کتاب دژ استعمارگر منتشر گردید

کتاب دژ استعمارگر منتشر گردید آثارنیوز: بعد از 20 سال سرانجام کتاب دژ استعمارگر بر پایه یافته های دیرینه شناسی در قلعه پرتغالی های قشم از طرف انتشارات دادکین منتشر گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، اسماعیل یغمایی، عتیقه شناس پیشکسوت، سنگ به سنگ، لایه به لایه قلعه پرتغالی ها را بررسی نموده و از رازهای این قلعه تاریخی می گوید. یافته هایی که امروز بیش ترشان به سبب نبود حفاظت های لازم از بین رفته است.
ناشر در مقدمه این کتاب نوشته است: «اسماعیل یغمایی هنگامی سرپرست کاوش دژ پرتغالی های قشم شد که تک و تنها بود و دست هایش خالی. وی در گرمای طاقت فرسا شرجی و نفس بر قشم، توانست از دل این دژ ویران داده هایی به دست آورد که روشن گر دوره غبارآلود و تاریک تاریخ است؛ شروع دوره استعمار جهانی.
با وجود این دشواری ها و تنگناها، این عتیقه شناس با کلنگش وجب به وجب این دژ را به بهترین شیوه علمی کاوید و این نبود جز دلبستگی بی حد اش به تاریخ ایران.
کتاب دژ استعمار بر پایه دو فصل کاوش باستان شناسی، اطلاعات نادری از دژ پرتغالی ها برای ما و نسل های آینده به جا گذاشته که دیگر یافتن آنها امکان پذیر نیست چونکه خیلی از این داده ها به سبب نبود مراقبت های لازم و حفاظت های فیزیکی و کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی از دست رفته است.
این روزها که خیلی از مردم راهی قشم می شوند تا یکی از بزرگترین ژئوپارک های دنیا را ببینند، دژ استعمار بی گمان یکی از مقاصد گردشگری آن هاست. آگاهی داشتن از لایه های پنهانی این دژ می تواند ما را به دنیای گذشتگان ببرد؛ زمانی که استعمارگران اروپایی از راه دریا به سرزمین های شرق هجوم آوردند و با جنگ های خونین و کشتارهای بی رحمانه به پرپا کردن دژها و قلعه ها پرداخته و گنج های نایاب این سرزمین ها را به غارت بردند. اینک این کتاب بعد از گذشت نزدیک ۲۰ سال با تلاش این عتیقه شناس سخت کوش به نتیجه رسیده و انتشارات دادکین مفتخر است که این کتاب را منتشر می کند.»
این کتاب با قطع وزیری، با جلد گالینگور، در ۳۰۰ صفحه با تصاویر رنگی به قیمت ۱۶۰ هزار تومان انتشار یافته است. علاقمندان می توانند این کتاب را از سایت و صفحه اینستاگرامی انتشارات دادکین در هر کجای ایران بصورت رایگان دریافت نمایند.


منبع:

1400/06/07
23:23:46
5.0 / 5
591
تگهای خبر: باستان شناسی , تاریخ , سایت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری