ستاد نوروزی وزارت میراث پیش بینی كرد

حجم بی سابقه سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند

حجم بی سابقه سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند ستاد نوروزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با پیش بینی حجم ˮبی سابقهˮ سفرهای نوروزی بعد از دو سال وقفه و محدودیت، از 25 اسفندماه کار خودرا شروع می کند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، این وزارتخانه با برگزاری همایش «به استقبال نوروز ۱۴۰۱» برخی برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده در موزه ها، پایگاه ها و محوطه های تاریخی، نوروزگاه ها و مقاصد سفر برای تعطیلات نوروز را تشریح نمود.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در این همایش اظهار داشت: پیش بینی این است که نوروز پیش رو از نظر حجم سفرها یک نوروز بی سابقه باشد. البته مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیم های وزارت بهداشت، هرچه هست باید رعایت شود، اما پیش بینی می شود امسال حجم سفرها بالا خواهد بود.
او اضافه کرد: در این زمینه سفارش های لازم برای چگونگی برنامه های نوروز از طرف مهندس ضرغامی انجام شده و ستاد ملی کرونا نیز در این زمینه درحال برنامه ریزی است و نتایج به زودی اعلام خواهد شد.
معاون گردشگری اظهار داشت: تأسیسات گردشگری و ذی نفعان این حوزه باید خودشان پیشگام رعایت پروتکلهای بهداشتی باشند. انتظار داریم موضوع رعایت این پروتکل ها و نیز انعکاس رسانه ای این رعایت کردن ها به خوبی صورت گیرد.


شالبافیان همین طور اظهار نمود: با راهنمایی های قائم مقام وزیر میراث فرهنگی قرار شد پایگاه های ملی و جهانی میزبان مراسم نوروزی صدا و سیما باشند که در این زمینه برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم با مسؤولان رسانه ملی در حال انجام می باشد.
وی افزود: اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها در نوروز ۱۴۰۱ برای معرفی هرچه بهتر برنامه های وزارتخانه، احصای آمار دقیق بازدیدکنندگان، معرفی سامانه جامع اطلاع رسانی و پاسخگویی به شکایات ۰۹۶۲۹، استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری، فراهم کردن شرایط مناسب برای اقامه نماز، هماهنگی برای افزایش ساعت کاری مجموعه های تاریخی، توجه به زیرساخت هایی مانند تامین آب شرب، نصب پلاکاردهای خوش آمدگویی، برنامه ریزی برای اسکان در وضعیت بحرانی و... از مطالبی است که اماکن تاریخی و فرهنگی و پایگاه های ملی و جهانی باید به آن در نوروز ۱۴۰۱ توجه گردد.
معاون گردشگری اظهار داشت: باید این ذهنیت در عموم مردم شکل بگیرد که تأسیسات گردشگری و اماکن فرهنگی تاریخی و نیز پایگاه های ملی و جهانی در اجرای پروتکلهای بهداشتی پیشگام هستند.

موزه ها شلوغ می شود
سعید اوحدی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز اظهار داشت: دکتر علی دارابی (قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی) بعنوان رییس ستاد نوروز کارها را مدیریت می کنند. ستاد نوروزی گردشگری از ۲۵ اسفندماه فعال می َشود. می خواهیم با برگزاری همایش به استقبال نوروز در بخش های مختلف برویم و کمبودها را رفع نماییم. همین طور روز گذشته (دوشنبه دوم اسفندماه) ستاد نوروزی معاونت توسعه و مدیریت منابع را تشکیل دادیم. ما پشتیبان مدیران کل استانی هستیم.
وی ادامه داد: در شرایط ویژه ای قرار دادیم، از دو هفته پیش سراغ مدیران کاخ موزه های تهران رفتیم که درگیر نوروز هستند و بازدیدکنندگان زیادی دارند. جمعیت زیادی در نوروز از موزه ها بازدید می کنند و به این منظور تمهیداتی در زمینه منابع انسانی اندیشیده ایم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ۱۴۰۰ نیرو در پایگاه های ملی داریم و تعداد نیروهای ما در کل ستاد وزارتخانه ۱۵۰۰ نفر است. سازمان برنامه و بودجه از ما درخواست کرده توجیهات جذب نیرو در پایگاه ها را ارائه دهیم، همین طور باید خودمان را با محدودیت هایی که داریم تطبیق دهیم.


ایشان سپس وضعیت اعتبارت وزارت خانه را بهبود یافته توصیف کرد و اظهار داشت: با تخصیص اعتبار به استانها در نوروز ۱۴۰۱ شاهد برنامه های بسیار خوبی خواهیم بود.
اوحدی اضافه کرد: تاکید مهندس ضرغامی بر انضباط مالی است. اعتقاد آقای وزیر این است که وقتی انضباط مالی باشد نتایج بهتری کسب خواهیم کرد. خوشبختانه باید این نوید را بدهم که حداقل در زمینه ستادی وزارتخانه اسناد مالی ما به روز است. وقتی اسناد مالی به روز باشد، یک آرامش روحی حاکم خواهد شد و در این فضای همراه با آرامش نبوغ نیز به وجود خواهد آمد.
وی اظهار نمود: در سالهای اخیر تحریم های ظالمانه ای به کشور تحمیل شده است، اما به لطف خدا و مدیریت بسیار عالی رهبر معظم انقلاب شاهد این هستیم که کشور به خوبی دارد اداره می شود.

افزایش حفاری های بدون مجوز در نوروز
سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری ـ فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور ـ در همایش «به استقبال نوروز ۱۴۰۱» اظهار داشت: تجربه نشان داده در تعطیلات نوروز این احتمال وجود دارد که حفاری های بدون مجوز افزایش یابد و درخواست ما این است که همکاران در استانها آمادگی خودرا در نوروز تقویت نمایند.
وی ادامه داد: یگان حفاظت میراث فرهنگی در نوروز آماده باش کامل است تا بتواند با هوشیاری به ارائه خدمات بپردازد. در نوروز علاوه بر صیانت از آثار تاریخی وظیفه انتظام بخشی به اماکن را نیز باتوجه به افزایش ورود بازدیدکنندگان بر عهده داریم و همکاران ما در این زمینه آموزش های لازم را دیده اند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه شعار نوروزی ما "مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان بخش" است، اظهار داشت: یکی از عناوینی که می تواند در انجام ماموریت ها به ما کمک نماید تقویت همکاری ها با پلیس پیشگیری است. همکاران خوب ما در استانها برمبنای دستورالعمل های اعلام شده در نوروز همکاری خودرا با پلیس پیشگیری تقویت نمایند.


فرهاد عزیزی زلانی ـ مدیرکل امور پایگاه ها ـ نیز از آماده سازی پایگاه ها و محوطه های تاریخی برای نوروز ۱۴۰۱ آگاهی داد و اضافه کرد: از ۱۵ اسفند اقدامات اجرائی آغاز می شود و بخشنامه به استانها برای اجرای برنامه های نوروز ۱۴۰۱ ابلاغ گردیده است.
وی با اشاره به کاهش سفرها و بازدید از پایگاه ها و محوطه های تاریخی در دوران کرونا، اظهار داشت: در سال ۹۸ حدود هفت میلیون توریست از سایت های جهانی بازدید کردند که این تعداد در زمان کرونا به ۴۲۲هزار نفر رسید. برنامه های مختلفی برای گردشگری آثار میراث جهانی و ملی ایران برای پساکرونا در نظر گرفته شده است و تلفیق میراث ملموس و ناملموس در آثار و اماکن تاریخی در نوروز را خواهیم داشت.



نمایش آثار کمتر دیده شده در موزه ها و تعطیلی کاخ موزه ها در ۱۳ فروردین
مرتضی ادیب زاده ـ سرپرست اداره کل موزه ها ـ نیز از پیشنهاد به موزه داران برای نمایش آثار کمتر دیده شده در نوروز، همچون نسخ خطی، شاهنامه و گنجینه ها در قالب نمایشگاه سخن گفت و اضافه کرد: امسال بخشنامه نوروز را ۲۳ بهمن به مدیران استانها و موزه ها ابلاغ کردیم. برنامه های نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه شروع می شود و مدیران استانها و مدیران موزه ملی برنامه های خودرا بر طبق این بخشنامه اجرا کنند.
وی همین طور اظهار داشت: پیشنهادمان به مدیران موزه ها به مناسبت اختتام سرایش شاهنامه در ۲۵ اسفندماه این است که شاهنامه های تاریخی موجود در گنجینه های موزه ها را نمایش دهند.
ادیب زاده اظهار نمود: مدیران مجموعه های تاریخی اولویت های حفاظتی و پروتکلهای بهداشتی را در نوروز در نظر بگیرند. همین طور فروشگاه های صنایع دستی و سوغات را در جای مناسب جانمایی کنند.


سرپرست اداره کل موزه ها بیان کرد: درخواست داریم از راهنمایان تخصصی در موزه ها برای معرفی استفاده گردد و بخشنامه نوروز به دقت اجرا شود. ستادی نیز مقرر است برای پاسخگویی به سوالات مدیران درباره بخشنامه نوروز تشکیل گردد.
او درباره تعطیلی موزه ها در تعطیلات نوروز اظهار داشت: در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ موزه ها باید تا ساعت ۵ عصر باز باشند و در ۱۳ فروردین کاخ موزه هایی که دارای فضای سبز هستند، می توانند برای تعطیلی به اداره موزه ها اعلام کنند.

پرداخت حقوق نیروهای پایگاه های تاریخی را فراموش نکنید
حمید فدایی ـ مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ـ نیز این میان به دستمزد و حقوق نیروهای پایگاه ها که همیشه با تاخیرهای طولانی پرداخت می شود، اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از عناوینی که در زمینه پایگاه های ملی و جهانی لازم است و باید بطور جدی به آن توجه گردد، موضوع حقوق و دستمزد نیروهای پایگاه ها است. راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه شده که توجه به آنها می تواند به حل این دغدغه کمک نماید.
مدیر موزه ملی ایران، مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، مسؤول موزه های خراسان جنوبی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و مدیر پایگاه محور دیرینه شناسی ساسانی نیز در این همایش به برخی برنامه های در دست اقدام این موزه ها و پایگاه های تاریخی برای نوروز اشاره کردند.




منبع:

1400/12/04
23:46:04
5.0 / 5
437
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری