در یك نشست علمی بررسی شد؛

ادامه خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی

ادامه خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی آثارنیوز: در نشست هنرهای سنتی به روایت اثر ادامه خاتم معرق از دوره قاجار تا کنون به ادامه خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پرداخته شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سمیرا عرب دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی و هنرمند کارگاه خاتم سازی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه در این جلسه، خاتم کاری را یکی از روش های تزئین اشیا چوبی دانست که از دوره آل مظفر شروع و تا حالا ادامه یافته است.
او با اعلان اینکه این هنر در هر دوره خاصیت های منحصر به فردی داشته که سبب پویایی آن شده اشاره کرد: شیوه خاتم کاری در دوره قاجار با مؤلفه های نوآوری همراه بوده که برخی نه فقط تا دهه های اخیر ادامه یافته اند بلکه در موارد بسیاری با خلاقیت و نوآوری هایی تا دهه های اخیر روبرو است.
این هنرمند در ادامه به بیان مواردی درباب ادامه خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پرداخت و اظهار داشت: این اثر حاصل تلاش و زحمات هنرمندان کارگاه خاتم کاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی (اداره کل هنرهای زیبای سابق) بوده که در دهه ۴۰ خورشیدی ساخته و تا حالا در این گنجینه محفوظ است.
به گفته عرب، مؤلفه های نوآوری در خاتم کاری دوره قاجار در این اثر نه فقط نشانی از استمرار و پویایی این هنر بوده، بلکه همیشه نوآوری هایی نیز در آثار پدیدار گشته است.
او اضافه کرد: همچون این مولفه ها به می توان به تنوع مواد اولیه و ساخت خاتم پره ای که از دوره قاجار به خاتم کاری افزوده شده، اشاره نمود.
این هنرمند اظهار نمود: بعد از دوره قاجار نه فقط دو مورد یاد شده در آثار مشاهده می شود، بلکه مواردی همچون تنوع استفاده از حائل در خاتم معرق را در آثار نیز شاهد می باشیم.


منبع:

1400/10/30
10:55:13
5.0 / 5
751
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , گردشگری , گنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری