كشف میز و صندلی های گچی در محوطه تاریخی وی گل

كشف میز و صندلی های گچی در محوطه تاریخی وی گل آثارنیوز: سکوی بزرگ، صندلی های متقارن، پایه هایی با طرح نخل وارونه همسان، پایه آتشدان میانی بنا و میز مدور بدست آمده در دهانه شمال شرقی چهارتاقی محوطه وی گل کشف شده که از جنس گچ هستند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محسن جاوری سرپرست هیأت دیرینه شناسی اظهار داشت: فصل دوم کاوش دیرینه شناسی محوطه وی گل در شهرستان آران و بیدگل از آغاز اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده است.
او با اشاره به اینکه در فصل اول کاوش که در سال ۱۳۸۹ به انجام رسید فضای چهارتاقی و پایه آتشدان میانی و سکوی تی شکل این فضای آئینی به دست آمد خاطرنشان کرد: در فصل جدید دالانهای طواف واقع در چهار ضلع فضای مرکزی در روند کار مورد کاوش قرار گرفت که داده های بسیار ارزشمندی را از دوره ساسانی در اختیار قرار دارد.
این دیرینه شناس اظهار داشت: در دهانه شمال شرقی چهارتاقی، یک سکوی بزرگ گچی که روی آن در هر طرف دو صندلی گچی به صورت متقارن دو به دو، سه عدد پایه گچی با طرح نخل وارونه همسان، پایه آتشدان میانی بنا و یک میز مدور گچی که برای مراسم آئینی به کار می رفته وجود دارد که در نوع خود و در مقایسه با آثار به دست آمده مشابه بی نظیر است.

او تصریح کرد: تمامی بقایای موجود روی این سکو با استفاده از خشت و گل به صورت عمد و با دقت فراوان پر شده بود و این آثار با این اقدام در دل خشت و گل مورد حفاظت قرار گرفته بود.
جاوری در ادامه از کشف بقایای یک آتشدان ساخته شده از گل و یک روکش نازک گچی در دالان شمال غربی اطلاع داد که در این دالان مهم با عنایت به وجود مقادیر زیادی زغال و خاکستر که روی کف پراکنده بود فعالیتهای در ارتباط با فرآوری آتش صورت می گرفته و اهمیت این بنا در زمان خود و محدوده ایران مرکزی را نشان داده است.
به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی، در دالان ضلع جنوب شرقی روی کف بخش میانی، چهار پایه گچی دیگر به دست آمد که با دقت بعد از جابجایی و چیدن آنها در کنار هم با خشت و گل و ساخت یک دیوار مسدود کننده این دالان بسته شده بود.
او این اقدام را همانند عملی که در سکوی شمال شرقی مشاهده شده دانست و اظهار داشت: با عنایت به این که چند دهانه دیگر منتهی با دالان ها مشابه همین کار با قرار دادن پایه های گچی مشهود است اقدامی برای حفاظت از این آثار آئینی پیش از متروکه شدن این بنا را نشان داده است تا به این طریق از این قطعات حفاظت کرده باشند.
جاوری با اشاره به اینکه ضلع جنوب شرقی این بنا به یک رواق تو در تو متصل می شود که چهره جبهه جنوب شرقی را تشکیل می دهد اضافه کرد: بقایای طاق این بخش که از نوع آهنگ و با خشت بوجود آمده هم موجود است و وجود این رواق در هیچکدام از بناهای مشابه تابحال شناخته شده دیده نمی گردد و ویژه بود این بنا را مورد صحه قرار می دهد.
جاوری اضافه کرد: در این فصل کاوش یک کتیبه چند سطری به خط پهلوی هم به دست آمد که توسط پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون درحال بررسی و مطالعه است.
این دیرینه شناس اضافه کرد: این بنای آئینی با عنایت به داده های حاصله و ابعاد و اندازه ها و همینطور حضور در ایران مرکزی از اهمیت این بخش در دوره ساسانی خبر می دهد؛ محدوده ایی که از این حیث ناشناخته است و مطالعات و نگاهی نو را در این حوزه طلب می کند.
او خاطرنشان کرد: یافته های مهم این فصل از کاوش تخصیص فوری اعتبار برای اجرای یک برنامه حفاظتی ویژه و حفاظت از این بنای مهم دوره ساسانی همراه با برنامه ریزی برای تبدیل آن به یک سایت موزه برای بازدید عموم مردم را مورد تاکید قرار می دهد.

1400/03/13
11:35:24
5.0 / 5
778
تگهای خبر: آئین , باستان شناسی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری