قدمت ۵۰۰ ساله اسكو در چاپ كلاقه ای

قدمت ۵۰۰ ساله اسكو در چاپ كلاقه ای آذربایجان شرقی رئیس اداره میراث، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسکو اظهار داشت: اسکو قدمت ۵۰۰ ساله در چاپ کلاقه ای دارد و این هنر و حرفه به صورت استاد شاگردی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.


امیر جدایی در گفتگو با ایسنا، اضافه کرد: هنر چاپ کلاقه ای همچون رشته های صنایع دستی است که امروزه میتوان بعنوان یک شغل و حرفه خانگی و یک هنر و صنعت به آن پرداخت.
وی با بیان اینکه کلمه کلاقه در قدیم با عنوان کَل ایاقی و یاییلیق نام برده می شد، اظهار داشت: کَل به مفهوم گاو نر بوده و طرح های موجود در آن هم به علت شباهت به رد پای گاو از آن به نام کل ایاقی یاد می شد، ضمن این که یاییلیق هم بعنوان پوشش تابستانی طلایی رنگ در بین عشایر و ایلات بوده که هر دو به مرور زمان به کلاقه ای تغییر نام یافتند.
وی اظهار نمود: شهرستان اسکو مرکز اصلی چاپ باتیک بوده و به تازگی هم بعنوان شهر ملی باتیک کشور ثبت ملی شد.
جدایی با بیان اینکه امروزه از چاپ کلاقه ای بعنوان سوغات اصلی این شهرستان یاد می شود، اظهار داشت: چاپ کلاقه ای در شهرستان اسکو جزو مشاغل اصلی به حساب آمده و قدمت چندین سال در این شهرستان دارد.
وی اضافه کرد: با عنایت به جایگاه ویژه این شهرستان در چاپ کلاقه ای در سی ام تیرماه سال ۹۹ و با حضور متفکر آزاد نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، رضی منش فرماندار شهرستان اسکو، قنبری شهردار اسکو، حمزه زاده مدیر کل میراث استان و خانم پویا محمودیان معاون صنایع دستی و میراث گردشگری کشور، شهرستان اسکو بعنوان شهر ملی "باتیک" ثبت و ارائه شد.
وی، میزان تبلیغات، تشکل های غیردولتی، المان های شهری، تعداد بوم گردی های شهرستان و بناهای ثبتی را از معیارهای اصلی این انتخاب دانست.
رییس اداره میراث، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسکو، هدف نهایی از ثبت ملی این شهر را توسعه اشتغال پایدار، انتقال و ارتقا فرهنگ این شهرستان به مناطق دیگر و برندسازی و تجاری سازی رشته صنایع دستی در عرصه جهانی دانست و تصریح کرد: حالا ۱۷۵ نفر در این رشته فعالیت می نمایند که از این مجموعه ۱۴۵ نفر به صورت انفرادی با ۱۵ کارگاه و ۱۴ نفر با کارت شناسایی و شغل دوم مشغول به کار هستند.
بر اساس این گزارش، بر مبنای اعلام مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شهرستان اسکو از میان ۳۶۷ شهر کشور بعنوان شهرستان خلاق فرهنگ و هنر در زمینه چاپ کلاقه ای در کشور معرفی شده است.



1400/02/10
13:31:15
5.0 / 5
1019
تگهای خبر: بنا , زمینه , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری