاه تاریخی در لیست آیسسکو

ثبت آرامگاه تاریخی در لیست آیسسکو آثارنیوز: ثبت جهانی یک آرامگاه تاریخی در لیست آیسسکو، کشف راز مهندسی ساخت سدهای هخامنشی ورأی مجلس به اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبرهای مختلفی شنیده شد همچون این که قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی در نشست هم اندیشی و همکاری با شهرداری تهران از راه اندازی موزه اختصاصی تهران آگاهی داد. علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و اظهار داشت: با اهتمام شهرداری، میراث فرهنگی و سایر نهادها، مجموعه تاریخی شهر ری، برج طغرل، منطقه باستانی کهریزک، حرم حضرت امام خمینی (ره)، بهشت زهرا و قبور مطهر شهدا به یک سایت بزرگ تاریخی، زیارتی و گردشگری در قلب تهران می تواند شکل بگیرد. همین طور در این جلسه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز به همکاریهای مشترک انجام شده میان شهرداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دور جدید اشاره و بیان کرد: برای همکاری بیشتر نیازمند تشکیل کارگروه ویژه میان شهرداری و وزارت میراث فرهنگی هستیم. مجموعه آرامگاه شیخ احمد جام در لیست میراث جهان اسلام ثبت شد خبر دیگر در زمینه میراث فرهنگی این که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت مجموعه آرامگاه و خانقاه شیخ احمد جام در لیست میراث جهان اسلام آگاهی داد. سید جواد موسوی با اشاره به اینکه این مجموعه به شماره ۱۷۴ در تاریخ ۱۳۱۰/۱۰/۱۵ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اضافه کرد: همین طور مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام در شهر تربت جام در شرق ایران در لیست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است. سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو(ICESCO) ) سازمانی تخصصی است که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می کند و در حوزه های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و بمنظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول می باشد، دفتر مرکزی این سازمان در رباط یکی از شهرهای کشور مراکش قرار دارد.
تسهیلات ۶۰ هزار میلیاردریالی برای گردشگری وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: با امضای تفاهم نامه بین این وزارتخانه و صندوق توسعه ملی، ۶۰ هزار میلیاردریال با همکاری این صندوق و بانکهای عامل به پروژه های گردشگری اختصاص خواهد یافت. سید عزت الله ضرغامی این هفته در جلسه امضای تفاهم نامه این وزارتخانه با صندوق توسعه ملی با بیان این مطلب اظهار نمود: حوزه گردشگری به صورتی حلقه مفقوده اقتصاد کشور است. رهبر انقلاب درباره صندوق توسعه ملی صحبت بسیار خوبی دارند و فرمودند این صندوق استقلال اقتصادی دارد. صندوق توسعه ملی ابتکار رهبر معظم انقلاب بود و در طول این سال ها مدیریت ایشان موجب شد تا این صندوق به خوبی فعالیت کند. وی ادامه داد: خوشبختانه صندوق توسعه ملی به حوزه گردشگری توجه جدی دارد و از درک درست رییس و اعضای هیئت عامل صندوق از حوزه گردشگری تشکر می کنم. گردشگری پیشران اقتصاد است و در زمینه های مختلف می تواند دغدغه های کشور را برطرف کند، اما در زمینه اقتصادی، منابع این صنعت اختتام ناپذیر است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: بررسی ها نشان میدهد که بشر با تحول حوزه ارتباطات و اینترنت وقت زیاد می آورد و خیلی از کارها را بصورت آنلاین انجام خواهد داد. اما تنها چیزی را که برای خود نگه می دارد حوزه گردشگریست. این در حالیست که در کشور ما حوزه های وسیع گردشگری وجود دارد که می تواند مورد توجه قرار گیرد. رأی مجلس به اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری این هفته علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری بیان کرد: بند پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص لزوم اصلاح گازبهای تأسیسات گردشگری و کارگاه های صنایع دستی و محاسبه آن بر طبق نرخ خدمات که قبلاً به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده بود، امشب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز تصویب گردید. او به همفکری و کمک های بخش خصوصی گردشگری همچون جامعه هتلداران، اقامتگاه های بوم گردی همین طور فعالان صنایع دستی در این خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ تعرفه گازبهای واحدهای مذکور بر طبق متوسط نرخ خوراک پتروشیمی محاسبه می شد که این مساله سبب افزایش چشم گیر هزینه گازبهای این واحدها شده بود. البته نهایی شدن این مساله نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد که امیدواریم از سال آینده این دغدغه فعالان بطور کامل مرتفع و گازبهای واحدهای یاد شده برمبنای تعرفه خدمات محاسبه شود.
راز مهندسی ساخت سدهای هخامنشی کشف شد خبر مهم این هفته را حمیدرضا کرمی دانشجوی دکتری دیرینه شناسی دانشگاه بوعلی سینا و کارشناس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در دومین نشست علمی نوزدهمین کنگره دیرینه شناسی بیان کرد و اظهار داشت: همین طور شناخت و مطالعه هسته و پوسته سد بمنظور تهیه نقشه و چگونگی طراحی و ساخت سد و ساختارهای وابسته به آن که در چند مرحله توسط سودجویان لطمه زیادی به آن وارد شده بود با هدف سامان دهی و مرمت از دیگر اهداف اصلی کاوش بند دیدگان بود.
کرمی اشاره کرد: کاوش دیرینه شناسی سد دیگان داده های ارزشمندی در پیوند با مهندسی ساخت سد و مدیریت منابع آب دوران هخامنشی را در اختیار ما قرار داد.
هرچند بخش زیادی از این اثر باارزش به سبب سیلاب و دستبردهای انسانی ویران شده است اما توانستیم شناخت و دانشمان را در مورد چگونگی و فناوری ساخت سدهای این دوران و ساختارهای معماری وابسته به آن افزایش دهیم و ترانشه ها باوجود آوار بسیار زیاد حاصل از تخریب درمکان هایی به وجود آمد تا بتوان بیشترین داده ها و اطلاعات به دست آید.
این باستان شناس، با اعلان اینکه بقایای سازه های معماری به دست آمده گویای طراحی دقیق و جانمایی مناسب سد و ساختارهای وابسته به آن درون دره است اشاره کرد: سبک معماری و تراش سنگ ها بیان کننده سنت های معماری دوران آغازین هخامنشی و خصوصاً دوران داریوش است.
کرمی در آخر ابراز امیدواری کرد، در فصل های آینده بتوانیم کاوش بخش های دیگر سد را انجام دهیم تا بتوانیم داده های جامع و سودمندی را در رابطه با شیوه و مهندسی ساخت سدهای هخامنشی و ساختارهای وابسته به آنرا به دست آوریم.
علیرضا عسکری چاوردی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در تشریح برنامه فصل دهم جستجوهای دیرینه شناسی مشترک ایرانی ایتالیایی در تل آجری پارسه، فارس از کاخ تا شهر در ۱۳۹۹ اظهار داشت: یافته های حاصل از این فصل ۴ عدد تکه آجر لعاب دار منقوش به خط میخی بود که این آجرها از کاوش گمانه شماره ۶ در بخش غربی ایوان جنوب شرقی به دست آمد.
او اضافه کرد: بنظر می رسد در نمای دیواره غربی ایوان جنوب شرقی کتیبه ای میخی نقر شده بود که با تخریب بنا تکه های آن در آوار این بخش از ایوان مدفون شده بود.
تعامل با مراکز پژوهشی داخلی و خارجی در زمینه باستان شناسی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: این پژوهشگاه آمادگی خودرا برای تعامل هرچه بیشتر با مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخلی و خارجی این حوزه اعلام نمود. مصیب امیری، در نوزدهمین گردهمایی سالانه دیرینه شناسی ایران با اشاره به این که این رویداد علمی در شرایطی سخت بالاخره با تلاش و پیگیری شبانه روزی همکاران و پژوهشگران به سر منزل مقصود رسید، اشاره کرد: متأسفانه امسال نیز همانند سال قبل باتوجه به شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری حضوری و تجدید دیدار با همکاران، میسر نشد ولی خوشبختانه سخنرانی های بسیار متنوعی از دوره های مختلف و مناطق جغرافیایی مختلف و برای نخستین بار مطالعه مواد فرهنگی انتخاب و ارائه خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه اضافه کرد: به سبب ممنوعیت برگزاری همایش ها بصورت حضوری، امسال نیز گردهمایی سالانه دیرینه شناسی ایران بصورت آنلاین در بستر فضای مجازی و اسکای روم برگزار می گردد و فیلم های ضبط شده دریافتی از سخنرانان برمبنای جدول زمانی پخش شده، ارائه خواهد شد.
حل مشکل کاپوتاژ اتوکمپرهای عمومی به دنبال مشکلات کمپرداران برای دریافت مجوز خروج موقت از کشور و دریافت مبالغ نامتعارف از طرف برخی شرکت های حمل و نقل با پیگیری کلوپ کمپینگ و کاروانینگ کانون جهان گردی و اتومبیل رانی ایران از این پس کمپرها و کاروان های دارای پلاک انتظامی «ع» یا همان پلاک زرد که عضو کلوپ ملی کمپینگ و کاروانینگ کانون هستند، می توانند با مراجعه به کانون جهان گردی و اتومبیل رانی ایران و دریافت معرفی نامه به دفتر کل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی وزارت راه و گمرک، برگه خروج موقت دریافت نمایند. قبل از این، کمپرهای پلاک عمومی با دشواری های زیادی در راه دریافت مجوز خروج موقت مواجه بودند و برای خروج از کشور مبالغ نامتعارفی را به شرکت های حمل و نقل و ترابری پرداخت می کردند که با اقدام کلوپ کمپینگ و کاروانینگ کانون جهان گردی و اتومبیل رانی، این مشکل با هماهنگی دستگاه های ذی ربط برطرف شد.


منبع:

1400/12/14
11:07:02
5.0 / 5
473
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اقامت , باستان شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری