بررسی عملكرد وزارت میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۹-بخش دوم

رشد لاكپشتی جذب توریستهای خارجی در دولت دوازدهم

رشد لاكپشتی جذب توریستهای خارجی در دولت دوازدهم آثارنیوز: بررسی آمار گردشگران ورودی به ایران نشان داده است که باآنکه ایران در دولت یازدهم ۴ میلیون و ۸۰۰ توریست خارجی داشت اما به این آمار در انتها دولت دوازدهم تنها چهار میلیون نفر دیگر اضافه شده است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه: شیوع کرونا عاملی برای پوشاندن بعضی از ضعف ها در کشور همچون عدم توانایی برای جذب توریستهای خارجی بود. اما بررسی آمار کند گردشگران ورودی نشان داده است در ۸ سال گذشته چه روندی طی شده است.
درست است که کسی فکرش را هم نمی کرد در انتهای سال ۹۸ با شیوع یک ویروس در جهان، همه کسب و کارها برای مدتی معلق بماند و بسیاری از افراد یکجا نشین شوند. اهالی گردشگری هم در هیچ کجای جهان در خواب هم نمی دیدند که شرکتهای غول پیکر گردشگری ورشکسته شوند و هیچ مسافری نه در داخل کشورها و نه بین کشورها نتواند تردد کند. اما این اتفاق در انتهای سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. پیش از آنکه کسی بتواند تصور کند.
گردشگری ایران هم بی تاثیر از این اتفاقات نبود این در شرایطی است که کرونا ضربه آخر به صنعت توریسم بود چون از اول سال ۹۸ اتفاقات مختلف و زیادی افتاد تا این صنعت وضعیت بدتری نسبت به قبل پیدا کند، از وقوع سیل در شهرهای گردشگری آن هم در نوروز گرفته تا گرانی بنزین، سقوط هواپیما، شهادت سردار سلیمانی و غیره.
منتها در این میان، کرونا سبب شد تا بعضی از این ضعف ها پوشانده شود و حالا هر کسی که می خواهد درباره عملکرد خودش توضیحی بدهد این جمله را هم اضافه می کند که می خواستیم این اتفاق مهم بیفتد و این جهش را داشته باشیم اما کرونا اجازه نداد!
در حوزه گردشگری میتوان یک بررسی اجمالی به آمار ورود توریستهای خارجی در دولت یازدهم و دوازدهم قبل از دوران شیوع کرونا کرد تا مشخص شود در این دو دوره، وضعیت این بخش از گردشگری چگونه بوده است. سال ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵ ۹۶ ۹۷ ۹۸ ۹۹

آمار گردشگران ورودی

۴.۸۰۱.۸۲۶ ۵.۰۴۴.۴۱۲ ۵.۱۸۱.۰۱۸ ۴.۹۰۱.۰۸۳ ۵.۱۱۳.۵۲۴ ۷.۸۰۰.۱۱۳ ۸.۸۷۰.۰۰۰ ۷۴ نفر در سه ماه اول سال
در سال ۹۲ آرزوی منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت بر این بود که در سال ۹۸ حدود ۲۰ میلیون توریست خارجی جذب شود این درحالی بود که در همان سال حدود ۴ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۸۲۶ توریست به ایران آمده بودند. اما آمار در سال ۹۳ تنها ۲۰۰ هزار نفر رشد داشت.
این حرکت لاکپشت وار تعداد توریستهای خارجی ورودی به کشور در سال ۹۴ به حدود ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۸ نفر رسید که نسبت به زمان مشابه در سال ۹۳ تنها ۲ و ۷ درصد رشد را نشان می داد.
فروردین سال ۹۸ ولی الله تیموری درباره آخرین آمار گردشگران ورودی سال ۹۷ اظهار داشت: آمار گردشگران ورودی در سال ۹۶، پنج میلیون و صد و سیزده هزار و پانصد و بیست و چهار نفر بود که در سال ۹۷ به ۷ میلیون و هشتصد و چهار هزار و صد و سیزده نفر رسیده است. این آمار نشان داده است که ما خوشبختانه در بحث گردشگران ورودی با رشد ۵۲.۶۲ درصدی مواجه بودیم.
۵ اسفند ۹۹ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در حاشیه نمایشگاه گردشگری تهران اظهار داشت: بیشتر از ۸ میلیون توریست خارجی در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ به ایران آمدند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این رکورد را دو برابر تعداد توریستهای خارجی از آغاز دولت دوازدهم اعلام نمود و اظهار داشت: امید داشتیم تا آخر سال ۹۸ به رقم ۱۰ میلیون توریست خارجی دست پیدا نماییم که با انتشار کرونا و توقف گردشگری در جهان این امر میسر نشد.
امیدواری به داشتن ۱۰ میلیون توریست خارجی همان امیدواری است که معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۲ و ابتدای دولت یازدهم اعلام نموده بودیم می خواهیم در این سال به ۲۰ میلیون توریست برسیم!
ولی تیموری معاون گردشگری فعلی وزارت میراث فرهنگی درباره این آمار گفته است: وزیر میراث فرهنگی با حدود چهار میلیون ۵۰۰ هزار گردشگر، سازمان میراث فرهنگی را تحویل گرفت. سال ها روی این عدد درجا می زدیم اما در سال ۹۶ آمار گردشگران ورودی به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید. در سال ۹۷ هم این آمار به حدود هفت میلیون نفر و در سال ۹۸ به نزدیک به ۹ میلیون نفر رسید. این نشان داده است که در بعد بین المللی ما رویکرد موفقی داشته ایم. اما در سال ۹۹ با مشکل کرونا و زمین گیر شدن هواپیماها مواجه شدیم.
چون طبق آماری که تیموری و همکارانش در وزارت میراث فرهنگی داده اند بر اثر یکجانشینی گردشگران، تنها در سه ماه اول سال ۹۹ حدود ۷۴ توریست خارجی به ایران آمده اند.
اما در هر حال بررسی این آمارها نشان داده است که با اینکه دولت یازدهم در سال ۹۲ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ توریست خارجی داشته است اما این آمار در یک دوره ۶ ساله یعنی از ۹۲ تا ۹۸ و قبل از انتشار کرونا به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. یعنی در این دو دولت، آمار توریستهای خارجی به ایران تنها ۴ میلیون نفر افزایش داشته است اما رئیس جمهور طوری عنوان می کند گردشگری در ایران دو برابر شده که به نظر می آید، اتفاق مهمی در این عرصه افتاده است. هر چند باید این فرض بزرگ را در نظر بگیریم که همه این آمار، گردشگران واقعی خارجی به ایران باشند.


منبع:

1400/01/12
14:00:40
5.0 / 5
1042
تگهای خبر: توریست , شركت , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری