وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان

وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان به گزارش آثارنیوز سمنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از وجود بیش از پنجاه قلعه تاریخی در استان سمنان آگاهی داد و اظهار داشت: در همین راستا پیشنهاد راه اندازی پایگاه قلاع تاریخی در استان ارائه شده است.


حمیدرضا دوست محمدی 9 شهریور ماه 1400 در جلسه شورای معاونان اداره کل اظهار نمود: راه اندازی این پایگاه با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل و خانه تسنیم دامغان درحال پیگیری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه کرد: باتوجه به رایزنی های انجام شده با دفتر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شده مطالعاتی درباب قلعه های تاریخی استان سمنان انجام و گزارش ایجاد پایگاه قلعه های تاریخی به وزارتخانه ارسال شود.
وی افزود: باتوجه به غنای قلاع تاریخی استان در محدوده شهرستان دامغان، پیشنهاد اداره کل در خصوص راه اندازی پایگاه در محدوده این شهرستان است.
دوست محمدی راه اندازی این پایگاه را در حفظ و حراست از بناهای تاریخی استان موثر دانست و اشاره کرد: ایجاد پایگاه قلاع تاریخی در استان به انجام مطالعات در مورد قلعه های استان کمک زیادی می کند.
او همین طور بر استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد سراسر استان برای رشد و توسعه گردشگری، ترویج صنایع دستی و جلب مشارکت مردمی در مرمت آثار تاریخی تاکید کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با تاکید بر این که مردم باید در مدیریت شهری سهیم شوند، اظهار داشت: ایجاد پاتوق های صنایع دستی و شب بازارهای صنایع دستی نقش مهمی در جذب توریست دارد.
دوست محمدی حفظ حرایم منظری آثار تاریخی را خواهان شد و اظهار داشت: تعامل با شهرداری ها، دهیاری ها و دستگاه های اجرائی مرتبط نقش مهمی در حفظ و معرفی جاذبه ها و آثار تاریخی دارد.
بیش از 50 قلعه تاریخی و باستانی در استان سمنان وجود دارد که از مهم ترین این قلاع می توان به «گرد کوه» و «منصور کوه» در شهرستان دامغان، قلعه «جهان سوز میرزا» در شهرستان شاهرود، مجموعه قلعه های«سارو»، «کوشمغان» و «پاچنار» در شهرستان سمنان، «شیر قلعه» در شهرستان مهدی شهر، قلعه «استوناوند» در شهرستان گرمسار، قلعه «پاده» در شهرستان آرادان و قلعه «جهان آباد» در سرخه اشاره نمود. همین طور قلاع گردکوه، منصور کوه و سارو با قدمت پارتی جزو قلاع مهم مورد بهره برداری در دوره اسماعیلیه بوده است.




منبع:

1400/06/10
11:37:09
5.0 / 5
556
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری