ماجرای خرید بلیت هواپیما و فروش آن به دیگری در ایام آخر سال

ماجرای خرید بلیت هواپیما و فروش آن به دیگری در ایام آخر سال آثارنیوز: احسان رحیم زاده از خبرنگارانی است که بتازگی برای سفر به کیش اقدام نموده بود. وی در یادداشتی ماجرای خرید بلیت از آژانس مسافرتی و اختلاف ایرلاین با آژانس که منجر به لغو سفرش شده را تشریح کرد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، در این یادداشت آمده است:
فروش بلیط جعلی پرواز، فاجعه ای است که هم ضرر و زیان اقتصادی را برای مسافران به دنبال دارد هم سبب بر هم خوردن سفر و ثبت خاطره ای تلخ و آزاردهنده می شود. این اتفاق روز گذشته برای نگارنده و حدود هزار و پانصد نفر دیگر رخ داد و آخر سر هم معلوم نشد که ایرلاین یا آژانس مسافرتی کدام یک بلیط های پرواز را باطل کرده اند.
در صورت باطل شدن کل پرواز به خاطر ایراد فنی یا هر موضوع دیگری روح و روان مسافران این قدر آزرده نمی شد. چون در آن وضعیت همه در وضعیت برابر قرار داشتند. ماجرا وقتی به فاجعه بدل می شود که پرواز می پرد و عده ای که زودتر بلیط خریده اند از سفر جا می مانند و عده ای دیگر جایگزین می شوند.
برای محاسبه خسارت مادی که به مسافران وارد شده باید هزینه رزرو هتل و بلیط برگشت را هم در نظر بگیریم. چون وقتی چند روز مانده به نوروز و در دقیقه نود بلیط رفت باطل می شود، مسافر نمی تواند جایگزینی برای بلیط پیدا کند و مجبور است عطای سفر را به لقایش ببخشد.
امسال تصمیم گرفتم چند روز زودتر از عید نوروز به کیش سفر کنم. هدف اولم این بود که گرفتار شلوغی کیش در این روزهای کرونازده نشوم. دومین هدف هم صرفه جویی مالی بود. در روزهای عید هم قیمت بلیط پرواز و هم قیمت هتل ها چند برابر می شود. داخل سایت های فروش آنلاین بلیت شدم و چهار روز زودتر بلیطی را برای روز سه شنبه ۲۶ اسفند ۹۹ از تهران به مقصد کیش خریداری کردم.
همزمان بلیط هتل و پرواز برگشت را هم رزرو و خودم را برای سفری با رعایت پروتکلهای بهداشتی آماده کردم. ۹۰۰ هزار تومان برای خرید بلیط هواپیما پرداختم و یادم آمد که تا همین دو سه سال پیش با این پول می شد کل تور کیش را خریداری کرد.
برای مرخصی گرفتن از محل کار در ایام پرحاشیه آخر سال درخواست زیادی کردم. کارهای آخر سال را چند روز زودتر تحویل دادم و به این خاطر مجبور شدم، در دهه دوم و سوم اسفند چند برابر کار کنم.
همه چیز به خوبی و خوشی پیش رفت تا این که یک تماس تلفنی از طرف آژانس مسافرتی مشهور در حوزه سفر درست چند ساعت مانده به پرواز، رویاهایم را نقش بر آب کرد. خانم پشت خط حامل این خبر بود که بلیط شما باطل شده است. پرسیدم بلیط باطل شده یا پرواز که گفت نه! پرواز برقرار است و فقط بلیط شما باطل شده است.
او باید با صدها نفر تماس می گرفت و طبعاً عجله داشت. پرسیدم بلیط جایگزین ندارید که جواب ندادند نه! من فقط خبررسان هستم. فردا فرودگاه نروید. فکر کردم شاید اشتباه شنیده ام. یا شاید کسی قصد شوخی و مزاحمت داشته است. ولی پیامکی که بلافاصله گرفتم، صحبت های خانم را تأیید کرد. در پیامک تاکید شده بود که پرواز شما توسط شرکت هواپیمایی باطل شده است.
این پیام در روزهایی آمد که امکان خرید بلیط جدید نبود. با شرکت هواپیمایی تماس گرفتم. فردی که پاسخگو بود، دل پر دردی از آن آژانس مسافرتی داشت گفت آنها به شما بلیط فیک و جعلی فروخته اند. باید شکایت کنید. در صورتیکه این بلیت را دو شرکت ظاهراً معتبر صادر کرده بودند. برایم سوال پیش آمد که حالا این بلیط جعلی باطل هم می شود یا نه. پرسیدم شما خسارت بلیط را می دهید که گفت نه به ما ربطی ندارد.
با پشتیبانی سایت فروش بلیت صحبت کردم. گفتند برخی از بلیط ها را تضمین می نماییم و بعضی ها را نه. شما از آن تضمین نشده ها خریده اید. برای سوال پیش آمد که اگر یک شرکت این قدر شک و شبهه دارد، پس چرا لینکش را داخل سایت تان قرار می دهید؟
آخر سر هیچ کسی زیر بار مسؤولیت نرفت و تقصیر را بر گردن دیگری انداخت. برای مسافر چه فرقی می کند که شرکت هواپیمایی مقصر بوده یا مسافرتی یا هر نهاد دیگر. مهم این است که سفر من به هم خورد. قبول کردم که لحظه سال تحویل سر کار بروم و در عوض دو روز آخر این هفته را مرخصی بگیرم. حالا باید هم سال تحویل سر کار باشم و هم روزی را که مرخصی گرفتم.
اصطلاح «حقوق مسافر» در صنعت گردشگری ما یک لطیفه خنده دار است. مسافر هیچ نوع حقی ندارد و همیشه باید به ساز دیگران برقصد. ریش و قیچی دست آژانس مسافرتی و ایرلاین و هتلدار است و مسافر باید همیشه گوش به فرمان آنها باشد. مسافر قبل و بعد از خرید بلیط باید خودش را برای هر چیزی آماده کند. برای گران فروشی، تأخیر، باطل شدن بلیط، رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی و خیلی چیزهای دیگر.
بلیط پروازی که مسافر می خرد جزو بی اعتبارترین خریدنی های دنیاست. ممکنست نفر دومی پیدا شود و بلیط شما را به قیمت بهتری بخرد. ایرلاین و آژانس مسافرتی به آسانی آب خوردن بلیط نفر اول را باطل کرده و به نفر دوم می فروشند. تازه شاید نفر سومی باشد و موفق شود بلیط نفر دوم را هم باطل کند. ماجرا بیشتر شبیه به یک مزایده است تا فروش خدمات. با این تفاوت که نتایج هر مزایده ای در یک جلسه رسمی مشخص می شود. ولی در مزایده خرید بلیط هواپیما، نتایج تا لحظه پرواز ممکنست تغییر کند.
یکی از مسیرهایی که برای شکایت مسافر پیش بینی شده، ثبت شکایت در سازمان هواپیمایی کشوری است. سایت را طوری طراحی نموده اند که نتوانید از هیچ کس شکایت کنید.
مسافر با هدف تجربه سر سوزنی لذت و تفریح و آرامش سفر می کنند؛ ولی در نتیجه سهل انگاری و منفعت طلبی تعدادی از صاحبان صنعت گردشگری سفر به کامش زهر می شود چون در ماجرای فروش بلیط های جعلی و تقلبی آژانس مسافرتی و ایرلاین مسافر را به هم پاس می دهند و هیچ کدامشان پاسخگو نیستند.
جالب اینجاست که مسئولان دفتر خدمات مسافرتی در تماسی که با آنها داشتم اعلام نمودند این تنها مشکل من نیست و ۱۵۰۰ نفر دیگر که از این طریق مبادرت به خرید بلیت کرده بودند گرفتار چنین مشکلی شده اند و ایرلاین مربوطه به صورت یک طرفه مبادرت به لغو بلیت هواپیماها و آژانس مسافرتی را مقروض به مسافران کرده است.
اطلاعات مربوط به این تناقض در خدمات دهی میان ایرلاین، آژانس مسافرتی و سایت فروش بلیت در اختیار خبرگزاری مهر است.


منبع:

1400/01/02
18:13:23
5.0 / 5
1115
تگهای خبر: آنلاین , پرواز , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری