رابطه سفر و واكسن كرونا

رابطه سفر و واكسن كرونا تابستان ۲۰۲۱ مرزهای خیلی از کشورها به روی گردشگران واکسینه شده و مناطق سفید باز خواهد شد. اما واکسیناسیون کووید چقدر مقررات سفرهای بین المللی را می تواند تغییر دهد و مرزهای بسته را به روی شهروندان بیشتری از جهان باز کند؟


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، پذیرش مسافران بین المللی از تابستان ۲۰۲۱ بعد از گذشت یک ونیم سال توقفِ جریان سفر برقرار می شود. باآنکه با سرعت گرفتن واکسیناسیون در بعضی کشورها و اعلام وضعت سفید، هنوز ملاحظاتی برای سفرهای بین المللی وجود دارد، مثلا استرالیا و نیوزیلند تصمیم گرفته اند رفت و آمدها را فعلاً در همسایگی خود محدود کنند. باآنکه به خاطر وضعیت سفیدشان، دعوت نامه های زیادی از سوی کشورهای دیگر برای سفر دریافت می کنند.
اما اتحادیه اروپا که در یک سال قبل به تعداد انگشت شماری از کشورها اجازه ورود داده است، حالا رسما اعلام نموده از تابستان آماده پذیرش گردشگران واکسینه شده است. البته مرزهای اروپا به روی اتباع هر کشور و یا هر توریست واکسینه شده ای باز نخواهد شد و هنوز ترجیح بر برداشتن گام های کوچک است. مثلا درباره صدور ویزای توریستی برای اتباع ایرانی هنوز هیچ برنامه جدیدی از جانب کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام نشده است.
با وجود میل برخی کشورها برای باز شدن بیشتر مرزها، سازمان جهانی بهداشت همچنان اعتقاد و تاکید دارد برای برقراری سفرهای بین المللی زود است و با شرط گذرنامه واکسن هم مخالف است. این سازمان اعتقاد دارد با عنایت به در دسترس نبودن واکسن برای همه ساکنان زمین، نباید سفرهای بین المللی را مشروط به واکسن کرد و همچنان سفارش می کند سفرهای بین المللی با وجود واکسیناسیون به تعویق بیافتد.
ملاحظات سازمان جهانی بهداشت بر این است که سفرهای بین المللی هنوز خطر انتقال ویروس کرونا را به همراه دارد، حتی با وجود واکسینه شدن؛ چون که با جهش های جدید ویروس و تکمیل نشدن مطالعات در ارتباط با اثرات واکسن، هنوز با قطعیت درباره رفع خطر شیوع این ویروس نمی توان نظر داد، ازاین رو سفارش می کند سفر با انگیزه توریستی تا زمان واکسیناسیون کامل به تاخیر افتد.
اما به نظر می آید کشورهای زیادی حداقل در اروپا و آن دسته که اقتصاد وابسته ای به گردشگری دارند، چندان با این ملاحظات کاری ندارند. چنان که اتحادیه اروپا با انتشار لیستی از مناطق سفید و کم خطر و کشورهایی که واکسیناسیون در آنها سرعت گرفته مثل ایالت متحده امریکا، برای پذیرش گردشگران آنها اعلام آمادگی کرده است. این گردشگران بیشتر از یک سال است که از سفر به اروپا محروم شده اند.
بعضی کشورها هم با وعده واکسنِ مسافران در بدو ورود، تلاش در جذب توریست دارند؛ اقدامی که مالدیو در پیش گرفته است. با این وجود، سازمان جهانی بهداشت از این کشورها خواسته واکسن کووید را برای گروه های پرخطر مثل افراد مسن و با شرایط خاص پزشکی مصرف کنند و نه گردشگر ها.
سازمان جهانی بهداشت بارها مخالفت خویش را با گذرنامه واکسن و یا برقراری سفر فقط برای واکسینه شده ها اعلام نموده است. برپایه داده های این سازمان درحال حاضر بیشتر کشورهای کم درآمد و یا با درآمد پایین به واکسن کرونا دسترسی ندارند و ۹۴ درصد کشورهایی که واکسیناسیون جمعیت خویش را شروع کرده اند در گروه با درآمد بالا یا متوسط قرار دارند. این سازمان بهداشت اعتقاد دارد گذرنامه واکسن فقط نابرابری های جهان را عمیق تر می کند و به شکلی نقض آزادی جابه جایی های بین المللی به شمار می آید.
این سازمان از کشورها خواسته بهداشت عمومی را به منافع اقتصادی و سیاسی ترجیح دهند و واکسیناسیون را شرط مصونیت برای سفرهای بین المللی اعلام نکنند، چون که هنوز ناشناخته های زیادی درباره اثر واکسن کووید وجود دارد.
اما مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ایالات متحده که در یک سال قبل ملاحظات سختگیرانه ای درباره سفر در دوران کرونا داشته است هم هم عقیده با سازمان جهانی بهداشت، برقراری باردیگر سفرهای بین المللی را همراه با خطرات اضافی می داند. در سفارش نامه های این مرکز آمده که حتی مسافران کاملا واکسینه شده امکان دارد در معرض خطر این ویروس باشند، ازاین رو سفرهای بین المللی تا زمان واکسیناسیون کامل به تاخیر انداخته شود.
سفارش این مرکز برای سفرهای بین المللی، با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون در امریکا، هنوز تغییر نکرده و همچنان بر انجام سفرهای ضروری تاکید دارد.
امریکا درحال حاضر مقررات سفر در داخل این کشور را با تغییراتی همراه کرده است؛ مثلا افراد واکسینه شده حالا اجازه دارند به ایالت های دیگر در داخل این کشور سفر کنند، بدون آن که آزمایش کووید بدهند و به قرنطینه نیاز داشته باشند، اما همچنان به استفاده از ماسک و رعایت فاصله دومتری و پرهیز از حضور در اماکن پرازدحام سفارش می شود. در واقع، سرعت گرفتن واکسیناسیون هنوز محدودیت های سفر در داخل این کشور را کامل حذف نکرده و سفارش درباره سفرهای بین المللی هم همانند پیش از واکسیناسیون است.
با وجود چنین ملاحظات و سفارش هایی، اما به نظر می آید ضررهای سنگین صنعت هوایی و گردشگری خیلی از کشورها را بعد از یک سال و اندی توقف سفرهای بین المللی بر آن داشته تا به ایده هایی مثل گذرنامه واکسن فکر کنند و آنرا چاره بهتری برای بازگشت گردشگران و متوقف کردن خسارت های بیشتر کووید بدانند و برای باز شدن مرزها و صدور باردیگر ویزاهای توریستی، البته برای اتباع برخی از کشورها اقدام نمایند. با این رویه، پیشبینی می شود سفرهای بین المللی دست کم تا زمان واکسیناسیون کامل، از دسترس برخی شهروندان جهان بیرون برود.




منبع:

1400/02/15
21:48:23
5.0 / 5
1135
تگهای خبر: توریست , سفر , گردشگران , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری