فرصت سوزی در مرزهای آبی خلیج فارس

فرصت سوزی در مرزهای آبی خلیج فارس به گزارش آثارنیوز بوشهر یک فعال حوزه گردشگری می گوید استان بوشهر به علت همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد ولی هم اکنون اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایه گذاران و کارآفرینان زیادی در این حوزه ورود نکرده اند که این خود جای چاره جویی دارد.


رضوان حیدری در نخستین رویداد چاره جو با عنوان گردشگری دریایی اظهار داشت: اصولا در دنیای امروز گردشگری به یک مبحث جهانی و صنعتی تبدیل گشته که این صنعت گسترده بخش عظیمی از درآمد سالانه کشورها را به خود مختص کرده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت گردشگری دریایی و کارآفرینی در این بستر و همینطور بهره برداری بیشتر از این فرصت ها اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از گسترده ترین حرفه ها در جهان است که میلیون ها نفر در سراسر جهان را به کار مشغول کرده و با عنایت به سر و کار داشتن با جغرافیا و مکان های مختلف بعنوان مرکزیت خود تمام جهان و کشورها را شامل می شود. حتی کشورهای جنگ زده، قحطی زده و بمب اتمی خورده هم می توانند هدفی برای جذب گردشگر باشند.
رئیس گروه اسبق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار نمود: این صنعت ارزآوری و درآمدزایی بسیار عظیم و مناسبی را به دنبال دارد و می تواند برای میلیون ها نفر اشتغال زایی کند. در بعضی موارد خود مسافر هم می تواند در کشور مقصد برای خود درآمدزایی کند و این چرخه شامل مسافران، آژانس های مسافرتی، تبلیغ کنندگان و بازاریابان مشتریان سفر، هتل ها و کارکنان آنها، فرودگاه ها و افرادی که به صورت مستقیم مانند کارمندان فرودگاه های مختلف یا غیرمستقیم مانند تأمین کنندگان سوخت هواپیماها و هم افرادی که در کشورهای مقصد و گردشگرپذیر امرار معاششان به این صنعت وابسته شده و هزاران رشته و زیرمجموعه دیگر می شود.
حیدری تصریح کرد: گردشگری انواع مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آنها گردشگری دریایی بوده که اتفاقا ویژه استان بوشهر و سایر استان های واقع در نوار ساحلی است.
این فعال گردشگری تصریح کرد: تعریف گردشگری دریایی کاری سهل و ممتنع است. عده ای آنرا با مسافرت دریایی یکی دانسته اند و عده ای هم آنرا با گردشگری ساحلی یکسان قلمداد کرده اند. بعضی از نظریه پردازان، گردشگری ساحلی و دریایی را یکی می دانند و می گویند: گردشگری دریایی خود به دو شاخه گردشگری ساحلی و گردشگری دریایی تقسیم می شود و در این میان گردشگری ساحلی بیشترین توریست را به خود جذب می کند.

به قول وی سفر به سواحل و تفریحاتی مانند جت اسکی، شنا و ماهیگیری در زمره گردشگری دریایی شاخه ساحلی آورده شده و درباره شاخه دریایی گردشگری دریایی گفته اند: گردشگری دریایی یعنی آن گونه از گردشگری که از ساحل دور شده و به وسط دریا و اقیانوس منوط می شود و از دهه ۱۹۸۰ در حال گسترش است.
رضوان حیدری در ادامه بیان نمود: ایران با دارا بودن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی گیرد، یک کشور دریایی به حساب می آید.
رئیس اسبق گروه گردشگری میراث فرهنگی بوشهر بیان نمود: جهت استفاده از صنعت توریسم دریایی، فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق های تفریحی، ساخت اسکله های تفریحی، پارک های دریایی و زیردریایی های تفریحی در اولویت قرار دارد. در این نوع صنعت توریسم عمدتا تفریحات در آب های عمیق در فاصله ی زیاد با ساحل انجام می شود.
این فعال گردشگری افزود: جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آب های کم عمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه ای، دریانوردی با کشتی های کروز، غواصی و ماهیگیری در آب های عمیق هم بخشی از گردشگری دریایی است که در بعضی از سواحل شمالی و جنوبی ایران هم عرضه می شود.
وی توضیح داد: الان جزیره زیبای کیش یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دریایی در ایران به حساب می آید که امکانات گردشگری ساحلی مانند فلای بورد، جت اسکی، بنانا سواری، غواصی و سایر ورزش های آبی را شامل می شود.
حیدری در ادامه بیان نمود: استان بوشهر به علت همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد ولی هم اکنون اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایه گذاران و کارآفرینان زیادی در این حوزه ورود نکرده اند که این خود جای چاره جویی دارد.

رئیس گروه اسبق گردشگری میراث فرهنگی بوشهر اظهار داشت: چند سال پیش کمیته ای جهت تسهیل گری و پشتیبانی از سرمایه گذاران زمینه گردشگری دریایی در اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر تشکیل شد و اقدامات خوبی هم صورت پذیرفته، ولی همچنان شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در جهت توسعه گردشگری دریایی در استان و شهر بوشهر نیستیم.
در ادامه علاقه مندان و متخصصان حوزه گردشگری دریایی به بحث و تبادل نظر پرداختند و مشخص گردید که در زمینه گردشگری مساله و مشکل عمده این است که هر کارآفرین و یا سرمایه گذاری بخواهد قدمی بردارد بایستی از حداقل چهار یا پنج سازمان و اداره کل مختلف که گاها با هم دارای تضاد منافع هم هستند مبادرت به دریافت مجوز نمایند و این نخستین و اصلی ترین مانع توسعه گردشگری دریایی در استان و شهر بوشهر است.
به نظر می آید گردشگری دریایی مثل سایر حوزه ها از راه خود سازمان های دولتی قابل توسعه نیست و حتما بایستی بخش خصوصی به آن وارد و موانع پیش روی سرمایه گذاران رفع گردد. در این راستا بایستی تشکیل کمیته¬های ویژه این مهم با بازبینی و اصلاح کمیته های قبلی متشکل از صاحب نظران و ذینفعان مختلف تشکیل گردد و گرنه با وجود بازیگران و سازمان های مربوطه مختلف و ذی نفع، هیچ اقدام موثری در زمینه گردشگری دریایی رخ نخواهد داد و روز به روز فرصت های سودآوری و اشتغال بیشتری را از دست می دهیم و توسعه این خوشه مهم رخ نخواهد داد.
گفتنی است نخستین رویداد چاره جو با عنوان گردشگری دریایی و با حضور فعالان و کارآفرینان صنعت توریسم با طرح مباحثی چون مسائل گردشگری دریایی، بیان چالش های پیش روی توسعه گردشگری دریایی، بیان فرصت های توسعه گردشگری دریایی، ایده های توسعه ای در گردشگری دریایی، راهکارهای توسعه گردشگری دریایی با هم اندیشی علاقه مندان و متخصصان این حوزه، پرسش و پاسخ، و مشاوره مجانی به مخاطبان به همّت مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر برگزار گردید.



1399/12/27
11:49:46
0.0 / 5
355
تگهای خبر: بنا , توریست , زمینه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری