شناسایی محوطه های تاریخی جدید در مریوان

شناسایی محوطه های تاریخی جدید در مریوان به گزارش آثارنیوز محوطه هایی شاخص و کلیدی از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی، در جریان بررسی های دیرینه شناسی منطقه مریوان شناسایی و مطالعه شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد معصومیان، سرپرست هیأت دیرینه شناسی مستقر در مریوان ضمن اشاره به پروژه بررسی تکمیلی دیرینه شناسی مریوان با هدف شناسایی و درک روشن تر از محوطه های دوره های مختلف قبل از تاریخ، تاریخی و اسلامی این شهرستان، اظهار داشت: وجود دشت های غنی میان کوهی، رودخانه های دائمی، دریاچه زریبار و وضعیت زمین ریخت منطقه سبب شده که پیش از این مطالعات دیرینه شناسی در این منطقه بیشتر معطوف به دشت مرکزی شهرستان مریوان شده و توجه کمتری به ارتفاعات این شهرستان و سایر بخش ها نظیر گلچیدر، سرشیو، خاوومیرآباد و کوماسی نسبت به دشت مریوان شود.
او اضافه کرد: نظر به اهداف کوتاه و بلندمدت این پروژه، بررسی تکمیلی شهرستان مریوان با تمرکز به این بخش ها به سرپرستی مشترک ما و نعمت حریری در حال انجام می باشد.


معصومیان خاطرنشان کرد: با عنایت به پیشینه بررسی ها و جستجوهای دیرینه شناسی در شهرستان مریوان، انجام بررسی تکمیلی در این شهرستان برای تکمیل مطالعات صورت گرفته و کمک به تهیه نقشه دیرینه شناسی کشور در این منطقه لازم و ضروریست.
این دیرینه شناس در تشریح شیوه کار در این فصل از بررسی، اظهار داشت: با عنایت به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه زیست محیطی، کار در این فصل به صورت پیمایشی شروع شده و در این میان تابحال محوطه هایی از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته اند که تعداد قابل توجهی از این محوطه ها شاخص و کلیدی هستند.


به قول معصومیان، بررسی تکمیلی دیرینه شناسی شهرستان مریوان استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری پژوهشکده دیرینه شناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در حال انجام می باشد.





1400/04/19
18:59:41
5.0 / 5
612
تگهای خبر: باستان شناسی , تاریخ , دیرینه شناسی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری