در ۹ ماهه امسال صورت گرفت

كاهش ۸۴ درصدی تردد مسافرت های خارجی

كاهش ۸۴ درصدی تردد مسافرت های خارجی آثارنیوز: تردد مسافران از مرزهای زمینی و هوایی طی 9 ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل، با کاهش 84.57 درصدی در تردد مسافران ورودی و کاهش 84.33 درصدی در تردد مسافران خروجی روبرو شد.



آرزو غنیون معاون آمار دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کرونا نه فقط یک بیماری است که به جان انسان ها افتاده و موجب قربانی شدن انسان های بسیاری شده، بلکه ویروسی است که اقتصاد جهانی و صنایع مختلف را نیز زمین گیر کرده و سبب شده تولید و تجارت کالا کاهش چشم گیری پیدا کند و صنایعی مثل گردشگری و حمل و نقل را نیز به مرز ورشکستگی بکشاند.
وی اظهار داشت: از شروع سال تا اختتام آذر ماه به سبب محدودیت های بسیار ناشی از کرونا و توقف چندین ماهه مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی شاهد کاهش قابل توجه تردد مسافر به کشور یا بالعکس بودیم. به شکلی که در طول این مدت ۲ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۳۴ مسافر به کشور وارد شدند و یا به اصطلاح مسافر ورودی بودند. این تعداد مسافر ورودی شامل ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۱۶۹ نفر مسافر ورودی ایرانی و ۳۱۸ هزار نفر و ۹۶۵ نفر مسافر ورودی خارجی بوده است.
معاون آمار دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران افزود: در طول این مدت ۲ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۰۷ نفر نیز بعنوان مسافر خروجی از کشور تردد داشته اند. تردد مسافری طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل آن با کاهش قابل توجه حدود ۸۴.۵۷ درصدی در تردد مسافران ورودی و همین طور کاهش ۸۴.۳۳ درصدی در تردد مسافران خروجی روبرو بوده است. این ارقام نسبت به میزان تردد مسافر طی نه ماهه سال جاری روندی بسیار کند اما مثبت را نشان میدهد.
غنیون اظهار داشت: ناگفته پیداست که دلیل اصلی آن مسدود بودن مرزها، لغو انواع سفرها شامل تفریحی _ سیاحتی، زیارتی _ مذهبی و کاری، عدم پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد یا شرایط سختگیرانه ورود مسافر شامل قرنطینه و همین طور شرایط مشابه در مسافران خروجی، به سبب مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کووید ۱۹ بوده است. این کاهش ۸۴ درصدی در تردد مسافر، کاهشی در حدود ۱۴ میلیون نفر مسافر در هر دو گروه مسافران ورودی و خروجی را شامل می شود.

معاون آمار دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران اضافه کرد: در کشوری مانند ایران که عمده مسافرت های خارجی در مقطع زمانی خاصی مانند سفر حج یا سفر به عتبات عالیات صورت می گرفت، به سبب شرایط حاکم بر کشور و کل دنیا متأثر از بیماری کرونا، فرودگاه هایی مانند فرودگاه ساری، کرمانشاه، زاهدان، اهواز، یزد و … که تنها پروازهای خارجی آنها جنبه زیارتی و مذهبی داشته، با میزان تردد مسافری «صفر» به فعالیت خود ادامه داده اند.
وی اضافه کرد: در این میان تردد مسافری از پرترددترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه امام خمینی (ره) نیز با کاهش قابل توجه ۹۱ درصدی در تردد مسافران ورودی و خروجی، طی نه ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل آن روبرو شده است که این میزان تغییرات نسبت به هشت ماهه سال جاری رشدی یک درصدی را نشان میدهد. تعداد مسافران ورودی از این گمرک در مدت زمان مورد بررسی ۲۵۱ هزار و ۴۶۹ مسافر و تعداد مسافران خروجی ۲۵۴ هزار و ۲۳۲ مسافر بوده است.

معاون آمار دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران اشاره کرد: عمده پروازهای خارجی از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد ترکیه با کاهش شدید مواجه بوده است. گذشته از شرایط حاکم بر کشورهای دنیا ناشی از بیماری کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول رسمی کشورمان نیز از، دلیلهای اصلی کاهش تردد مسافری محسوب می شود.


منبع:

1399/11/01
18:28:38
0.0 / 5
1352
تگهای خبر: پرواز , سفر , گردشگری , مسافرت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری