معاون میراث فرهنگی كشور خبر داد:

بررسی 4 پرونده ایران در اجلاس مجازی كمیته میراث جهانی ناملموس

بررسی 4 پرونده ایران در اجلاس مجازی كمیته میراث جهانی ناملموس معاون میراث فرهنگی کشور از عرضه چهار پرونده ایران در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته میراث جهانی ناملموس که در ایام ۲۴ تا ۲۹ آذرماه ۹۹ در پاریس برگزار می شود، اطلاع داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محمدحسن طالبیان اظهار داشت: بر مبنای تصمیم کمیته میراث جهانی یونسکو، این اجلاس به علت انتشار کرونا به صورت آنلاین برگزار می گردد.
وی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران برای این اجلاس، چهار پرونده ثبت جهانی مینیاتور، زیارت تادئوس مقدس، مهارت ساختن و نواختن عود و همینطور جشن مهرگان را عرضه کرده است.
معاون میراث فرهنگی کشور افزود: با عنایت به محدودیت های سهمیه ای یونسکو، این چهار پرونده به شکل مشترک با کشورهای همسایه تدوین شده تا بتوان از ظرفیت سهمیه مشترک با دیگر کشورها برای ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس کشور بهره گرفت.
طالبیان اظهار داشت: پرونده "مینیاتور" را به شکل مشترک با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان، پرونده "زیارت تادئوس مقدس" به شکل مشترک با ارمنستان، پرونده "مهارت ساختن و نواختن عود" به شکل مشترک با سوریه و پرونده "جشن مهرگان" به شکل مشترک با تاجیکستان تدوین و برای ثبت در لیست میراث جهانی ناملموس یونسکو پیشنهاد شده است.
وی افزود: کمیته ارزیابی پرونده های ثبت جهانی در تصمیم اولیه (draft decision) با ثبت جهانی دو پرونده "مینیاتور" و "زیارت تادئوس مقدس" موافقت و پیشنهاد ریفر (refer) دو پرونده "جشن مهرگان" و "مهارت ساختن و نواختن عود" را داده است.
معاون میراث فرهنگی کشور بیان نمود: منظور از ریفر کردن پرونده، ارجاع پرونده به اجلاس بعدی یونسکو برای ثبت جهانی است. این پرونده ها به علت اینکه به شکل مشترک با کشورهای دیگر تنظیم شده، ظاهراً ابهام هایی برای کمیته ارزیابی جهانی بر روی نقاط مشترک برگزاری این عناصر فرهنگی در کشورهای تهیه کننده پرونده مطرح گردیده است، البته ایران به همراه سوریه و تاجیکستان به شکل مشترک دفاعیه های کارشناسی و فنی خویش را عرضه کرده است.
طالبیان اظهار داشت: امیدواریم با رایزنی چهار پرونده پیشنهادی ایران ثبت جهانی شود، البته تصمیم نهایی در مورد این چهار پرونده، به نظر کمیته میراث جهانی ناملموس در این اجلاس باز می گردد.
وی ضمن اشاره به اینکه ۱۸۰ کشور عضو کنوانسیون ۲۰۰۳ پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ با تصویب مجلس شورای اسلامی به این کنوانسیون بین المللی ملحق و تابحال موفق به ثبت جهانی ۱۴ عنصر فرهنگی ناملموس کشور در ذیل این کنوانسیون بین المللی شده است که به لحاظ رتبه بندی در رتبه هفتم دنیا قرار دارد.


منبع:

1399/09/19
14:31:26
5.0 / 5
1219
تگهای خبر: آنلاین , بنا , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری