راه آهن از تپه حصار 7000ساله می رود؟

راه آهن از تپه حصار 7000ساله می رود؟ سمنان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: موافقت های اولیه با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جهت بررسی جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار انجام شده است.


حمیدرضا دوست محمدی در دیدار با مدیرعامل و شماری از اعضای خانه تسنیم دامغان به تشریح مرمت، سامان دهی و حفاظت از محوطه باستانی تپه حصار پرداخت و اظهار نمود: موافقت های اولیه با شرکت راه آهن انجام و مقرر شده است برای اتخاذ تصمیم نهایی، بازدیدهای میدانی مشترک صورت گیرد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباب اقدامات لازم برای زمینه سازی ثبت جهانی تپه حصار اشاره کرد: سامان دهی و حفاظت قسمت هایی از این محوطه باستانی صورت گرفته و با خوانا سازی آثار معماری محوطه، حفاظت از قسمتی از لایه های دیرینه شناسی نیز انجام شده است.
وی افزود: با بهره بردن از مطالعات پژوهشی محوطه، آثار معماری با مواد همگون و با حفظ و جداسازی لایه های تاریخی با لایه بازسازی شده جدید انجام شده است.
دوست محمدی به اقدامات انجام شده برای سامان دهی و کنترل آب های سطحی در زمان بارندگی ها و جلوگیری از تخریب بر اثر آب شستگی در این تپه باستانی اشاره نمود و اظهار داشت: مسیری با بهره گیری از زیرساخت های چوبی برای بازدید گردشگران در این تپه به وجود آمده است و توریستهای داخلی و خارجی با حرکت در این راه تعریف شده می توانند از سطح تپه بازدید کنند.
او با اشاره به معضل قدیمی عبور ریل قطار از میان تپه حصار افزود: «با حمایت خانه تسنیم، پیگیری ثبت جهانی تپه حصار قوت بیشتری پیدا کرده است و برمبنای پیگیری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجموعه استان، جابه جایی و انتقال خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم اثر، که ده ها سال است از میان این تپه باستانی عبور می کند، به واقعیت نزدیک شده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه کرد: تعیین حریم و عرصه، مهم ترین اقدامات برای ثبت جهانی تپه حصار است و نشانه گذاری این حریم و عرصه و توافق با مالکین خصوصی در حال انجام می باشد.
دوست محمدی اشاره کرد: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان بعنوان مرجع علمی تپه های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این تپه که خوشبختانه با همراهی راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت خواهد گرفت، امیدهای ثبت جهانی اثر نیز زنده شده است.
تپه حصار یکی از مهم‎ترین محوطه های دوران قبل از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل برمی گردد.
این تپه باستانی، سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا اختتام عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست قبل از میلاد می رسد.
تپه حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.



1400/03/31
10:26:59
5.0 / 5
830
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری