رئیس میراث فرهنگی ساوه:

قیزقلعه ساوه تا آخر اردیبهشت ماه مرمت و بازسازی می شود

قیزقلعه ساوه تا آخر اردیبهشت ماه مرمت و بازسازی می شود به گزارش آثارنیوز رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه اظهار داشت: بنای تاریخی قیز قلعه تا آخر اردیبهشت سال جاری مرمت و بازسازی و برای بازدید گردشگران آماده می شود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، رضا ایاز ضمن اشاره به اینکه بنای تاریخی «قیز قلعه» از سلسله قلعه های تاریخی دوران اسماعیلیه است اظهار نمود: این بنای تاریخی به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۲ در لیست آثار ملی ثبت شده است.
وی تصریح کرد: بنای تاریخی «قیز قلعه» از سلسله قلعه های تاریخی اسماعیلیه است که همزمان با قلعه الموت که حسن صباح در آن مستقر بود بعنوان یکی از دژهای نظامی این سلسله مورد بهره برداری قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه، «قیز قلعه» را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی عنوان نمود و اضافه کرد: این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق ها و ایوان هایی است که از ارزش معماری آن محسوب می شوند.

وی افزود: سال جاری با اعتبار پیشبینی شده که حدود ۱۴۰ میلیون ریال است درصدد مرمت و آماده سازی این بنا با هدف بازدید گردشگران هستیم.
ایاز با اشاره به اینکه مسیر دسترسی به قیز قلعه برای بازدید گردشگران صعب العبور است، اضافه کرد: سال قبل مرمت بخشی از پله های مسیر دسترسی انجام شده بود که سال جاری هم ادامه آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان نمود: لازم است مسیر دسترسی مناسب تا پای کوه برای سهولت دسترسی به قلعه ایجاد شود و الان با استفاده از مصالح بومی و سنگ لاشه هایی که در محل کوه قرار دارند پلکان در راه دسترسی به قلعه صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه مرحله بعدی کار بعد از آماده سازی مسیر دسترسی شروع می شود، اظهار نمود: در این مرحله نسبت به ساماندهی محیط قلعه با اجرای ادامه بازسازی پله ها و مسیر دسترسی برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی اقدام خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه پیشبینی های انجام شده بنای تاریخی قیز قلعه تا آخر اردیبهشت سال جاری برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد، اضافه کرد: «قیزقلعه» ساوه از آثار معماری اعجاب انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران قبل از اسلام و دوره ساسانی باز می گردد. این مجموعه عظیم دارای ۳۰۰۰ مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می شود.


منبع:

1400/02/04
10:26:03
5.0 / 5
1135
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری