برگ برنده گردشگری سلامت ایران در دبی؟!

برگ برنده گردشگری سلامت ایران در دبی؟! به گزارش آثارنیوز «گردشگری سلامت ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و شرق آسیا، رتبه خیلی خوبی ندارد و اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد.»


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، این مطلب بخشی از اظهارات دکتر سعید هاشم زاده ـ رئیس پیشین اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ـ در مقدمه اهمیت حضور بخش های مختلف گردشگری ایران در اکسپو دبی است؛ نمایشگاهی که با یک سال تاخیر و تا هفته دیگر در امارات، شهر دبی برگزار می شود.
اکسپو همچون فضاهایی است که می تواند به گردشگری بعد از حدود یک سال و نیم وقفه، رکود و زیان اقتصادی، حیاتی باردیگر بدهد. گردشگری ایران سال جاری مقرر است در اکسپو دبی حضور داشته باشد، اما اینکه بخش های مختلف گردشگری چگونه مقرر است از این حضور بهره برداری کنند، محل پرسش است.
هاشم زاده که در حوزه گردشگری سلامت فعال بوده و نقشی اثرگذار بر تصمیم گیری های این حوزه داشته است، درباره لزوم حضور و تمرکز بخش گردشگری سلامت در اکسپو دبی با وجود رقبای سرسخت بین المللی در این رویداد، اظهار داشت: همه گیری کرونا در یکی دو سال گذشته، آسیب بسیاری به صنعت توریسم وارد کرد. بسیاری از نمایشگاه های بین المللی لغو شد. این مورد در کشور ما نمود بیشتری هم داشت؛ چونکه به علت پیک های پیاپی کرونا، خیلی از شرکتهای فعال در حوزه گردشگری خصوصا حوزه گردشگری درمانی، تعطیل شدند و مراکز درمانی هم در ایران رمق و تمایل شان را برای فعالیت و یا حضور در رویدادهای بین المللی اندکی که باقی مانده بودند، از دست دادند. ازاین رو فضای گردشگری سلامت و بخصوص خدمات سلامت بین المللی، گرفتار یک رکود فراگیر شد، اما بهرحال باید از این رخوت و رکود گذر کرد.
او درباره اهمیت حضور بخش گردشگری سلامت ایران در این رویداد بین المللی با عنایت به نوپا بودن، اظهار نمود: در فضای نمایشگاهی مثل اکسپو دبی که جهانی برگزار می شود، رقبا را می شناسید و آنها را رصد می کنید و می توانید ببینید که این رقبا در فضای این صنعت چه نوآوری هایی انجام می دهند و چه اقداماتی می کنند. بحث دیگر این است که به غیر از رقبا، شما با بازیگران دیگر صحنه، یعنی با کسانی که ذی نفع هستند هم آشنا می شوید. منظورم فعالان، کارشناسان و پزشکان و افراد حرفه ای حوزه پزشکی است که در این صنعت کار می کنند و شما در اکسپو می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این تخمین زده می شود که اکسپو حدود ۲۵ میلیون بازدیدکننده داشته باشد. ازاین رو با مردم کشورهای مختلف هم در ارتباط قرار می گیرید، یعنی در مجموع اگر بعنوان یک شرکت، یک بیمارستان یا آژانس و هتل، در نمایشگاهی مثل اکسپو دبی شرکت کنید، هم با طرف های تجاری شامل پزشکان و شرکت ها در ارتباط فعال و هم افزا قرار می گیرید و هم اصلی ترین مشتریان این صنعت، یعنی مردم را ملاقات می کنید.
وی ادامه داد: اکسپو ابعاد چندگانه ای دارد که هریک به نوبه خود برای صنعت توریسم سلامت ایران حکم برگ برنده را دارد. از این ها گذشته، نمایشگاه اکسپو که از آن بعنوان المپیک فرهنگی نام برده می شود، یک اتفاق خیلی مهم و جذاب است که باید از ظرفیت های آن به شکل جدی استفاده نماییم.
هاشم زاده افزود: سطح این نمایشگاه بین المللی به قدری بالا است که به دشواری میتوان در میان رویدادهای دیگر بین المللی، نظیری برای آن یافت. دیگر رویدادها به گرد پای آن هم نمی رسند. در حوزه خدمات سلامت بین المللی هم این اکسپو، اتفاقی ویژه است که باید به شکل جدی در آن حضور داشت.
او اظهار داشت: یک بُعد خیلی مهم در نمایشگاه اکسپو از دید من آموزش است، یعنی بازیگران یا فعالان حوزه گردشگری سلامت در جریان این نمایشگاه می توانند یاد بگیرند که چطور باید جهانی بیاندیشند و جهانی کار خویش را رونق دهند و توسعه صنعت توریسم ایران را رقم بزنند؛ چونکه نمایشگاه پر است از شرکتهای موفق صنعت گردشگری درمانی که در سطوح خیلی بالا فعالیت می نمایند و هیچ چیز نمی تواند آنها را متوقف نماید.
وی همینطور بیان نمود: در این نمایشگاه بازیگران توریسم پزشکی ایران می توانند یاد بگیرند که چطور باید کسب و کار خودشان را در این صنعت با شرایط پساکرونا سازگار کنند. یا دنیای فوق دیجیتالی امروز صنعت توریسم را ببینند و متوجه شوند که دیگر وقتش رسیده که از روش های سنتی گردشگری سلامت عبور کنند. نوآوری های جهانی را ببینند و تفکر نوآورانه را یاد بگیرند. همه این ها درس هایی است که یک شرکت یا فعال گردشگری سلامت ایرانی می تواند از حضور در نمایشگاه اکسپو دبی بگیرد.
هاشم زاده درباره میزان شانس رقابت بخش گردشگری سلامت ایران بدون حضور در بازار بین المللی، اظهار داشت: مسلما شانسی وجود نخواهد داشت. یکی از وجوه خیلی مهم نمایشگاه ها همین است، یعنی کمک به حفظ حیات حوزه های مختلف که سویه ای بین المللی دارند. نمایشگاه اکسپو جایی است که شما یک پیام آشکار به بقیه رقبا، شرکت ها و بیمارستان و در سطح کلان تر به بقیه کشورها می دهید و آن هم این است «من هم در این صنعت حرفی برای گفتن دارم». قاعدتاً وقتی شما اعلام حضور می کنید باید یک سری از قوانین و مقررات این حوزه را بپذیرید و باور کنید که در این محیط با بقیه این بازیگران باید رقابت کنید و یک رقابت سالم هم انجام بدهید.
وی ادامه داد: صرف این حضور، سبب می شود به نقاط ضعف خود پی ببرید و خودتان را ارتقاء بدهید تا به سطح بقیه بازیگرها برسید. وقتی به رتبه گردشگری سلامت ایران در میان سایر کشورهای عمده مقصد گردشگری سلامت نگاه می نماییم می بینیم که ما رتبه خیلی خوبی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و کشورهای شرق آسیا نداریم، از این جهت اکسپو فرصت نمایشگاهی بسیار خوبی است برای آموختن، چونکه در آن حدودا تمام غول های فعال در این صنعت که از ما بالاتر هستند حضور دارند و ما می توانیم از تجارب این کشورها استفاده نماییم تا جایگاه خودمان را در رتبه بندی های جهانی ارتقاء دهیم.
رئیس پیشین اداره گردشگری سلامت درباره اینکه تأثیر حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی به نفع ارتقاء جایگاه گردشگری سلامت و رتبه کشور در این بخش، اظهار نمود: در هر یک از رویدادهای بین المللی تلاش هایی شده تا نمایندگانی از کشور ما حضور پیدا کردند. آنها هم در حد توان خود تلاش کردند از این فرصت ها استفاده کنند، مثلاً در بیشتر رویدادهای بین المللی که معمولاً در هند، ترکیه و کشورهای غرب آسیا برگزار شده، فعالان گردشگری سلامت ایرانی توانسته اند در کارگاه های جانبی شرکت نمایند و از دیدن رقبا و شبکه سازی های بین المللی سودی نصیب این صنعت کنند. منتها این کار هیچگاه نتوانسته به صورت سیستماتیک و سازمان یافته صورت گیرد، یعنی دانشگاه علوم پزشکی یا در سطح بالاتر وزارت بهداشت هیچگاه گروهی از بیمارستان ها یا گروهی از افراد را فقط به قصد اینکه به تجربه شان اضافه شود یا روش هایی نوین را یاد بگیرند و یا اینکه در کارگاه های جانبی این رویدادها حضور پیدا کنند جهت شرکت در این رویدادها حمایت نکرده است. اگر هم اتفاق افتاده در حد یکی دو تا بیشتر نبوده است. یک حرکت فرعی بوده است و نتوانستیم آنرا به صورت یک جریان سیستماتیک و ساختاریافته جا بیاندازیم.
وی افزود: اگر این جریان وجود داشت چه بسا مورد توجه آژانس ها، استارتاپ های گردشگری سلامت و بیمارستان ها قرار می گرفت و آنها درمی یافتند که چقدر حضور در رویدادهای بین المللی در درجه اول برای یادگیری و در درجه دوم برای نمایش دستاوردها و پیداکردن بازار آژانس ها حائز اهمیت می باشد. حتی این ادبیات می توانست شکل بگیرد که هرکدام از بازیگران اصلی حوزه گردشگری درمانی کشور چه ظرفیت هایی را می توانند در بازارهای جهانی فعال کنند.
هاشم زاده بیان نمود: یکی از مبانی مهم بازاریابی و مارکتینگ را در عرصه خدمات سلامت بین الملل در دنیا بحث شبکه سازی می دانیم. ازاین رو این مهم می باشد که مثلاً بیمارستان ها به سمت شبکه سازی با بیمارستان های مشابه بروند، البته منظورم از مشابه به لحاظ عملکرد در حوزه خدمات سلامت بین الملل است و نه از نظر خدماتی که عرضه می دهند. آن وقت همان گونه که یک بیمارستان درون شبکه ای از بیمارستان های داخل کشور است و ارتباطاتی درون شبکه ای دارند، می تواند به شبکه ای از بیمارستان های خارج از کشور بپیوندد، حتی در کشورهای رقیب.
وی ادامه داد: این شبکه ها باآنکه رقیب هستند، ولی در درون خودشان هم افزایی ایجاد خواهند کرد. در میان شرکتهای گردشگری سلامت هم این شبکه می تواند ایجاد شود. در میان آژانس های مسافرتی هم می تواند ایجاد شود. این یک تجربه اثبات شده است. علاوه براین شما با ارتباطاتی که در طول یک نمایشگاه پیدا می کنید به واسطه آدم هایی که آن جا آشنا می شوید یا بقیه بازیگرها مثل بیمه های بین المللی می توانید تجارتتان را در کشورتان گسترش بدهید. همینطور می توانید با مدیا (نه فقط فضای مجازی، مدیای تصوری یا مدیای مکتوب) هم وارد مذاکره شوید، یعنی با بقیه بازیگران عرصه تبلیغات در عرصه خدمات سلامت بین الملل آشنا شوید و وارد تصویرهای تلویزیون ها و شبکه های تصویری جهانی شوید و آن جا تبلیغاتتان را عرضه بدهید. در فضایی مثل نمایشگاه اکسپو همه این پتانسیل ها و حتی بیشتر از آن، وجود دارد. هر جنبه اش می تواند برای کسب و کار شما زمینه توسعه بازار و هم افزایی باشد.
او خاطرنشان کرد: در اکسپوی سال جاری که در دبی برگزار می شود، جایگاه ویژه ای برای گردشگری سلامت تعریف شده است، تا این لحظه می دانم که در دیماه در حاشیه اکسپو در بحث سلامت یک بخش جداگانه تعریف شده است، اما از جزئیات بیشتر آن اطلاع ندارم.
هاشم زاده درباره شیوه حضور در اکسپو برای فعالان گردشگری سلامت، اظهار داشت: تنها لازم است به آنها یادآوری کنم که خدمات سلامت بین الملل متاثر از جریانات سیاسی یا اجتماعی کشورها است، از همین رو صنعت ظریف و شکننده ای است و خیلی زود امکان دارد تحت تأثیر عوامل خارجی قرار بگیرد. داستان اپیدمی کرونا نمونه ای از صدمه پذیری صنعت خدمات سلامت بین الملل را نشان داد، هرچه ما با قدرت بیشتری در اکسپو حضور پیدا نماییم و دستمان در نمایشگاه های این چنینی پرتر باشد، از شدت این شکنندگی کاسته خواهد شد و در اتفاقات بعدی صدمه پذیری کمتری را تجربه می نماییم.
وی ادامه داد: در گذشته به شیوه خودمان و کاملا سنتی در این حوزه کار کردیم. لازم است بازبینی کلی داشته باشیم. کرونا ضرورت این بازبینی را جدی تر کرده است، چونکه در سایه کرونا کارها خیلی بیشتر مبتنی بر اینترنت شد و خدمات سلامت بین الملل هم از این امر مستثنی نیست. بهتر است تجارب بین المللی را پیش چشم داشته باشیم و با عنایت به آنها، هم پای رقبا در این حوزه فعالیت نماییم.
هاشم زاده نمایشگاه اکسپو دبی را فرصت استثنایی و کلاس آموزشی بزرگی دانست و بیان نمود: این نمایشگاه فرصتی است برای قیمت گذاری خدمات، شبکه سازی و ارتباط با مشتریان و مذاکرات دوجانبه. همه این عرصه ها بسیار مهم و حیاتی می باشد، البته اگر فعالان گردشگری سلامت این فرصت را غنیمت بشمارند.




منبع:

1400/06/31
17:07:34
5.0 / 5
821
تگهای خبر: آموزش , بیمه , تصویر , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری