كاظمی مطرح كرد؛

ساختمان روزنامه اطلاعات موزه تهران شود

ساختمان روزنامه اطلاعات موزه تهران شود به گزارش آثارنیوز رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: ضرورت دارد این شهر موزه خاص خودرا داشته باشد و می توان این موزه را در ساختمان روزنامه اطلاعات راه اندازی نمود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری به مناسبت روز جهانی موزه، در نشست مجازی «تهران در آینه موزه ها» با اشاره به پیشینه تهران اظهار داشت: این شهر دارای سه دوره تاریخی؛ روستایی، شهری که با حصار طهماسبی شروع می شود و دوره پایتختی که برای این دوره تاریخی، آثاری در تهران همچون امامزاده های اسماعیل (ع)، یحیی (ع) و زید (ع) موجود است و خاستگاه تهران هم از آن مکان ها شروع شده؛ سنگ هایی مربوط به سال ۵۵۰ و درب آن امامزاده ها و آثاری که از آن دوره به جا مانده است.
وی اظهار داشت: در مورد حصار طهماسبی نیز حدود ۳۰ متر از این حصار در بالاتر از میدان اعدام باقی است و دروازه محمدیه هم به آن اتصال داشته، این آثار نشان میدهد که تهران پیشینه و حیات تاریخی دارد، هستی و هویت و گنجینه ای از فرهنگ ایران را می توان در تهران دید.
کاظمی اضافه کرد: اقوام مختلفی در طول تاریخ چه پیش از پایتختی و به ویژه پس از پایتختی به تهران مهاجرت کردند و این اقوام از خود یادگارهای بسیاری بصورت ملموس و غیرملموس بجای گذاشتند و این آثار سبب شده که تهران از لحاظ تنوع موزه ای بسیار شکوفا باشد.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: موزه هایی در حوزه ها و موضوع های مختلفی همچون پزشکی، محیط زیست، حیات وحش، زمین شناسی، فرهنگی، هنری، تاریخی فعالیت می نمایند و هر کدام از اینها در جهان، رده های بالایی دارد که نشان دهنده پیشینه و تاریخ فرهنگ مردم این سرزمین است، بعنوان مثال آثاری که در موزه هنرهای معاصر وجود دارد بی نظیر است و این موزه از لحاظ ارزش و تعداد آثار در دنیا برتر است.
وی درباره موزه تهران اظهار داشت: باتوجه به پیشینه فرهنگی تاریخی تهران و آثار چند هزار ساله در تهران تا دوره معاصر ضرورت دارد این شهر موزه خاص خودرا داشته باشد، این طرح چند سالی است که دنبال می شود و از دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای برای تأسیس موزه این شهر وجود دارد و در این دوره مدیریت شهری هم در دستور کار قرار داشته است.
کاظمی اضافه کرد: درباره راه اندازی موزه تهران اتفاق نظر هست اما راجب به مکان آن تا حالا تصمیم گیری نشده است، سال ۱۳۹۷ زمانی که بنده مدیرکل ارشاد استان تهران بودم، با همکاری موزه ملی ایران، موزه تهران بصورت موقت در طبقه دوم موزه ملی افتتاح شد و قدیمی ترین اثر هنری به جا مانده از مردم تهران که در این موزه به معرض نمایش گذاشته شده بود، یک گلدان ۵ هزار ساله بود که شهردار تهران آقای حناچی در جریان بازدید از این موزه بر راه اندازی موزه تهران تاکید نمود.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران اظهارداشت: احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران همزمان با روز جهانی موزه، در دویست و نود و پنجمین جلسه این شورا پیشنهاد نمود که ساختمان روزنامه اطلاعات بعنوان موزه تهران مصوب و راه اندازی گردد، این مکان توجیه هم دارد.
وی اظهار داشت: در تهران چند مجموعه موزه مانند مجموعه های نیاوران، سعدآباد و کاخ گلستان و راسته موزه ای داریم بعنوان مثال از میدان توپخانه، امام خمینی (ره) تا میدان حر، باغ شاه و در همان مکان ده ها موزه در محدوده دروازه باغ ملی، موزه ایران باستان، موزه مقدم و موزه ثبت تا موزه تیمورتاش در میدان حر و در ابتدای آن موزه علی اکبر صنعتی، موزه سکه بانک سپه، موزه ارتباطات یا پست وجود دارد، در آن محدوده ساختمان روزنامه اطلاعات از لحاظ قدمت و مساحت برای موزه مناسب می باشد.
کاظمی اضافه کرد: امیدواریم در مدت باقی مانده از عمر این دوره مدیریت شهری موزه تهران راه اندازی شود و بتوانیم قسمتی از میراث و هویت تهران را به نمایش بگذاریم، این موزه از لحاظ آموزشی هم می تواند برای نوجوانان و جوانان مفید باشد تا بیشتر با فرهنگ، هنر و تاریخ این شهر آشنا گردند و وقتی از این موزه بازدید کنند، احساس غرور و سربلندی از فرهنگ و تمدن و شکوفایی که در گذشته داشتیم برای آنان تجلی پیدا می کند.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت ۶۳۸ موزه در کشور اظهار داشت: تهران حدود ۲۰۰ موزه دارد که از این تعداد حدود ۵۰ موزه متعلق به بخش خصوصی و مجموعه دار است، یک سوم موزه های کشور در تهران وجود دارد و می توان تهران را شهر موزه ها بنامیم، در شهرهای معروف دنیا مانند پاریس حدود ۲۸۰ موزه وجود دارد که تهران هم در همین حدود موزه دارد و از این لحاظ در کشور بی نظیر است.
وی اظهار داشت: بر طبق پیشینه فرهنگی تاریخی تهران، شهرداری طی دهه های گذشته رسالتی برای خود تعریف کرده و فقط در حوزه خدماتی فعالیت نمی کند بلکه خودرا بعنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی معرفی کرده و سرمایه گذاری قابل توجهی را در بخش فرهنگ، هنر و تاریخ و اجتماع مردم تهران انجام داده که قسمتی از اینها بصورت سرمایه گذاری در راه اندازی موزه های مختلف است.
کاظمی اضافه کرد: هم اکنون مالکیت حدود ۶۲ موزه و یا خانه موزه برعهده شهرداری تهران است، منازل اشخاص معروف و شخصیت های ماندگار فرهنگی و سیاسی توسط شهرداری خریداری شده و بصورت خانه موزه فعالیت می نمایند.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران همین طور با اشاره به پیشینه و آثار تاریخی شهر ری اظهار داشت: شهر ری یک نوع موزه روباز است و مقرر است موزه ویژه این شهر در مجتمع رازی راه اندازی و در آینده نزدیک افتتاح شود.
پیشینه تهران برمبنای یافته ها و داده های باستان شناختی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این جلسه با ارائه توضیحاتی درباره پیشینه تهران برمبنای یافته ها و داده های باستان شناختی اظهار داشت: پیشینه تهران بر طبق این یافته ها عمدتا به جستجوهای سیف الله کامبخش فرد نسبت داده می شد که کاوش هایی را حدود سالهای ۵۰-۱۳۴۷ در تپه های قیطریه انجام داد و توانست آثاری را از هزاره اول پیش از میلاد، حدود ۳ هزار سال قبل شناسایی کند و این مبنایی برای اصطلاح تهران ۳ هزار ساله شد.
مرتضی ادیب زاده اظهار داشت: چند سال قبل نیز در حین اجرای پروژه های عمرانی شهری و خط انتقال لوله فاضلاب در خیابان مولوی، شواهدی از داده های دیرینه شناسی در حین خاک برداری ها شناسایی شد که با پیگیری دانشجویان علاقمند در این عرصه، پروژه عمرانی متوقف و جستجوهای دیرینه شناسی انجام شد.
وی اضافه کرد: در این کاوش ها بقایایی باارزش از یک لایه تاریخی، فرهنگی و باستان شناختی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و تقریباً هم افق با فرهنگ چشمه علی و به صورتی همان داده های فرهنگ چشمه علی در شهر ری در مرکز بافت تاریخی تهران شناسایی شد، از این پس تهران را با آن یافته تدفینی و بانوی ۷ هزار ساله، تهران ۷ هزار ساله قلمداد می نماییم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در ادامه بیان کرد: تهران بواسطه پایتخت بودن، همیشه کانون توجه بوده است و خیلی از مراکز دانشگاهی، پژوهشی، علمی، سیاسی و سایر نهادهای اجتماعی برای اولین بار در تهران شکل گرفته و خیلی از اتفاقات و رخدادهای فرهنگی هنری در این شهر رخ داده است.
وی اظهار داشت: نیاز است که یک مرکز تخصصی بعنوان تهران‎شناسی و موزه بزرگ تهران داشته باشیم تا داده های فرهنگی و اجتماعی و پیشینه ۷ هزار ساله، فرهنگ چشمه علی، آثار تپه های قیطریه، داده های دروس، کوهپایه های شمالی تهران و آثار فاخر دوره معاصر در حوزه موسیقی، تجسمی و سایر رشته های هنری را به نمایش بگذاریم.
ادیب زاده اضافه کرد: خیلی از اشیا و آثار مختلف فرهنگی، هنری و نسخ خطی مربوط به تهران در موزه های مختلف پراکنده است و می توان آثار خوشنویسی، نگارگری و سبک های مختلف هنری و داده های مربوط به تهران را با یک سیر تاریخی؛ قبل از تاریخ، تاریخی، دوران اسلامی و معاصر بصورت متمرکز در موزه ای به نمایش گذاشت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اظهار داشت: بارها در مورد ایجاد موزه تهران و بحث تهران شناسی اعلام نیاز شده و اعلام آمادگی می نماییم که با شهرداری و سایر نهادها که متولی امور اداره شهر هستند، همکاری مشترکی را جهت راه اندازی این موزه داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت یکصد و ۵۶ موزه در تهران اظهار داشت: این موزه ها دولتی و خصوصی و زیرمجموعه تعدادی از نهادها و تعدادی هم خانه موزه مشاهیر و شخصیت های مختلف فرهنگی، علمی و سیاسی هستند و موزه های مردم شناسی بسیار متنوعی از فرهنگ های مختلف در تهران وجود دارد.
ادیب زاده اضافه کرد: تلاش ما در حوزه موزه و بافت فرهنگی تهران این است که سطح کیفی موزه ها را باتوجه به همه کمبودها و کاستی ها که در حوزه اعتبارات در سالیان گذشته بوده ارتقا دهیم، در مورد موزه های پنج گانه ای که زیرمجموعه اداره کل میراث استان تهران است، خصوصاً در دوره شیوع ویروس کرونا توانستیم سطح فعالیت آنها را با نمایش های آنلاین، نمایشگاه ها، نشست های تخصصی و معرفی های تخصصی اشیا ارتقا دهیم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران همین طور درباره چگونگی کسب مجوز برای تأسیس موزه های خصوصی و استانداردهای لازم در این عرصه مطالبی را بیان کرد.
مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران نیز در این جلسه با اشاره به موزه ها و ظرفیت های فرهنگی شهر تهران اظهار داشت: جریان موزه داری در کشور از شهر تهران و کاخ گلستان شروع شده است، در موزه ای که ناصرالدین شاه از هدایا و سایر آثار هنری که گردآوری کرده بود، هر چند که این موزه، موزه عمومی نبود.
حمید وکیل باشی اضافه کرد: در ادامه، در شروع قرن حاضر، موزه ایران باستان بعنوان نخستین موزه ملی ایران در تهران شکل گرفت، انتخاب شهر تهران بعنوان پایتخت در بیش از ۲۰۰ سال اخیر، وضعیت خاصی را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی در این شهر ایجاد و وضعیت شهر را متفاوت از گذشته کرده است.
وی بیان کرد: آنچه که در تاریخ و فرهنگ تهران به آن پرداخته می شود، عمدتا مربوط به دو قرن اخیر است اما نباید غفلت کرد که تهران، سرزمینی است که نشانه های فرهنگی آن قدمتی چند هزار ساله دارد.
وکیل باشی اظهارداشت: در حاضر تهران در بین سایر شهرها و استان های کشور از بیشترین تعداد موزه برخوردارست و عمده این موزه ها بصورت ملی قسمتی از فرهنگ، هنر دیرینه شناسی و سایر شاخه های مربوط به موزه داری را معرفی می کنند.
نشست «تهران در آینه موزه ها» عصر سه شنبه به مناسبت روز جهانی موزه ها و میراث فرهنگی با حضور مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و حمید وکیل باشی مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران برگزار و از صفحه خانه اندیشمندان علوم انسانی در فضای مجازی پخش گردید.
کمیته بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM)، روز هجدهم ماه می را روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری کرده است. هدف از نامگذاری روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نشان دادن اهمیت موزه ها در تبادلات فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها، درک متقابل ملت ها از هم و برگزاری صلح و دوستی میان مردم جهان است. امسال این روز مصادف با ۲۸ اردیبهشت است.


منبع:

1400/02/30
22:32:12
5.0 / 5
949
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری