کشف اولین سنگ گور منقوش در ارتباط با دوره اشکانی در ایران

کشف اولین سنگ گور منقوش در ارتباط با دوره اشکانی در ایران به گزارش آثارنیوز اولین سنگ گور منقوش در ارتباط با دوره اشکانی طی جستجوهای نجات بخشی در گورستان مرسین چال، کشف و به موزه دیرینه شناسی استان سمنان تحویل داده شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عطا حسن پور سرپرست هیأت دیرینه شناسی با بیان این خبر اظهار داشت: جستجوهای نجات بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک طی دو مرحله انجام گرفت.
این دیرینه شناس گورستان مرسین چال را محوطه ای در ارتباط با دوره اشکانی با گورهای مختلف خواند که سومین فصل کاوش خویش را در مهرماه ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته است.
حسن پور ضمن اشاره به این که طی جستجوهای صورت گرفته در فصل سوم و در دو فاز، ۶۸ گور از نوع گورهای چاله ای در این محوطه کشف شد خاطرنشان کرد: تدفین در این گورها به صورت طاق باز با جهت شرقی غربی انجام گرفته است.
او اضافه کرد: گورهای گورستان مرسین چال حاوی اشیا گوناگونی از دوره اشکانی است که بعنوان گور نهاده برای دنیای بعد از مرگ در کنار مردگان قرار می گرفتند.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی جستجوهای نجات بخشی گورستان مرسین چال همچون مهم ترین یافته های کمیاب در جستجوهای دیرینه شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور منقوش در گورستان مرسین چال دانست که در گور شماره ۳۹ به دست آمده است.
این دیرینه شناس با اشاره به اینکه این گورنگاره به صورت عمودی بر بالای سر متوفی قرار دارد خاطرنشان کرد: ارتفاع سنگ گور ۵۲ سانتی متر، عرض آن ۳۸ و ضخامت آن ۷ سانتیمتر است.
حسن پور اظهار داشت: بر روی این سنگ گور نقش یک اسب و سوارکار ایستاده در مقابل درختی ترسیم و به شیوه کوبشی یا کنده با عمق کم بر روی سنگی صاف از جنس سنگ آهک نقش شده است.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی جستجوهای نجات بخشی گورستان مرسین چال ضمن اشاره به این که تابحال نمونه این سنگ گور منقوش از دوره اشکانی در ایران گزارش نشده تصریح کرد: این سنگ گور به شماره ۱۵۶ ثبت و تحویل موزه دیرینه شناسی استان سمنان شد.


منبع:

1400/08/09
12:37:41
5.0 / 5
760
تگهای خبر: باستان شناسی , تاریخ , دیرینه شناسی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری