قابلیت كارخانه آرد ماشین چیان برای تبدیل شدن به موزه صنعتی قزوین

قابلیت كارخانه آرد ماشین چیان برای تبدیل شدن به موزه صنعتی قزوین به گزارش آثارنیوز قزوین مدیر مركز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین اظهار داشت: كارخانه آرد قزوین یك بنای شاخص صنعتی به حساب می آید كه مبحث پرارزش فراموش شده ای است و باید مورد توجه میراث صنعتی قرار بگیرد.


علی دل زنده در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به اهمیت این میراث صنعتی، خاطرنشان کرد: کارخانه آرد ماشین چیان با عنایت به تاریخچه اش این پتانسیل را دارد که بتوان بعنوان یک اثر در حوزه میراث صنعتی مطرح و تغییر کاربری داده شود، در این خصوص با دستگاه های اجرایی مرتبط مانند میراث فرهنگی و خانم محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی مکاتباتی انجام شده است.
وی ادامه داد: آنچه در این بنا باید بررسی شود شناسایی مالک فعلی اثر است، مالک این ملک هم اکنون خاندان بهشتی هستند که می توانند برای تغییر کاربری آن سرمایه گذاری کنند و یا برای این امر با نهادهای اجرایی مشارکت و همکاری داشته باشند، باید دقت کنیم که این کارخانه صرفا یک اثر میراثی به جای مانده در تاریخ نیست بلکه یک میراث صنعتی گران بها است که از طرفی نشان دهنده ارزش های تاریخی، فرهنگی آن دوران و از سویی نشان دهنده توانمندی علمی و دانش جامعه در حوزه فناوری و فناوری است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین اظهار نمود: در چند سال گذشته در کشور به مباحث علمی و دانش بنیان توجه ویژه ای شده است؛ در این مورد باید مباحث تاریخی هم در نظر گرفته شود؛ مثلاً در گذشته که تکنولوژی های جدید به معنای آنچه امروز داریم در کشور وجود نداشته، ساخت کارخانه آرد ماشین چیان کار منحصربه فردی بوده است.
وی تاکید کرد: بنای کارخانه آرد از نظر معماری و ساخت، یک اثر شاخص به حساب می آید و مبحث پرارزش فراموش شده ای است که باید مورد توجه میراث صنعتی قرار بگیرد از این لحاظ که در آن زمان چه میزان به کار، اشتغال و تولید اهمیت می دادیم و توجه می کردیم.
دل زنده خاطرنشان کرد: سایت بنا به علت موقعیت، جایگاه کالبدی و محیطی که در آن قرار دارد می تواند به منطقه ای انحصاری و منحصربه فرد تبدیل گردد، این بنا در حاشیه شهر قزوین قرار دارد که اطراف آن کارگاه های کوچک مشغول به فعالیت هستند، همینطور در همان منطقه شاهد کاربری های مختلفی مانند مکانیکی ها، فروشگاه ها و مغازه های فروش ابزارآلات مربوط به خودرو هستیم، ازاین رو می توانیم با تلفیقی از معماری مدرن و استفاده از بنای باقی مانده ظرفیت خوبی در حوزه فناوری داشته باشیم.
وی عنوان کرد: در طول سال ها بعد از تعطیل شدن کارخانه آرد ماشین چیان، این بنا مورد توجه قرار نگرفته است درحالی که بنایی شاخص در حوزه فناوری نوین آن دوران است، در کنار بافت تاریخی که قرار دارد می توان از آن بعنوان امضایی از تاریخ نام برد، آثار تاریخی در دوره های قاجار و صفویه عموماً با کاربری های مسجد، مدرسه و خانه های تاریخی بوده است و آثار تاریخی با عنوان کارخانه به این شکل نداشتم.
مدیر مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین خاطرنشان کرد: این کارخانه میراث صنعتی است که می توانیم با تعریف کاربری جدید و با استفاده از ترکیب معماری مدرن و سنتی از این بنا بعنوان بافت فرهنگی صنعتی جدید استفاده نماییم، این امر علیرغم این که می تواند مفید باشد در جذب توریست کمک شایانی می کند و بعنوان یک میراث صنعتی منحصربه فرد در کشور مطرح می شود.
وی خاطرنشان کرد: در تهران مشابه این کار انجام شده است و یک کارخانه قدیمی را به کارخانه فناوری تبدیل کردند، ما هم می توانیم برای این میراث صنعتی کاربری جدید تعریف نماییم و با همکاری جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و سازمان صمت، کارخانه نوآوری ایجاد نماییم که رویداد مهم علمی و فناوری در این مکان برگزار گردد.
دل زنده تصریح کرد: همینطور این میراث صنعتی می تواند به موزه ای در حوزه صنعت و فناوری تبدیل گردد و هر آنچه از گذشته تا امروز داریم در آنجا به معرض نمایش گذاشته شود، برای این امر باید به صنایع استان های مختلف توجه کنیم؛ حتی این بنا می تواند به محلی برای بازدید تاجرها و بازرگانان کشورهای مختلف تبدیل گردد تا آنها محصولات تولیدی را ببیند و حتی امکان دارد مبادرت به خرید کنند.
وی تاکید کرد: این بنا ظرفیت خوبی دارد و اگر تغییر کاربری آن اتفاق بیفتد می توانیم بنایی منحصربه فرد با معماری خاص به منظور کار دانش بنیان داشته باشد، شهر قزوین قدمت صنعتی دارد و جزو نخستین شهرهای صنعتی کشور است که اگر دستگاه های متولی همکاری کنند می توانیم کار بزرگی در این عرصه رقم بزنیم.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، در دوره پهلوی اول، ۲ کارخانه آرد بسیار مهم و بزرگ در قزوین تأسیس شد. نخستین کارخانه در سال ۱۳۱۱ خورشیدی به وسیله حاج صادق ماشین چیان در بیرون دروازه رشت و ابتدای مسیر قزوین به همدان در یک بنای سه طبقه که روزگاری جزو بناهای بسیار معظم و باشکوه قزوین به شمار می آمد، ساخته شد.
انبارهای بزرگی در کنار این کارخانه پیشبینی کرده بودند که حدود ۲۰ هزار خروار گندم گنجایش داشت که اگر هر خروار را تقریباً ۳۰۰ کیلو محاسبه بکنیم به رقم تقریباً ۶ میلیون کیلویی می رسیم؛ موتور این آسیاب یک ماشین آلمانی بود که تقریباً ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت و در نوع خودش کارخانه بسیار معظمی به شمار می آمد. تولید اولیه این کارخانه در روز حدود ۱۰۰ خروار بود و ۲ نوع آرد تولید می کرد.
محمدعلی حضرتی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان قزوین، پیش ازاین در دو مقطع نیمه نخست دهه هشتاد و سال ۹۵ پیشنهادی در خصوص تغییر کاربری این اثر تاریخی عرضه کرده و اظهار داشته بود: با عنایت به ارزش معماری، موقعیت و فضای متعلق به آثار باقی مانده از کارخانه آرد ماشین چیان و ابزارهای پرارزش موجود در آن و همینطور جایگاه صنعتی قزوین در سده های پیشین و روزگار معاصر، با مشارکت صمت، شرکت شهرک های صنعتی، استانداری و میراث فرهنگی این مجموعه با کاربری «موزهٔ صنعت قزوین» مرمت و احیا شود.




منبع:

1399/07/12
13:40:39
5.0 / 5
1693
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری