جاذبه های آبی اصفهان

جاذبه های آبی اصفهان به گزارش آثارنیوز اصفهان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد که انسان ایرانی، در فلات مرکزی ایران با خلاقیت خود توانسته هزاران سال تمدن سازی کند و نمونه این خلاقیت ها را در قنات ها، آب انبارها، یخچال ها، بندها و آسیاب ها میتوان دید.


فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، بامداد امروز (سه شنبه-۱۲ اسفندماه) در وبینار سومین همایش سالانه «گردشگری، محور توسعه پایدار استان اصفهان» که با محوریت «جاذبه های آبی» برگزار شد، از افتتاح سه پروژه گردشگری در کاشان با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان اطلاع داد و فعالیت در حوزه گردشگری را مستلزم شناخت نسبت به تمام سنگلاخ های موجود در راه آن دانست.
وی خاطرنشان کرد: صحبت کردن در مورد آرمان ها خوب است، اما کسانی که در میدان عمل هستند می دانند چه مشکلاتی برای رسیدن به این آرمان ها وجود دارد و اجرایی شدن صد در صدی آنها هم تا چه اندازه مورد بحث است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد که برنامه های گردشگری استان و کشور، مبتنی بر برنامه ریزی و سند توسعه ای است که مشاوران بین المللی در تهیه آن مشارکت داشته اند و اگر تعداد تأسیسات اقامتی از ۱۰ هزار به بیشتر از ۳۵ هزار واحد رسیده، به علت همین برنامه ریزی ها و بسترسازی ها بوده است.
اللهیاری خاطرنشان کرد که استان اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بوم گردی در کشور رتبه اول را داراست و در تقویم گردشگری این استان بیشتر از ۷۰ رویداد تا پیش از کرونا ثبت شده بود و استمرار داشت.
وی تصریح کرد: قدرت و توانمندی ما در حوزه گردشگری، به بخش های مختلف برمی گردد و همان گونه که از بخش دولتی انتظار هست، بخش خصوصی هم باید در این عرصه انگیزه نشان بدهد و اهتمام جدی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان توضیح داد: در این یک سال گذشته که حوزه گردشگری با مشکل مواجه بوده، انتظار می رفت که وقتی نمایشگاهی مثل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود، کسانی که داعیه دار این حوزه هستند لااقل در آن حضور پیدا کنند و تمام بار را بر دوش هتل ها و تأسیسات گردشگری و میراث فرهنگی نگذارند، چون که چه بپذیرند و چه نپذیرند مهم ترین رویداد بازاریابی گردشگری ما همین نمایشگاه است.
اللهیاری، پرهیز از تفکر انتزاعی و روی آوردن به گفتگو و همگرایی را لزوم فعالیت در حوزه گردشگری دانست و اظهار داشت: امروز صحبت کردن از فعالان گردشگری منحصر به هتل های پنج ستاره نمی گردد و اقامتگاه های بومگردی روستاها هم به این زنجیره پیوسته اند. معتقدیم که بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم به ارتقای این حوزه کمک کنند چون که مطالبه گری صرف کفایت نمی کند.
وی ضمن اشاره به بحث گردشگری آبی اظهار نمود: امکان دارد این ذهنیت وجود داشته باشد که وقتی مشکل اصفهان کم آبی و خشکی زاینده رود است، تمرکز بر گردشگری آبی در آن چه نقشی می تواند داشته باشد، اما ظرفیت های بسیاری در این عرصه وجود دارد که نشان می دهد نباید جاذبه های گردشگری آبی را منحصر به رودخانه و سد ببینیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان توضیح داد: انسان ایرانی در فلات مرکزی ایران که امکان زیست در آن وجود نداشته، با خلاقیت خود توانسته هزاران سال تمدن سازی کند و نمونه این خلاقیت ها را در قنات ها، آب انبارها، یخچال ها، بندها و آسیاب ها میتوان دید. همه این میراث های تاریخی دستاوردهای بزرگی هستند که تکاپوی انسان را برای تمدن سازی در طول هزاره ها معرفی می کنند و استان ما از این نظر دارایی های فراوانی دارد.
اللهیاری اضافه کرد: آثار تاریخی ثبت ملی شده در رابطه با آب در استان اصفهان ۱۳ قنات، ۸۹ گرمابه، ۱۶ پل، ۱۰ بند، ۱۲ آسیاب، ۸۳ آب انبار، ۲ چشمه آبگرم، ۳ آبشار، ۱ دریاچه نمک و ۵ یخچال است.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۱ قنات ثبت شده در لیست میراث جهانی سه قنات (قنات مون در اردستان، قنات مزدآباد در میمه و قنات وزوان در شاهین شهر) در استان اصفهان قرار دارد و این حاصل نشده مگر با دیپلماسی فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در چند سال گذشته. چنان که بزودی حدود ۹ کاروانسرای استان اصفهان هم به شبکه کاروانسراهای ایرانی که مقرر است در لیست میراث جهانی ثبت گردد می پیوندد و رتبه استان را متحول می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه مهندسی و معماری قنات هایی مثل قنات مون جزو عجایب است، خاطرنشان کرد: در خور و بیابانک به ابتکار فردی یک قنات راه اندازی شده که آنرا جدید ترین قنات دنیا لقب داده اند. در کنار آن هم سفره خانه سنتی و استخر پیشبینی کرده اند و همین اقدام تحرکی جدی در این شهرستان بوجود آورده است.
اللهیاری با تاکید بر پرداختن به ظرفیت های استان اصفهان از منظر گردشگری آبی و بسترسازی و توجه به ایده ها و اندیشه ها اظهار داشت: ما باید برای سرمایه گذار امیدآفرینی نماییم. موانع همه جا هست و می پذیریم که سیستم بوروکراتیک امکان دارد مشکلاتی ایجاد نماید اما بهتر است راهکارهای دقیقی برای رفع چالش ها هم عرضه شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با رد سرمایه گریز بودن اصفهان افزود: در سال ۱۳۹۹ که بدترین سال گردشگری جهان بوده ما موافقت اولی مجوز راه اندازی در حوزه تأسیسات گردشگری با بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته ایم و در ۹ ماهه اول سال جاری هم تعهد اشتغال حوزه گردشگری استان اصفهان پر شده است. امکان دارد پنج یا ۱۰ تا از این پروژه ها گرفتار مشکل شوند اما عمده آنها در حال عملیاتی و اجرایی شدن هستند.



1399/12/12
21:11:57
0.0 / 5
1262
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری