فعالان گردشگری کشور پای کرسی اردکان

فعالان گردشگری کشور پای کرسی اردکان یزد تعدادی از فعالان گردشگری کشور در این روزهای پاییزی به اردکان آمدند و در این سفر چند روزه نه فقط در بافت تاریخی اردکان قدم گذاشتند، بلکه سری به عقدا و خرانق و تعدادی از نقاط دیگر اردکان نیز زدند و در جشنواره انار عقدا شرکت کردند.


نشست های مختلفی در دل این سفر انجام شد که هدف این جلسه ها عمدتاً مربوط به اشتراک گذاری تجارب این فعالان گردشگری برای مساعدت با توسعه گردشگری اردکان و معرفی بیش از پیش این دیار بود.
در یکی از این جلسه ها به کلیات صحبت های این جمع متخصص گوش سپردیم، تجاربی که می تواند روشنگر و راهگشای گردشگری باشد و در مدیریت گردشگری اثرگذار باشد.
«اشکان بروج» مدرس گردشگری و آشنایی با کاربرد فناوری اطلاعات در مسافرت برای راهنمایان طبیعت گردی و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به مسائلی مانند آموزش، زیرساخت، «دی. ام. او» و برنامه ریزی اشتراتژیک اشاره می کند و به این مسائل می پردازد.
اما چگونه باید به زیرساخت ها توجه کرد؟
یکی از مسائلی که درباب زیرساخت ها اهمیت دارد فقط افزایش زیرساخت ها نیست بلکه ارتقا و استانداردسازی زیرساخت هاست که می تواند خدمات و کیفیت خدمات را افزایش دهد و گردشگری را بعنوان یک صنعت مورد نظر بگیرند.
«محمد گائینی» از فعالان گردشگری کشور با نگاه جزئی تری به ظرفیت های اردکان می گوید: باید شاخص داشته باشیم یعنی وجود شاخص ها برای بهبود وضعیت بهتر است اما درباب دیگر ظرفیت ها می توان به حلواسازی اردکان و صنعت شیرینی سازی و همین طور قنات بعنوان یک جاذبه جذاب اشاره نمود.
اسب و اسب سواری هم از دید گائینی فرصت های قابل توجهی در زمینه گردشگری اردکان هستند.
به اسب اشاره شد، قسمتی از گردشگری روستایی که به خوبی نیز در یزد به آن پرداخته شده است، گردشگری روستایی به اهتمام کمیته این گردشگری که مدتی قبل بطور پرقوتی فعالیت خودرا آغاز نموده به ظرفیت ها روستاهای یزد پرداخته است.
گردشگری روستایی فرصتی است که سازمان جهانی گردشگری نیز سال قبل به آن بعنوان فرصت پرداخته بود و شعار مبتنی بر آن شاید در یزد بیش از هر نقطه دیگری در کشور مورد توجه واقع شد.
ظرفیت هایی مانند اسب، صنایع دستی و اقتصاد روستایی، آیین ها و فرهنگ های بومی روستاها فرصتی هستند که در جشنواره هایی مانند جشنواره انار، جشنواره خرانق، جشنواره سریزد همگی جزو مصادیقی هستند که گردشگری روستایی در آنها محور بود.
«پرویز شجاعی پارسا» جزو فعالان کشوری صنعت گردشگری به طبیعت گردی، پرنده نگری، شترسواری، آفروید سواری و موارد مشابه در اردکان اشاره می کند و شرط لازم را شناسایی جاذبه ها میداند.
اما اردکان در زمینه طبیعت گردی چقدر حرف برای گفتن دارد؟
از سیاهکوه اردکان گرفته تا سایر مناطق حفاظ شده اردکان نشان میدهد محیط زیست و زیست بوم اردکان محل زاد و ولد گونه های طبیعی خاصی است و جالب است بدانیم که اردکان قسمتی از کریدور حرکتی یوزپلنگ آسیاسیی است که البته گونه ای روبه انقراض است.
علاوه بر گونه های جانوری، پوشش گیاهی و سایر ظرفیت های طبیعی مانند کوهای خرانق و صخرههای مطلوب و حتی کویر به دیگر ظرفیت های اردکان افزوده بطوریکه امروز اردکان میتواند در این عرصه نیز حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، اما همه این مسائل مستلزم معرفی و اگاهی بخشی درباب طبیعتگردی درست است.
«محمد مهدی بهمنی» از فعالان گردشگری ایران با اشاره به اینکه اردکان فضای قابل توجهی در زمینه داستان ها وروایات دارد، می گوید: مزرعه عروسک ها، شهر نوی خرانق و سایر مسائل را باید مورد توجه قرار دهیم.
مزرعه عروسک ها کجا بود؟
مزرعه عروسک ها را «خدیجه عباسی» در یکی از روستاهای اردکان یزد در کنار همسر از کار افتاده اش ساخت و شغل و پناهگاه او ساختن عروسک های خلاقانه و بی بدیل شد، خلاقیتی که اعجاب انگیز و غیر قابل باور بود و بسیاری را به وجود درآورد.
او مزرعه اش را تبدیل به یک جاذبه فرهنگی کرد و تمام عروسک هایش را از مواد دور ریختنی و بی مصرف ساخت.
اما یکی از جالب ترین نکاتی که عنوان شد قسمتی از گفته های «پژمان نوروزی» یکی از فعالان گردشگری بود که می گوید: اردکان در کنار دست یزد شبیه قزوین در کنار تهران ات و زیر سایه می رود، این شهر نیاز به اقداماتی بنیادی تر و اساسی تر دارد.
وی اضافه می کند: اصفهان و شیراز روایت دار شده است و لزوما راویان این مسائل ساکنان نیستند و گردشگران تعدادی از این روایت ها را ساخته اند.
«میثم امامی» هم از دیگر فعالان گردشگری کشور میگوید: کمتر برای مخاطبان تولید محتوا شده و مخاطبان این ظرفیت ها را می‎شناسند و مسئله دیگر اموزش است که در حوزههای مهارتی و نظریه باید مورد توجه باشد.
توجه به تجربه گرایی در مسافرت و همین طور اقدامات گروهی و تعاملی هم جزو مواردی است که باید مورد توجه جدی باشد.
«محمد درویش» فعال محیط زیستی کشورمان با اشاره به اینکه اگر نتوانیم متناسب با تغییرات تغییر نماییم، نابود خواهیم شد، میگوید: کاهش وابستگی معیشتی به آب و خاک را باید پررنگ نماییم.
کاهش وابستگی به آب و خاک شاید یکی از با اهمیت ترین خواص گردشگری باشد، وابستگی به استفاده از مواد معدنی، استفاده از صنایع آبخواه، کشاورزی و... برای توجهی اقتصادی منطقه شاید با اهمیت ترین مزایای گردشگریست که امروزه از محورهای مهم اقتصادی استان یزد است اما بنظر می رسد هنوز اردکان با وجود معادن و صنایع گسترده فرصت کمتری را جهت استفاده از گردشگری دارد.
«علی شادلو» به مباحث دیگری اشاره می کند که با اهمیت ترین آنها مدیریت مقصد است و نشان میدهد که توریست پذیری و مدیریت مقصد باید با برنامه باشد.
ارائه محصولات، توجه به دو بخش توریست و جامعه محلی بعنوان مردم، توزیع و دسترسی مکانی و لزوم برنامه ریزی جهت استفاده از این فرصت، تسهیل فرایندها و متناسب کردن قیمت ها و جانمایی رخدادها و برنامه ها جزو دیگر مباحثی بود که شادلو به آنها پرداخت.
«افسانه احسانی» رییس هیئت مدیره و مدیر آموزش مؤسسه آوای طبیعت پایدار با اشاره به اینکه می توان با ابزار گردشگری ارزش های زیست محیطی را حفظ کرد، می گوید: ذی نفعان، معتمدان، فعالان و دغدغه مندان چه کسانی هستند؟
وی با طرح این سوال و نحوه مشارکت این افراد، سکان صحبت ها را به فعال دیگری واگذار می کند.
«پریسا باجلان» که ایران گرد و فعال گردشگری نجوم است در این میان به ظرفیت آسمان های شب و داستان های آنها بعنوان یک رفیت نگاه می کند و استفاده از ان را مشروط به کنترل و حذف آلودگی نوری می داند.
حرف از ظرفیت آسمان شد؛
آسمان خرانق روستایی کهن که جزو سه روستای تاریخی ایران برای معرفی به سازمان جهانی گردشگری ست، ظرفیتی مناسب در زمینه رصد بشمار می رود بطوریکه قبلا نیز «احمد سراستاد» مسئول انجمن مردم نهاد نجوم یزد از روستای خرانق و سریزد بعنوان دو پایگاه نجومی شناخته شده در کشور یاد کرده است.
اما مشکل این ظرفیت ها چیست؟ مسئلهای که فعالان گردشگری کشور در اردکان نیز به آن به شیوه های مختلفی اشاره کردند، آلودگی نوری اردکان بود نکتهای تامل برانگیز که سراستاد نیز از آن یاد کرده و گفته است؛ «شدت خطر آلودگی نوری تا این حد است که امروزه متأسفانه به سبب برجِ نور نامناسب، بزرگتر شدن روستاها و چراغ های غیر استاندارد به کار رفته باعث شده که امکان رصدِ آسمان از این دو روستا از بین رفته و این درحالی است که روستایی مانند خرانق به قدری ظرفیت بالای گردشگری نجوم دارد که قبل از این برخی مسابقات نجوم ایران در آن برگزار شده بود.»
یکی از دیگر فعالان گردشگری «محمد اعجازی» نویسنده کتب گردشگری به برگزاری تورهای کوتاه مدت تخصصی و آموزشی اشاره می کند که می تواند منجر به رونق گردشگری شود.
وی از ظرفیت هایی مانند روناس، مازاری، رنگرزی و قالیبافی اردکان بعنوان فرصت هایی برای توسعه گردشگری نام می برد و می گوید: واحدها و باغ های طبیعی در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی ظرفیت های خوبی هستند که در کنار داستان سازی و شخصیت سازی برای داستان های بومی می تواند رونق گردشگری اردکان را رقم بزند.
اما به فرصت داستان سازی و شخصیت پروری اشاره شد، ظرفیتی که در شکل های مختلف در یزد قابل پرورش است بطوریکه امروزه در یزد شاهد داستان هایی متعلق به مکان هاب مختلف هستیم که حس مکان را در این ابنیه بیش از پیش قوت می بخشد و تجربه را برای گردشگران محقق می سازد.
شخصیت های بومی که از روز گذشته تا امروز به شکل های مختلف در اردکان و حتی جای جای یزد مشغول به کار هستند فرصتی را فراهم نموده اند که گردشگران بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
کاراکترهایی مانند مقنیان بومی، زوج خوشرو و جوان خشت و ماه، خانه سلامت و داستان ها و رویدادهایش همگی به کمک گردشگری آمده اند.
«آرش نورآقایی»، «آرش صادق زاده»، «پویان مقدم»، «ستایش فرجی» و «سیمین تفتشی» جزو افرادی بودند که در این جلسه ها صحبت کردند.
فعالان گردشگری کشور که با کوله باری از خاطره و تجربه از سفر اردکان و حضور در جمع فعالان گردشگری به پایتخت بازگشته اند، از اردکان چه خواهند نوشت و چه به تصویر خواهند کشید؟



1400/08/18
21:07:07
5.0 / 5
711
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری