آغاز مذاكرات آلمان برای بازگرداندن برنزهای بنین

آغاز مذاكرات آلمان برای بازگرداندن برنزهای بنین به گزارش آثارنیوز آلمان در تصمیمی که مورد استقبال نیجریه قرار گرفته است و فشار بر موزه های بریتانیا را زیاد می کند، در نظر دارد برنزهای بنین را بازگرداند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، بیشتر از ۵۰۰ اثر تاریخی همچون ۴۴۰ اثر برنزی متعلق به پادشاهی بنین (بخش جنوبی نیجریه کنونی) در موزه مردم شناسی «برلین» نگهداری می شوند و حالا آلمان از برنامه هایی برای بازگرداندن تمام این برنزها اطلاع داده است.
قرار بود نیمی از این مجموعه در پاییز پیش رو در موزه جدید «Humboldt Forum» واقع در برلین که به نمایش آثار غیر اروپایی اختصاص دارد نمایش داده شوند. با این وجود مدیر این موزه جدید اعلام نمود با بازگرداندن این برنزها می شود از نسخه های بازسازی شده آثار برای نمایش بهره برد یا محل نمایش این آثار را به صورت نمادین خالی باقی گذاشت.
برنامه استرداد برنزهای بنین توسط آلمان با این که مورد استقبال نیجریه قرار گرفته است اما از طرفی فشارهای موجود بر موزه های لندن را که آثار غارت شده از مستعمره پیشین بریتانیا را نگهداری می کنند، افزایش داده است.
مقام ارشد دپارتمان فرهنگی وزارت امور خارجه آلمان هفته گذشته برای انجام مذاکراتی با دولت نیجریه به شهر «بنین» سفر کرد.
مشارکت آلمان در جستجوهای دیرینه شناسی آن منطقه، آموزش کارکنان موزه نیجریه، همکاری در در ساخت موزه جدید در بنین و بازگرداندن تمامی برنزهای غارت شده بنین همچون مسائل مطرح شده در این مذاکرات بود.
آثار تاریخی مشهور به «برنزهای بنین» توسط سربازان و ملوانان بریتانیا در جریان اردوکشی به شهر بنین درسال ۱۸۹۷ غارت شدند و بعدها از موزه های محتلف اروپا و آمریکای شمالی سردرآوردند.
بزرگترین مجموعه برنزهای بنین درحال حاضر در موزه بریتانیا نگهداری می شود و مجموعه بزرگ دیگری در موزه «پیت ریور» در آکسفورد نگهداری می شود.
این موزه ها مذاکراتی درباره برنزهای بنین با موزه در حال ساخت در بنین را شروع کرده اند اما این موزه ها تابحال فقط موافقت کرده اند بر مبنای یک روند چرخشی این آثار را امانت دهند.
«ویکتور اهیکامنور» که یک هنرمند نیجریه ای و از اعضای سازمان مختص استرداد آثار تاریخی است می گوید: « این می تواند یک تغییر بزرگ باشد. اگر آلمان از این برنامه پیروی کند بعد از آن دیگر هیچ کشور اروپایی که برنزهای بنین را نگهداری می کند نمی تواند به علت مسائل اخلاقی همچنان به نگهداری این آثار ادامه دهد... زمان آن فرا رسیده تا موزه بریتانیا به این مساله ورود کند... وضعیت کنونی تاحدی شبیه به این است که یک سارق ساعت شما را بدزدد و آنرا به یک امانت سرا بدهد اما امانت سرا از پس دادن آن به پلیس امتناع کند. این اصلا منطقی نیست.»
یک سخنگوی موزه بریتانیا هم اعلام نمود: «ویرانی و غارت شهر «بنین» در طول لشکرکشی بریتاینا در سال ۱۸۹۷ کاملا توسط موزه بریتاینا تصدیق می شود و چگونگی در اختیار گرفتن برنزهای بنین در تابلوهای گالری و وب سایت موزه توضیح داده شده است.»






منبع:

1400/01/05
23:59:12
5.0 / 5
1071
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری