طی مراسمی در مركز دایره المعارف ایران؛

مرمت گر ساعت تجلیل شد

مرمت گر ساعت تجلیل شد مراسم پاسداشت استاد ساعتچی پیشکسوت حوزه مرمت ساعت انجام شد احیای ساعات مهم و معروف در ایران همچون ساعت شمس العماره حاصل تلاش وی است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مراسم نکوداشت حافظان زمان، با حضور تعدادی از اساتید حوزه مطالعات شهری، پیشکسوتان حوزه ساعت، هیأت مدیره اتحادیه ساعت تهران و نمایندگان مجموعه های میراث فرهنگی همچون مجموعه ثبت جهانی کاخ گلستان و نهادهای اجرائی و خدماتی به همت گروه هنربان آپادانا در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی انجام شد و از محمد ساعتچی با قریب به نه دهه عمر، همچنان به مرمت ساعت می پردازد.
وی حافظه زنده ساعت در ایران است که از کودکی به این حرفه ورود کرده است و هم اکنون بخش زیادی از ادامه نبض زمان در ساعات شهری، مدیون دستان اوست.

در این مراسم احمد مسجد جامعی، به سخنرانی در باب اهمیت مرمت و احیای نمادهای تاریخی و با هویت شهر پرداخت و از استاد محمد ساعتچی بعنوان یکی از پیشکسوتان حوزه ساعت سازی و مرمت ساعت به پاس یک عمر فعالیت فرهنگی در زمینه مرمت آثار میراثی، تقدیر به عمل آورد.
احمد مسجدجامعی، با اشاره به تاریخ زمان و زمان سنجی در ایران و حضور دانشمندان ایرانی در تراز جهانی، به معرفی برخی نمادهای ساعت در مقیاس شهری پرداخت.
وی با اشاره به روند و تاریخچه محاسبات و نحوه ساخت ساعات آفتابی و نحوه محاسبه اوقات شرعی و تحویل سال متذکر شد که علمای ایرانی مهارت بسیاری در این امر داشته اند. همین طور روایتی از نحوه ورود ساعات مدرن به ایران و تهران ارائه نمود.
وی با معرفی تعدادی از ساعت سازان بنام تهران، استاد ساعتچی را از معدود بازماندگان آن نسل نامید که حافظه زنده تاریخ ساعت در ایران معاصر است و این حرکت را در پاسداشت این امر، شایسته تقدیر و ادامه دانست.
در این مراسم عبدالرحیم احمدی، رییس اتحادیه ساعت تهران، نیز از اعلام آمادگی اتحادیه ساعت سازان تهران بمنظور ادامه و همکاری با استاد ساعتچی در امتداد احیا ساعات از کار افتاده در سطح شهر آگاهی داد.
در این مراسم، پیشکسوتانی همچون سید محمد تقی پورجواهریان، به ذکر خاطرات خود در زمینه مرمت و احیای ساعت پرداختند.
در انتهای مراسم، بازدید از برج ساعت مرکز بزرگ دایره المعارف اسلامی بعنوان اولین برج ساعت منطقه شمیران، انجام و قرار شد با همکاری هنربان و حضور محمد ساعتچی، تعمیر و کارکرد زمان در این مرکز که مدتی است متوقف مانده بود، احیا شود.

1400/12/07
19:54:07
5.0 / 5
465
تگهای خبر: بنا , تاریخ , خدمات , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری