مدارس ماندگار نباید به حال خود رها شوند
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس ماندگار هویت، میراث فرهنگی و اجتماعی نظام تعلیم و تربیت هستند که خدمات پرارزش و قابل تقدیری را به جامعه عرضه کرده اند.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، محمود امانی طهرانی در چهلمین جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش که با حضور اعضای آن در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد، اضافه کرد: مدارس ماندگار علاوه بر نقش معنوی و هویت فرهنگی که در منطقه دارند، نشان دهنده اهمیت تعلیم و تربیت در آن منطقه اند که ارزش و جایگاه علم آموزی و توجه به کسب علم و دانش را در بین مردم آن منطقه آشکار می کنند.
وی ضمن اشاره به این که مدارس ماندگار شناسنامه، میراث فرهنگی و اجتماعی نظام تعلیم و تربیت ایرانند، اظهار نمود: مدارس ماندگار نشان دهنده روند و سیر تاریخی تطور و تحول نظام آموزشی ایران از نظام آموزشی سنتی به مدرن هستند.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که این مدارس گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت کشورند، اظهار داشت: مدارس ماندگار در گذشته منشا خدمات زیادی در نظام آموزشی کشور بوده اند، نباید به حال خود رها شوند؛ اینها معدن استخراج استعدادهای ناب و اثرگذار نسلهای مختلف بوده اند؛ ازاین رو باید با یک برنامه ریزی اصولی، مدون و طراحی الگوی مناسب باردیگر به روزهای اوج خود باز گردند.
امانی طهرانی ضمن اشاره به نقش آفرینی این مدارس در تربیت انسانهای برجسته و صاحب سبک در ایران و جهان، تصریح کرد: افراد برجسته زیادی در این مدارس تحصیل کرده که بعداً منشا خدمات ارزشمند و ارزشمندی برای کشور و حتی جهان شده اند، بعضی از آنها به شخصیت های تاثیرگذار، ماندگار و صاحب سبک در حوزه های مختلف همچون آموزش و پرورش، مدیریت، پزشکی، مهندسی، معماری، هوا وفضا، برنامه های هسته ای و... تبدیل گشته اند.
وی ضمن اشاره به لزوم آشنایی مدیران این مدارس با روش ها و فنون حفظ و نگهداری این آثار پرارزش آموزشی و تربیتی؛ اظهار نمود: هدف از تهیه و تدوین آئین نامه مدارس ماندگار، زنده نگهداشتن جریان تعلیم و تربیت در این محیط های آموزشی است.
امانی طهرانی ضمن اشاره به ضرورت آشنایی جامعه با این مدارس خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید با کارکرد، اهمیت و نقش این مدارس در پرورش و تربیت نسل اثرگذار و موثر کشور، آگاه شوند.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در انتها تصریح کرد: باید یک الگوی ارتباطی موثر و کاربردی برای ایجاد ارتباط با کسانی که از این نوع مدارس فارغ التحصیل شده اند، طراحی و تدوین شود تا این مدارس بتوانند از مشارکت و همراهی آنان بهره مند شوند.
در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون بعد از بررسی مدارک و پرونده مدارس استان فارس با تبدیل دبیرستانهای عشایری شبانه روزی شهید دکتر بهشتی و نمازی و هنرستانهای صنعتی نمازی، شهید جوانمردی و فنی نمونه دولتی آیت الله طالقانی شیراز بعنوان مدارس ماندگار موافقت کردند.
به گزارش روابط عمومی شورایعالی آموزش و پرورش، همینطور مبحث دیگری که در این نشست مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد، بحث ترکیب اعضای شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان بود. مقرر شد تا زمان تدوین، تصویب و ابلاغ اساسنامه جدید انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ترکیب اعضای شورای مرکزی؛ همانند شورایعالی انجمن مندرج در اساسنامه مذکور باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب