بادگیر، جرقه ی پایداری یزد در جهان

بادگیر، جرقه ی پایداری یزد در جهان یزد مسئول کمیته گردشگری پایدار استان یزد در پاسخ به این پرسش که «داستان پایداری یزد و انتخاب آن توسط بنیاد جهانی انرژی از کجا شروع می شود؟» اظهار داشت: قصه پایداری جهان از بادگیرهای یزد آغاز می شود.


«سیدرضا بهادری» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ۲۶ دی ماه سالروز انتخاب یزد بعنوان شهر پایدار جهان توسط بنیاد جهانی انرژی بود، اظهار نمود: سومین سالروز این رویداد مهم نیز در مظلومیت تمام و بی توجهی مسئولان مختلف به دومین افتخار بین‎المللی یزد سپری شد.
وی در پاسخ به این پرسش که «داستان پایداری یزد و انتخاب آن توسط بنیاد جهانی انرژی از کجا شروع می شود؟» اظهار داشت: قصه پایداری جهان از بادگیرهای یزد آغاز می شود و این جمله تاریخی و زیبایی بود که دکتر «ولفگانگ نویمن» رئیس بنیاد جهانی انرژی در مورد پایداری یزد در بازدید از بافت تاریخی و بادگیر باغ دولت آباد در سال ۹۶ عنوان نمود.
وی ادامه داد: ارزیابان بنیاد جهانی انرژی در آذر ماه ۱۳۹۶ از بافت تاریخی یزد بازدید کردند و تحت تاثیر معماری اصیل و همزیست با محیط زیست یزد قدیم قرار گرفتند، این که سازه ای به نام بادگیر بدون مصرف برق و آب تنها با انرژی پاک بادی کار می کند و سال ها بخش تابستانه خانه های یزدی ها را خنک می کرده است.
این مسئول با اشاره به اینکه فصل های جداگانه خانه های قدیمی و معماری درونگرا و ملات کاهگل گواه پایداری آن هاست، اظهار داشت: شبکه عظیم قنات ها در زیر شهر یزد و سیستم صحیح آبرسانی بدون تبخیر و اتلاف انرژی و طراحی آب انبارها، ساباط ها، طاق و طویزه ها همه گواه هزاران سال پایداری یزد است.
وی در مورد دیگر وقایع ثبت یزد بعنوان شهر پایدار، اشاره کرد: سپس در شهرداری یزد حضور بهم رساندند و در جریان ۵۲ طرح و ۱۱ برنامه کلان شهرداری یزد برای رعایت اصول پایداری یزد جدید برای نسل های آینده قرار گرفتند.
بگفته بهادری، پیشینه عظیم یزد در رعایت اصول پایداری و نظر مثبت و تاییدیه رئیس بنیاد جهانی انرژی منجر به انتخاب یزد بعنوان شهر پایدار جهان در کنفرانس بین المللی بنیاد جهانی انرژی در سال ۱۳۹۶ شد.
وی با اشاره به اینکه پایدار بودن شهر یزد افتخاری بزرگ برای همه شهروندان و ملت ایران است، اظهار داشت: یزد همین طور در بهمن ماه ۱۳۹۷ بعنوان پایتخت تاریخی شهرهای پایدار جهان در سال ۲۰۱۹ لقب گرفت و roll modeling شهرهای دنیا لقب گرفت.
مسئول کمیته گردشگری پایدار استان از زحمات شبانه روزی برای دستیابی به برند شهر پایدار جهان یاد کرد و اظهار داشت: انجمن مدیریت سبز ایران دفتر یزد، کمیته گردشگری پایدار استان یزد، شورای شهر و مجموعه معاونت‎های مختلف شهرداری و همین طور اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری با تلاش و همدلی چند ماهه خود موفق شدند که این عنوان بین المللی را برای یزد کسب کنند.
بهادری با اشاره به لازمه حفظ پایداری و توسعه معیارهای پایداری یزدف اشاره کرد: رعایت اصول ساخت و ساز سبز، تفکیک زباله های خشک و تر، هوشمندسازی شهر و حرکت به سمت شهر هوشمند و دولت الکترونیک، بالابردن کیفیت آموزش و بهداشت عالی به حداقل رساندن استفاده از پلاستیک و ظروف یکبارمصرف همچون این معیارهاست.
عضو کارگروه مرکزی یزد شهر پایدار جهان درباب دیگر معیارهای پایداری نیز اشاره کرد: توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد فرصت های کارآفرینی و شغلی مساوی و عادلانه برای همه شهروندان، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و مشارکت فعال شهروندان در تصمیمات شهری و رعایت اصول گردشگری پایدار توسط همه ذینفعان گردشگری یزد همچون دیگر موارد مهمی هستند که خواهان عملیاتی شدن آنها توسط مسئولان و شهروندان در سالروز انتخاب یزد بعنوان شهر پایدار جهان هستیم.



1399/10/29
11:11:05
0.0 / 5
1248
تگهای خبر: آموزش , تاریخ , سیستم , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری