بلایی كه كرونا بر سر میراث جهانی آورد

بلایی كه كرونا بر سر میراث جهانی آورد آثارنیوز: یونسکو در گزارشی جدید از تبعات منفی همه گیری کرونا بر بیش از هزار محوطه جهانی آگاهی داده و اعلام نموده پیش بینی می شود این تاثیرات منفی ماه ها و حتی سال ها همچنان ادامه داشته باشد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، یونسکو با بررسی گسترده محوطه های حاضر در لیست میراث جهانی و از راه گفتگو و نظرسنجی از مدیران این مکان ها، گزارشی را با عنوان «میراث جهانی در رویارویی با کووید-۱۹» منتشر نموده است.
در این گزارش آمده است: خیلی از شرکت کنندگان در این بررسی پیشبینی کرده اند تبعات منفی ناشی از همه گیری ویروس کرونا تا ماه ها و حتی سال ها همچنان گریبان گیر میراث جهانی یونسکو باشد، همچنان که در دوران اوج این بیماری اعلام گردید ۹۰ درصد از کشورها محوطه های جهانی خویش را یا به صورت کامل و یا نسبی تعطیل نموده اند.
در فوریه ۲۰۲۱ به صورت متوسط ۷۱ درصد از محوطه های ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو تعطیل بودند.
همینطور بر مبنای یافته های این بررسی، شمار بازدیدکنندگان از میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۶۶ درصدی همراه بوده است و به صورت متوسط ۴۰ درصد از کارکنان دائم و ۵۳ درصد از کارکنان موقت این محوطه ها شغل خویش را از دست داده اند.
شرکت کنندگان در این بررسی از تاثیرات چشمگیر همه گیری کرونا بر جوامع محلی ابراز نگرانی کرده اند چون که درآمدهای حاصل از این محوطه ها به علت کاهش بازدیدکننده نزول شدیدی داشته و بعضی از این محوطه ها با حفاری های غیرقانونی، غارت آثار و وندالیسم آثار تاریخی همراه بوده که در نتیجه کاهش نظارت بر این محوطه ها بوجود آمده است.
ایتالیا با ۵۴ محوطه ثبت شده در لیست میراث جهانی، بیشترین تعداد محوطه های ثبت شده در یونسکو را داراست و بعد از آن چین با ۵۳ محوطه، اسپانیا با ۴۷ و آلمان و فرانسه هر دو با ۴۴ محوطه قرار دارند.
هند، مکزیک، انگلستان، روسیه، آمریکا، ایران (۲۳ محوطه) و ژاپن هم به ترتیب دارای بیشترین شمار محوطه های ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو هستند.




منبع:

1400/04/02
19:00:11
5.0 / 5
818
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری