رفسنجان در یک نگاه

رفسنجان در یک نگاه آثارنیوز: کرمان شهرستان رفسنجان به طلای سبز مشهور است و پسته در باغاتی از درختان انبوه که به شوری آب و گرمی هوا مقاوم هستند به دست توانمند و ساعی کشاورزان سختکوش این خطه به ثمر می رسد اما این شهرستان چشم نواز، با پشتوانه عظیم و دیرینه تاریخی و مردمانی شهیدپرور بعنوان نماد همدلی و همزیستی مسالمت آمیز در جهان، ظرفیت های اعجاب انگیز دیگری هم دارد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مردمی از تبار ظلم ستیز و مبارز در رفسنجان که از پیش از انقلاب همیشه پشتیبان نظام بودند و در براندازی نظام شاهنشاهی در تظاهرات و برگزاری مجالس مخالفت با انگیزه ها و تفکرات خبیث خودرا به خطر می انداختند و ناقوس مخالفت را سر می دادند در 18 دی ماه 1357 مدتی پیش از پیروزی انقلاب مجسمه شاه ملعون را به پایین کشیدند و ندای ظلم ستزی را سر دادند.
آن روز در تاریخ این شهرستان به روز رفسنجان نامگذاری شده است، از آن پس مردم با وحدت و همدلی توانستند ابعاد مختلفی از زندگی سرشار از موفقیت را به تصویر بکشانند.
زندگی در هر گوشه ای از این منطقه که سخت و دشوار باشد به همت مردمانی که لبریز اس استقامت هستند آن گوشه از شهرستان بارور شده است.
گوشه ای از آن اقلیم سرد و زمستانی دارد که راویز است آنجا مردم به ایجاد بومگردی، کشت زعفران، گل محمدی و غیره پرداخته اند، گوشه ای دیگر گرم و خشک و بیابانی است مانند منطقه نوق که مردم این خطه توانستند از ثپه های ماسه بادی ظرفیت گردشگری را احیا و از دل زمین سخت و ناهموار آب را استخراج و باغات مثمر پسته را ایجاد کنند.
دانشگاه هایی که به وجود آمده تا جوانان را به تعلیم علم و دانش و کارآفرینی سوق دهد، وجود آثار باستانی و ابینه های تاریخی من جمله دره راگه، دریاچه شور، بزرگ ترین خانه خشتی جهان، مناطق خوش آب و هوا و... گویای تاریخی بودن این منطقه است.
رفسنجان ظرفیت هایی بالقوه و بالفعلی دارد که در نمایشگاهی تحت عنوان "رفسنجان در یک نگاه" در هفته رفسنجان شناسی که از 18 دی در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان به راه افتاده است به معرض نمایش گذاشته شده اند.
افتتاح نمایشگاه به دست معاون رییس جمهور
معاون امور مجلس رئیس جمهور با همراهی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بامداد شنبه 18 دی ماه بعد از ادای احترام به مقام شهدای گمنام، نمایشگاه رفسنجان در یک نگاه را در این شهرستان افتتاح نمود.
در این نمایشگاه شامل ۲۰ غرفه دستاوردهای رفسنجان در زمینه های ورزشی، ایثار و شهادت، مطبوعات و غیره را در سالن شهدای گم نام دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان عرضه شده است.
صحبتی با غرفه داران
یکی از غرفه ها متعلق به سازمان های مردم نهاد بود؛ محسن اسماعیلی مدیر موسسه خیریه کوثر شهرستان اظهار نمود: در این غرفه 4 خیریه همچون خیریه گمنام، خیریه کوثر، خیریه حضرت زینب(س) و خیریه قلب های سفید توانمندی ها و محصولات تولیدی اعضای خودرا به معرض نمایش گذاشته اند.
غرفه دیگر هم یک فعال حوزه گردشگری و کشاوری به دست گرفته به نام منور ابراهیمی، این تولید کننده هم محصولاتی همچون صنایع دستی، بافت گلیم و فرش و غیره را به معرض نمایش گذاشته است.
این فرد در راویز اقامتگاه بومگردی دارد که گوشه ای این فعالیت را در این غرفه عرضه دارد، او که 20 سال در کار زعفرانکاری مشغولست می گوید تابحال که در فعالیت هایم پیروز بودم و توریستهای داخلی و خارجی از چین، آلمان، تهران، اصفهان و غیره به اقامتگاه امدند و از آنها پذیرایی کردم.
در غرفه دیگر هم که متعلق به شهرداری است کارهای این شهر در زمینه زیباسازی، فعالیت فرهنگسراای سطح شهر و غیره در معرض دید عموم قرار گرفته است.
یکی دیگر از غرفه های متعلق به صنایع دستی و میراث فرهنگی بود، بگفته برخی این غرفه مملو از بازدیدکنندگان بود و از شهرستان زاهدان و استان سیستان و بلوچستان هم میهمانانی از غرفه های این نمایشگاه دیدن کردند.
با این که نمایشگاه از شهر دور است و در دانشگاه ولیعصر رفسنجان برگزار شده است امّا در اواسط روزهایی برگزاری آن، نسبت به روزهای اوّل استقبال کنندگان خوبی را داشت.
"سکه خندان" را بخوانید
غرفه شرکت پسته هم در اینجا چشم انسان را می نوازد، محصولاتی از فرآوری پسته و بسته بندی این محصول به چشم می خورد، کتاب سکه خندان هم که کاری است به مولفی محسن هاشمیان و تجربیات 52 ساله تولیدکنندگان و تجار این خطه را در کتاب گرداوری کرده است بخش مهمی از این غرفه است.
گویا درامد حاصل از فروش این کتاب عاید افراد مددجوی موسسه خیریه زنجیره امید می شود.
زنان تعاونی رفسنجان هم محصولات به نمایش گذاشتند
خانم جهانبخشیان مدیر تعاونی های زنان شهرستان رفسنجان هم که در این نمایشگاه مسئول غرفه بخشداری مرکزی رفسنجان بود، اظهار داشت: محصولاتی که زنان این منطقه با دست خود ساخته اند در این نمایشگاه به عرضه گذاشته شده است.
وی این محصولات را شامل 12 نوع قاووت، گیاهان دارویی، تریکوبافی، صنایع دستی و غیره نام می برد.
به دلیل سرمای زمستان نمایشگاه در دانشگاه برپا شد
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفسنجان، بنا به تصمیم ستاد شهرستانی مکان برگزاری نمایشگاه " رفسنجان در یک نگاه" که قرار بود به شکل گسترده در محل خانه حاج آقا علی ( بزرگ ترین خانه خشتی جهان ) برپا شود محل آن به سبب وجود سرمای زمستانی، در دانشگاه ولی عصر(ع) رفسنجان منتقل شد.
حسن حسینی بیان کرد: دستگاه های متولی هرکدام باید به جهت اینکه ظرفیت های رفسنجان را به نمایش بگذاریم باید چهره های شاخص را معرفی می کردند تا در این نمایشگاه غرفه ایجاد کنند. میراث فرهنگی هم در زمینه صنایع دستی و تولیداتی که دارند غرفه ای ایجاد کردند.
هیاهوی مدرنیته نباید رنگ و لعاب فرهنگ ها را یکدست کند
حسینی همین طور با اشاره به این که رفسنجان دارای ظرفیت های شاخصی همچون اقلیم های متفاوت در راویز سرد و منطقه گرم نوق، وجود تپه های ماسه بادی، اقلیم کوهستانی، نماهای سنگی در روستاهای با بافت قدیمی، آثار باستانی با معماری اسلامی، با معماری خشت و گلی، حیات وحش و غیره که هرکدام شگفتی های خاص خودرا دارد، اظهار داشت: این ها داشته هایی است که باید بشناسانیم و بشناسانیم تا در هیاهوی مدرنیته که ابرقدرت ها تلاش می کنند در رنگ و لعاب مدرنیته همه را یکرنگ و یکدست کنند باید بکوشیم فرهنگ خودرا به دنیا بشناسانیم.







منبع:

1400/10/24
12:56:17
5.0 / 5
547
تگهای خبر: اقامت , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری