رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان:

فروش عمارت كاروانسرای شهر زواره مشكلی ندارد

فروش عمارت كاروانسرای شهر زواره مشكلی ندارد به گزارش آثارنیوز اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان ضمن اشاره به خبر فروش عمارت كاروانسرای شهر زواره اظهار داشت: این بنای تاریخی دارای مالك خصوصی است و برای فروش آن مشكلی وجود ندارد، اما اداره میراث فرهنگی سیاستی برای خرید بنا ندارد.



مهدی مشهدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پرونده دو کاروانسرای تاریخی شاه عباسی اردستان برای ثبت در لیست آثار جهانی به سازمان یونسکو ارسال شده است، اظهار نمود: یکی از بناهایی که در سطح کشور ثبت جهانی آن در دستور کار است کاروانسراهای شاه عباسی است که در کل کشور بیشتر از ۹۹۰ کاروانسرا وجود دارد که بعضی از این کاروانسراها مشکل حریم دارند.

وی اضافه کرد: سال قبل اکیپ ثبت جهانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بعد از بازدید از از کاروانسراهایی که در شهرستان اردستان وجود دارد دو مورد آن شامل کاروانسرای روستای «بغمم» و روستای «ظفرقند» را که ثبت ملی هم هستند مورد تایید قرار دادند که پرونده این دو بنای پرارزش برای ثبت در لیست آثار جهانی به سازمان یونسکو ارسال شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان اظهار داشت: طرح توجیهی و مرمتی این دو بنا آماده شده است، ولی چون مالکیت این دو اثر با اوقاف است پیگیری ها انجام شده تا با بازسازی به صورت اجاره دراز مدت برای دو روستا مورد بهره برداری قرار گیرد، هر چند این دو اثر دارای هزینه قابل توجهی هستند، ولی با عنایت به حفظ بنا می توانیم کاروانسرای روستای بغم را با چهار میلیارد تومان و کاروانسرای روستای ظفرقند را با هزینه کمتری مورد بهره برداری قرار دهیم.

مشهدی ضمن اشاره به خبر فروش عمارت کاروانسرای شهر زواره اظهار داشت: این بنای تاریخی دارای مالک خصوصی است و برای فروش آن مشکلی وجود ندارد. هنوز اطلاعیه فروش این عمارت به اداره میراث فرهنگی نرسیده است، ولی اداره میراث فرهنگی سیاستی برای خرید بنا ندارد.

وی در مورد فرو ریختن بعضی از تزئینات مسجدجامع اردستان در اثر بارندگی هم اظهار داشت: اطلاع دقیقی از این اتفاق ندارم و بعد از بررسی نتیجه را اعلام خواهیم کرد.





منبع:

1399/08/27
21:10:22
5.0 / 5
1347
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری