گزارش آثارنیوز؛

حذف محرومیت از جزیره لارك

حذف محرومیت از جزیره لارك بنیاد علوی در جزیره لارک با هدف محرومیت زدایی، فعالیتهایی در جهت رفاه زندگی ساکنان شروع کرده و اعتقاد دارد که جزیره، پتانسیل جذب توریست را دارد اما نباید به هرمز تبدیل گردد.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ جزیره لارک مقرر است به یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان تبدیل گردد جزیره ای که بکر و رنگارنگ بودن سواحلش، برای گردشگران جذاب بوده و هست اما حضور ارگان های نظامی و نبود زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگران، اجازه نداده بود تا گردشگران به آن راه پیدا کنند. البته این موضوعی است که خیلی ها آنرا به فال نیک می گیرند. چون که تجربه تبدیل جزیره هرمز به منطقه گردشگری تجربه خوشایندی برای فعالان حرفه ای گردشگری و متولیان سفرهای مسئولانه نبود. بنابراین از این که لارک همچنان از گزند گردشگران بی مسئولیت خالی است خوشحال هستند. اما بی توجهی به این جزیره سبب شده که نه تنها بخش گردشگری بلکه زیرساخت ها به منظور زندگی عادی مردم ساکن در آن هم به حاشیه برود و جزیره لارک یکی از مناطق محروم ایران باشد. در واقع منطقه ای که زیرساخت زندگی را برای ساکنانش ندارد، چطور می توانست پذیرای گردشگران باشد.
در همین راستا بنیاد علوی زیر نظر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در جهت آبادانی مناطق محروم، این جزیره را هم در اولویت طرح محرومیت زدایی قرار داد و از سال ۹۷ آغاز به فعالیت نموده و تا سال ۱۴۰۲ پروژه های محرومیت زدایی آن در چارچوب یک طرح پنج ساله تمام می شود.
یکی از این طرح ها در جهت آماده سازی جزیره برای حضور گردشگران، برگزاری تور آشناسازی، نصب تابلوهای راهنما و مهم تر از همه، انجام مطالعات مرتبط می باشد که به عهده یک شرکت مطالعاتی گذاشته شد.
پیرو این اتفاق، نشست خبری در حاشیه تور آشناسازی فعالان گردشگری در حسینیه جزیره لارک برگزار شد که در آن نمایندگان این شرکت، بنیاد علوی، دهیار و اعضا. شورای جزیره حضور داشتند.

خبرنگاران گردشگری کشور درباره برنامه های بنیاد علوی در جزیره لارک پرسیدند که در اینباره، امین عباسی کارشناس مسئول پروژه های لارک توضیح داد و اظهار داشت: هدف و سیاست بنیاد علوی محرومیت زدایی است. ما می خواهیم زیرساخت های اولیه را در جزیره فراهم نماییم تا اگر کسی می خواهد سرمایه گذاری کند، امکانات اولیه و زیرساخت برای او فراهم باشد. ازاین رو پتانسیل های اینجا را در جهت توسعه اقتصادی شناسایی کردیم.
وی اظهار داشت: بنیاد علوی مقرر است ۵ سال در جزیره لارک فعالیت کند این فعالیت ها از سال ۹۷ شروع شد. در این زمان ۴۳۰ پروژه را کار کرده ایم که خیلی از آنها تمام شده اند. مانند درمانگاهی که تجهیز و تکمیل شد یا پروژه های دیگر مانند تجهیز حسینیه، مسجد و مدرسه. برای ساخت رینگ دور جزیره هم با سه میلیارد تومان مشارکت کردیم. راه اندازی اسکله مسافری، پارک هایی مانند بوستان شهدا و کمک جهت راه اندازی بوم گردی های جزیره و برگزاری کلاس های آموزشی همچون فعالیتهای بنیاد است.
وی در ادامه بیان نمود: مقرر است ده بوم گردی در جزیره داشته باشیم در این راستا ملک شخصی آقای قاضی با هفت اتاق بعنوان پایلوت افتتاح شد. مردم باید می دانستند که اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنند، شکست نمی خورند. مردم از این که سرمایه گذاری آنها بازدهی نداشته باشد، ترس داشتند. بنابراین نخستین اقدام انجام شد و برای آن وام های طولانی مدت با بهره کم دادیم. بخصوص در دوران کرونا که با مردم برای بازپرداخت آن کنار آمدیم.

در ادامه این نشست محمد ماهیگیر دهیار جزیره درباره این که تا مدتی قبل سفر به لارک مشکل بود اما حالا این امکان تسهیل شده است بیان نمود: قبلاً در جزیره زیرساخت و شناوری نبود. هر دو روز یکبار، یک شناور رفت و آمد داشت. محلی برای اسکان مسافران هم نداشتیم. بنابراین رفت و آمد گردشگران سخت بود. ولی این طور هم نبود که اصلاً کسی به جزیره نیاید. از زمانی که بنیاد آغاز به کار کرد، تلاش داشت تا زیرساخت ها برای میزبانی از گردشگران آماده شود. همین مبحث سبب شد تا جزیره لارک، بین گردشگران در مدت اخیر بیشتر جا بیفتد. ولی متأسفانه به انتشار کرونا برخورد کردیم.
هدف این نیست که فقط فعالیت گردشگری داشته باشیم
عباسی هم در ادامه درباره این که چطور به این نتیجه رسیدید که جزیره لارک می تواند جزیره گردشگری باشد و آیا این مورد به درخواست مردم بوده یا این که بنیاد علوی خودش تصمیم گرفته این جزیره می تواند گردشگری باشد توضیح داد: محور فعالیتهای بنیاد، محرومیت زدایی است. هدف ما این نیست که فقط فعالیت گردشگری داشته باشیم و این جزیره هم گرفتار مشکلات جزیره هرمز شود. بنابراین پیش از اجرای طرح، مطالعات گسترده ای انجام می شود. هم اکنون چیزی که در جزیره جواب می دهد گردشگری می باشد. چون زودبازده است و می تواند مردم را خوشحال و امیدوار کند. ما پیش از شروع هر کاری مطالعات اولیه را انجام می دهیم. با فرهنگ و آداب اینجا آشنا و بعد وارد مرحله برنامه ریزی شدیم. بعد از آن با اداره کل میراث فرهنگی مشورت کرده و با دوستانی که در عرصه گردشگری فعالیت می کردند، صحبت کردیم. به این نتیجه رسیدیم که گردشگری در جزیره لارک جوابگوست. تلاش کردیم یکی از اهدافمان توسعه و رونق گردشگری باشد ولی هدف ما تنها و تنها فعالیت در جهت توسعه گردشگری لارک نیست.
خواسته مردم برای جذب توریست به لارک
در تکمیل این صحبت ها، سلطان صباحی فر از اعضای شورای شهر جزیره لارک افزود: استانداری با بنیاد علوی همکاری لازم را انجام دادند. هر آنچه که جزیره هرمز دارد لارک هم دارد با این تفاوت که جزیره لارک بکرتر و تمیزتر از هرمز است. مردم هم خواسته شان این است که زیرساخت آماده شود تا مسافر به جزیره بیاید.
محمد ماهیگیر دهیار جزیره هم اظهار داشت: جزیره بافت زننده ای داشت که توی ذوق توریست می زد. حتی آلاچیق خوبی هم نداشتیم. همه اینها اصلاح گردید و جداره سازی روستا را انجام دادند.

عباسی هم در ادامه نشست درباره این که چقدر بنیاد علوی توانسته با تحقیق و مطالعه وارد حوزه لارک شود و چرا با وجود این که سه سال از آغاز پروژه ها می گذرد اما همچنان شلختگی در اجرای طرح ها دیده می شود اظهار داشت: ما برنامه طرح توسعه جزیره را از استانداری گرفتیم و علاوه بر آن مطالعات دیگر هم انجام شد و متوجه شدیم اینجا چه پتانسیل ها و نیازهای دیگری دارد. بعنوان مثال یکی از اشکالات اینجا نبود پمپ بنزین بود که باید برای آسودگی مردم ایجاد شود.
قطعاً مسافر وقتی وارد جزیره شود، با خودش پول می آورد اما مسافر آسایش و رفاه هم می خواهد. تا زیرساخت مورد نیاز مردم ساکن فراهم نشود، آن زیرساخت ها هم به وجود نمی آید پس ما باید نیاز مردم را هم مرتفع نماییم.
عباسی در پاسخ به این انتقاد که بعضی از طرح ها به نظر نمی رسد، مطالعه خوبی روی آن انجام شده باشد مانند بتن ریزی روی خاک های سرخ به بهانه ایجاد رینگ دور جزیره توضیح داد: اینجا موتور سه چرخ برای رفت و آمد استفاده می شود با عنایت به وزش باد و خاک، عبور و مرور به سختی انجام می شد. آیا یک توریست دوست دارد درحالی که سوار موتور سه چرخ است، همه بدن او را خاک بگیرد؟ این طرح در جهت رفاه مردم و گردشگران اجرا شد.

عباسی توضیح داد: نمی توان پروژه های عمرانی را معطل پروژه های دیگر کرد. بنابراین تا چند سال این وضعیت طول می کشد تا پروژه ها تمام شود. شاید به علت همزمانی انجام پروژه ها شاهد چنین شلختگی هستیم که با اتمام آنها این وضعیت هم درست می شود. هم اکنون ۳۰ پروژه به صورت همزمان درحال پیشرفت است. بعضی از پروژه ها را به علت انتشار ویروس متوقف کردیم. بنابراین امکان دارد زمان فعالیت ما در جزیره کمتر یا بیشتر شود تا این پروژه ها به سرانجام برسد.
مطالعه برای نیازسنجی مردم
مسعود رضایی منفرد هم بعنوان مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور که از استان فارس مسئولیت مطالعات، مشاوره، مستندسازی و انجام پروژه هایی همچون تولید محتوا، برگزاری دوره های آموزشی، تابلوگذاری و آشنایی فعالان گردشگری با جزیره را بر عهده داشت در این جلسه خبری اظهار داشت: ما پیشنهادها و مطالعاتی را در جزیره انجام داده ایم مانند این که آیا اصلاً جامعه محلی می خواهد توریست به جزیره بیاید یا نه. نقاط قوت و ضعف کجاست. خواسته های کارفرما و مردم چیست. در نهایت مطالعات جامعی صورت می گیرد. این طرح، یک طرح جامع راهبردی می تواند باشد و به نتایجی می رسد که در آینده منجر به اجرای طرح های دیگری خواهد شد. بعنوان مثال مطالعه می شود که آیا جزیره به موزه مردم شناسی یا بازارچه صنایع دستی نیاز دارد یا نه. نگرانی ما و مردم این است که اتفاقات در ارتباط با جزیره هرمز در اینجا نیفتد بنابراین می خواهیم تا هر کاری که در جزیره می شود را با برنامه و مطالعه اجرا نماییم.
وی معتقد است: اگر امروز نقاط ضعف هرمز را بیابیم، میتوان از اشتباهات آن در جزیره لارک جلوگیری کرد. نخستین قدم برگزاری تور آشناسازی بوده است. راهی که داریم می رویم درست است.

سلطان صباحی فر عضو شورای شهر جزیره لارک هم با بیان رضایت از فعالیتهای بنیاد علوی در جزیره لارک، این اقدامات را در جهت رفاه مردم و گردشگران دانست و اظهار داشت که هم اکنون ما مشکل پمپ بنزین داریم. در جزیره نزدیک ۱۰۰ قایق وجود دارد که بنزین شان را از قشم تأمین می کنند. نزدیک به یک سال به دنبال مجوز بودیم که بالاخره گرفته شد اما هم اکنون مشکل تجهیز و وام برای آنرا داریم. ضمن این که لازم است در جزیره مسکن مهر برای جوانان ایجاد شود چون آوردن مصالح در جزیره بسیار کار هزینه بر و سختی است.
پیرو این مورد عباسی توضیح داد: وام در گیر و دار مسائل بانکی است. ما هم تلاش می نماییم تا هر چه زودتر این مشکل حل شود. پمپ بنزین هم از آن جمله طرح هایی است که با مردم صحبت شده تا بدانیم چه مشکلاتی دارند. اما درباره مسکن مهر ما تنها می توانیم کمکی نماییم وگرنه این مسئولیت به عهده بنیاد مسکن می باشد نه ما.
محمد ماهیگیر دهیار جزیره هم درباره وجود کپرهای اقامتی در کنار ساحل که ارتباطی با بافت جزیره ندارد اظهار داشت: این طرح اجرا شد چون زیبا و کم هزینه است. ما در جزیره نخلستان داشته ایم.

عباسی هم توضیح داد: این طرح استانداری است. هر جایی که نخل و حصیر بوده، کپر هم داشته ایم. جزیره هم نخل داشته است. قرار نیست کپی سازی نماییم ولی دوستان خواستند که در جزیره جاذبه ایجاد کنند. شما بعنوان توریست دنبال چیزهای نو هستید نه کپی سازی. این طرح هم ترکیبی از کپر و دریاست و برای توریست چنین چیزی جدید است.


منبع:

1400/03/26
09:38:06
5.0 / 5
933
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بنا , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری