مدیر كل میراث فرهنگی استان مركزی خبر داد؛

پیه سوز سفالی، المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد

پیه سوز سفالی، المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: پیه سوز سفالی، بعنوان المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش انتخاب گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مصطفی مرزبان شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، اظهار نمود: شهر زیرزمینی تفرش از سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال طی انعقاد قرارداد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مورد کاوش مرحله اول قرار گرفت.
وی ضمن اشاره به اینکه، در فصل اول این کاوش، چهار هزار و ۵۰۰ قطعه سفال، کاشی های زرین فام و لاجوردی کشف شد که قدمت این دستکند را میتوان بین سده های ۵ تا ۱۰ هجری قمری تخمین زد، اضافه کرد: خرداد ماه ۱۳۹۹ فاز دوم جستجوهای دستکند ترخوران تفرش با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از جانب شهرداری تفرش شروع شد.
مرزبان اظهار نمود: برپایه جستجوهای صورت گرفته، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که بعنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچک تر فضای مسکونی کاربرد داشته اند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان مرکزی تصریح کرد: همزمان با جستجوهای باستان شناسی، عملیات ساماندهی و آماده سازی محوطه برای بازدید عموم هم در دستور کار قرار داشته است، به قول مرزبان: عملیات ساماندهی و آماده سازی در محوطه دستکند زیرزمینی تفرش برای بازدید عموم هم در حال انجام می باشد و تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آماده بازدید برای گردشگران خواهد بود و همزمان با این عملیات، ِالمان ورودی این شهر هم مشخص شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان نمود: پیه سوز سفالی بعنوان المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش انتخاب شده است که اخیرا روند ساخت آن به اتمام رسیده و با انجام لعاب فیروزه ای بر روی آن آماده نصب در ورودی شهر است و در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار می گیرد.

1400/02/28
21:50:54
5.0 / 5
913
تگهای خبر: باستان شناسی , صنایع دستی , فرهنگ , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری