مهر خبر می دهد؛

افزایش میزان خسارت در قلعه مسكونی ابركوه

افزایش میزان خسارت در قلعه مسكونی ابركوه به گزارش آثارنیوز قلعه فیروزآباد در یزد بر اثر سیل و شکست سد در بالادست تخریب شد این تخریب در ایام آینده به بیشتر از ۷۰ درصد می رسد میراث فرهنگی یزد هم می خواهد از ایجادکنندگان سد شکایت کند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، قلعه فیروزآباد در شمال غربی ابرکوه یزد اواخر قاجار و اوایل پهلوی ساخته شده بود و مردم این بخش از شهرستان ابرکوه هم در آن زندگی می کردند زندگی که میراث فرهنگی معتقد بود به نفع قلعه بوده چون آنرا سرپا نگه می داشته است. این بنای ثبت ملی شده در لیست میراث ملی ایران چند روز پیش به دنبال بارش باران و سیل ناشی از آن صدمه های جدی دید که غیرقابل جبران است. چون در بررسی های اولیه از این بنا، قلعه مسکونی فیروزآباد حدود ۷۰ درصد تخریب شده است.
حالا میراث فرهنگی یزد به دنبال مقصر آن حادثه است حادثه ای که گویا هیچگاه آنرا پیشبینی نکرده بود در اینباره مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به خبرنگار مهر اظهار داشت: این قلعه دوقلو از معدود قلعه هایی بود که سکونت در آن جریان داشت و ساختار آن بگونه ای بود که زندگی را در خود حفظ می کرد. ما خوشحال بودیم که زندگی در آن جریان درد هیچ زمانی ما در ابرکوه سیل نداشتیم و این اتفاق ناشی از آن است که در بالادست برخی از افراد چاه هایی را حفر کرده بودند و سدهایی بوجود آمده بود که نمی دانیم آیا با مجوز این اقدام را انجام داده اند یا نه. در واقع آب به زمین و چاه ها نفوذ می کرده است و سدها پر و شکسته شدند. بعد از آن آب حجیمی هم وارد روستا شد و قلعه و خانه های قابل سکونت داخل آنرا از بین برد. این اتفاق را از راه مراجع قضائی و شکایت درباره ایجاد سد در بالادست پیگیری می نماییم.
وی در ادامه بیان نمود: ۶۰ درصد خسارت اولیه ای است که ما برآورد کردیم اما می دانیم این خسارت در ایام آینده به علت افزایش رطوبت ناشی از سیل روی بدنه خشتی این بنا بیشتر می شود و خسارت تا بیشتر از ۷۰ درصد خواهد رسید. آن هم بنای خشتی که نمی توان رطوبت آنرا از بین برد.
فاطمی با اشاره به اینکه این بنا اخیرا مرمت شده بود اظهار داشت: اول باید رطوبت خشک شود سپس عملیات مرمت را آغاز نماییم. ما فقط امیدواریم دیگر بارندگی نداشته باشیم چون هم اکنون نمی توانیم کاری نماییم.

1399/09/26
13:30:19
5.0 / 5
1164
تگهای خبر: بنا , روستا , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری