رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری:

تپه الله قلی ملكان، ظرفیت ویژه تاریخی شمال غرب كشور است

تپه الله قلی ملكان، ظرفیت ویژه تاریخی شمال غرب كشور است به گزارش آثارنیوز آذربایجان شرقی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تپه تاریخی الله قلی لیلان در شهرستان ملکان را ظرفیت ویژه شمال غرب کشور در جهت توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی عنوان نمود.


بهروز عمرانی در نشستی با فرماندار شهرستان ملکان در جهت بررسی ظرفیت های قلعه تاریخی بختک و تپه الله قلی لیلان، ضمن اشاره به اینکه سایت موزه ها و محوطه های تاریخی مقصد اصلی گردشگران در دوران پسا کرونا خواهد بود، اظهار داشت: باید توجه داشت که سیاق گردشگری در دوران پسا کرونا با تحولات شگرفی همراه خواهد بود.

وی اضافه کرد: بطوریکه محوطه های تاریخی و سایت موزه ها در راس توجه گردشگران قرار خواهند گرفت، بنابراین در این راستا تپه الله قلی و قلعه بختک لیلان همچون محوطه های تاریخی خواهد بود که بنابه قدمت و ارزش تاریخی آنها گردشگران بسیاری را به سمت شمال غرب کشور راهی خواهد نمود.

وی ضمن اشاره به اینکه مراحل لایه نگاری و تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی الله قلی شروع شده، افزود: مطالعات و جستجوهای اولیه در این محل شروع شده، همینطور در جهت مطالعه جامع و دستیابی به شواهد تاریخی بیشتر در این تپه تاریخی همکاری با هیئت باستانشناسی کشور آلمان هم در دستور کار قرار گرفته است.

عمرانی تصریح کرد: با عنایت به این که تپه الله قلی یکی از گنجینه های تاریخی و پرارزش شمال غرب کشور است، بنابراین حفاظت، صیانت و همینطور مطالعه دقیق بر یافته های حاصل از آن در جهت معرفی در سطح ملی و بین المللی امری است که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و پژوشگاه میراث فرهنگی کشور به صورت جدی در حال پیگیری است.

نقی محمدی، فرماندار شهرستان ملکان هم در این جلسه ضمن قدردانی از اقدامات موثر اداره کل میراث فرهنگی استان در جهت صیانت از آثار و ابنیه تاریخی این شهرستان، اظهار داشت: امروز به دنبال اقدامات موثر اداره کل میراث فرهنگی استان شاهد فعالیت مجدد پایگاه ملی قلعه بختک لیلان و همینطور اجرای گمانه زنی های تپه تاریخی الله قلی در جهت تعیین عرصه و حریم آن هستیم که بعنوان دو اثر شاخص و گواهی بر قدمت تاریخی شهرستان ملکان، شناخته شده اند.

وی اظهار نمود: خوشبختانه با اتمام مرمت پل های تاریخی ملکان، تکمیل بزرگترین مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان در این شهرستان و استقرار غرفه های صنایع دستی هنرمندان آن در این محل، شاهد رونق بیشتر از پیش گردشگری فرهنگی و تاریخی در این شهرستان خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم در این نشست اضافه کرد: در جهت حفاظت و صیانت از آثار تاریخی شهرستان ملکان، دو پل تاریخی لیلان و قلی کندی بهصورت کامل مورد مرمت قرار گرفت.

احمد حمزه زاده اظهار داشت: از دیگر ظرفیت های تاریخی شهرستان ملکان مجموعه تاریخی قلعه بختک لیلان و تپه الله قلی است که خوشبختانه مجموعه تاریخی این قلعه به پایگاه ملی تبدیل و مراحل تعیین عرصه و حریم تپه الله قلی هم شروع شده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، وی از تکمیل بزرگ ترین مرکز اطلاع رسانی استان در شهرستان ملکان اطلاع داد و اظهار داشت: شهرستان ملکان بعنوان دروازه ورودی آذربایجان شرقی اهمیت ویژه ای دارد، بدین منظور بزرگ ترین مرکز اطلاع رسانی استان در این شهرستان در حال اجرا و با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه می باشد.



1399/09/14
12:26:24
5.0 / 5
1282
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری