در نشست خبری دومین جشنواره نخ و نگاره مطرح شد؛

رقابت ۸۷۰ اثر و حضور ۳۰ اثر از هنرمندان کشورهای عضو اکو

رقابت ۸۷۰ اثر و حضور ۳۰ اثر از هنرمندان کشورهای عضو اکو نشست خبری دومین جشنواره نخ و نگاره با تاکید بر حضور بخش خصوصی در اقتصاد هنر و با اشاره به رقابت 870 اثر از هنرمندان کشورهای عضور اکو اجرا شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، سرور بختی رییس مؤسسه فرهنگی اکو نیز در نشست خبری دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما اشاره کرد: یکی از اهداف اصلی مجموعه فرهنگی اکو، حفظ میراث فرهنگی کشورهای عضو و انتقال آن به نسل آینده است.
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در ادامه اظهار داشت: در اولین نمایشگاه نخ و نگاره که سال قبل در تهران برگزار شد، علاقه مندان به هنر، آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی را شاهد بودند و این نمایشگاه تأثیرات بسیار داشت.
سرور بختی اظهار داشت: برای دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما تصمیم گرفته شد این نمایشگاه فراتر از ایران برگزار و از هنرمندان کشورهای عضو اکو دعوت شود تا آثار خودرا برای نمایشگاه ارسال نمایند.
وی اضافه کرد: البته به سبب انتشار ویروس کرونا، متأسفانه هنرمندان تعدادی از کشورهای عضو موفق نشدند آثار خودرا به نمایشگاه ارسال نمایند. با این وجود علاقه مندان به هنر، نمایشگاه پرمحتوایی را شاهد خواهند بود و از خیلی از کشورها آثار قابل توجهی به دست ما رسید و امسال جشنواره بسیار پربارتر از سال قبل خواهد بود.
سرور بختی اضافه کرد: یکی از اهداف مهم مؤسسه فرهنگی اکو، حفظ میراث فرهنگی و مشترک کشورهای عضو اکو و انتقال آن به نسل های آینده است و برای رسیدن به این هدف، کارهای مختلفی پیگیری خواهد شد و برگزاری چنین نمایشگاه هایی نیز به همین دلیل انجام شده است.
وی اشاره کرد: تلاش ما این است که گام استواری برای حفظ هنرهای سنتی و توجه دادن جوانان به هنرهای اصیل منطقه برداریم و هنرمندانی که خیلی زحمت می کشند و به پشتیبانی ما احتیاج دارند انگیزه شان را زیادتر نماییم تا آنها هنر خودرا صیقل بدهند.
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اظهار داشت: علاوه بر برگزاری نمایشگاه های این چنینی، کارهای دیگری نیز برای حفظ میراث مشترک کشورهای عضو انجام خواهیم داد. ما سلسله برنامه هایی داریم که با همکاری هم این جشنواره ها را در کشورهای عضو اکو برگزار و کارگاه هایی برپا نماییم و همه این ها روانه شده اند که ما بتوانیم میراث گرانبهای خودرا حفظ نماییم و آنرا به نسل های آینده انتقال دهیم.
سرور بختی در خاتمه اظهار داشت: خبرنگاران هم از طبقات پیشگام جامعه هستند و ما می خواهیم که در راه ترغیب هنرمند و حفظ میراث اصیل کشورهای عضو اکو با ما شریک باشند.
تاکید بر حضور بخش خصوصی در هنرهای سنتی
عبدالمجید شریف زاده رییس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی نیز در این جلسه خبری اظهار داشت: پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث به دنبال وظایفی که برای حفظ، احیا و ترویج هنرهای سنتی دارد، یکی از رشته های بسیار مهم فعالیتش را در سال قبل با برگزاری نمایشگاه نخ و نگاره شروع کرد.
وی با اعلان اینکه نقطه قوت این نمایشگاه حضور بخش خصوصی بود، اظهار داشت: بخش خصوصی باید در همه حوزه ها حضور داشته باشد و کارهای مختلف را برای ارتقا هنرهای سنتی ایران در معرفی و آموزش و مباحث بازاریابی پیگیری و اجرا نماید که بطور قطع این فعالیت از حوزه بخش های دولتی بر نمی آید.
شریف زاده با تاکید بر این که ما نمایشگاه نخست را با حمایت های فرهنگسرای نیاوران و بخش خصوصی در زمینه هنرهای سنتی برگزار کردیم، اظهار داشت: در سال قبل هنرمندانی که شرکت کردند ۴۶ هنرمند با ۱۷۰ اثر بودند که به دنبال برگزاری موفق این نمایشگاه، مجموعه هیما شرایط را برای ادامه این مسیر فراهم ساخت.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی در ادامه اظهار داشت: دوخت های سنتی ما با بیش از ۱۵۰ نمونه در دنیا شهرت جهانی دارد و در منطقه نقاط اشتراک بالا میان دیگر کشورها فراهم ساخته و حضور سرور بختی و علاقه مندی ایشان این امکان را ایجاد کرد که در کشورهای عضو اکو که فرهنگ مشترک را از دوران کهن با هم دارند شاهد چنین کارهایی باشیم.
شریف زاده اشاره کرد: یکی از با اهمیت ترین نکاتی که باید در زمینه هنرهای سنتی شکل بگیرد بخش بازاریابی است که هنرمندان خودشان نمی توانند دراین زمینه ها فعالیت کنند و باید بخش خصوصی وارد شود.
وی اضافه کرد: این فضا و این شرایط نیاز به معرفی بیشتر و پشتیبانی از هنرمندان دارد و امیدوارم این نمایشگاه در کشورهای عضو اکو برگزار و تعامل بیشتر میان هنرمندان و معرفی حوزه های فرهنگی مشترک صورت بگیرد.
حضور ۳۰ اثر از کشورهای عضو اکو
مریم السادات نیکجوی دبیر دومین جشنواره نخ و نگاره با اشاره به آثار رسیده به این دوره از جشنواره اظهار داشت: در این دوره شاهد حضور ۳۲۸ شرکت کننده بودیم که ۲۱۹ هنرمند در بخش دوخت های سنتی و ۱۰۹ هنرمند در حوزه طراحی لباس نسبت به ارسال آثار اقدام نموده بودند.
وی اضافه کرد: در دومین جشنواره و در بخش طراحی لباس، از حضور هنرمندان کشورهای عضو اکو بهره مند شده است و این هنرمندان از کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان با ما همراه شدند که هم اکنون ۳۰ اثر فاخر از هنرمندان عضو اکو در نمایشگاه در معرض دید خواهد بود.
دبیر جشنواره افزود: در مجموع هنرمندان ۸۷۰ اثر را بصورت تصویر در مرحله اول به سایت جشنواره ارسال کردند و در داوری بخش اول که بصورت مجازی برگزار شد، ۱۸۱ هنرمند در بخش دوخت های سنتی با تعداد ۳۹۷ اثر و ۸۰ هنرمند در طراحی لباس با تعداد ۱۰۴ اثر مورد قبول هیئت داوران واقع شدند و رأی مثبت داوران را دریافت نمودند. به بیان دیگر در مجموع ۲۶۱ هنرمند و ۵۰۱ اثر وارد مرحله دوم شدند.
نیکجوی در ادامه اظهار داشت: در داوری بخش دوم ۱۵۱ هنرمند در بخش دوخت های سنتی و ۶۹ هنرمند در بخش طراحی لباس پذیرفته شدند و تعداد ۳۵۷ اثر در دوخت های سنتی و ۹۳ اثر در بخش طراحی لباس به نمایشگاه راه یافتند.
وی با اعلان اینکه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما با مشارکت فرهنگ سرای نیاوران و مؤسسه فرهنگی اکو در ۱۹ تا ۳۰ شهریور در گالری یک این فرهنگسرا برگزار می شود، اظهار داشت: این نمایشگاه رویدادی است با نگاهی متفاوت نسبت به سال قبل و نگاهی بین المللی با تاکید بر دوخت های سنتی معاصر و پیوند آن با طراحی لباس.
دبیر دومین جشنواره نخ و نگاره با اعلان اینکه این جشنواره در چندین بخش برگزار می شود، اضافه کرد: ما سعی کردیم تا علاوه بر شناسایی و تعامل بین هنرمندان کشورهای عضو اکو بر دو اصل حفظ اصالت و حفظ محیط زیست تاکید بسیار داریم.
نیکجوی افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه نیز حفظ و احیای هنرهای سنتی، تعامل میان هنرمندان عضو کشورهای اکو و ایجاد زنجیره لباس اقوام، برگزاری نمایشگاه نخ و نگاره در کشورهای عضو و نمایش هنر و آشنایی بیشتر فرهنگ کشورها به هنرمندان کشورهای مجاور است.
وی در خاتمه اظهار داشت: در این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار منتخبان، آثار نفیس و بی بدیل سوزن دوزی از چند مجموعه دار و آثار اساتید نیز به معرض نمایش گذاشته می شود و طراحی ویژه لباس الهام گرفته از ایرانیان باستان برای نخستین بار رونمایی خواهد شد.

1400/06/11
10:52:33
5.0 / 5
753
تگهای خبر: آموزش , تصویر , جشنواره , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری