ارزیاب مصری ایكوموس:

اگر اورامانات را ندیده بودم، می گفتم عكس ها فتوشاپ است

اگر اورامانات را ندیده بودم، می گفتم عكس ها فتوشاپ است ارزیاب مصری ایكوموس بین الملل اظهار داشت: اگر اورامانات را به چشم خود ندیده بودم، تصور می كردم تصاویر انتشار یافته ازاین منطقه فتوشاپ است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، به دنبال حضور ارزیابی ایکوموس ایران در منطقه اورامانات در کرمانشاه و کردستان با هدف ارزیابی این منطقه تاریخی، نمایشگاه گروهی عکس «اورامانات: دامان آسمان» پنج شنبه ۱۰ مهر به ابتکار کمیسیون ملی یونسکو_ایران و با همکاری مجله تصویر سال و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به میزبانی خانه هنرمندان در سالن مرتضی ممیز و با حضور حُسام مهدی -ارزیاب مصری ایکوموس بین الملل -، برگزار شد، وی بازدیدش از اورامانات را بسیار عالی ارزیابی کرد و اظهار داشت: پیش از آمدنم به ایران از هنر ایرانیها و هنرمندان ایرانی شنیده بودم، اما حالا بطور کامل تحت تاثیر فرهنگ و هنر آنها هستم.
او که پس از تماشای ۷۰ تصویر انتشار یافته در نمایشگاه صحبت می کرد، اشاره کرد: اگر پیش از حضورم در اورامانات این تصاویر را می دیدم فکر می کردم تصاویر به نمایش در آمده روتوش و فتوشاپ باشد، اما حالا که همه ی آن منطقه را دیده ام معتقدم این تصاویر همه ی زیبایی های اورامانات را نشان نمی دهد، چون فقط قسمتی از آن در این تصاویر به نمایش در آمده اند.
او تصاویر به نمایش درآمده را نشان دهنده فقط زیبایی های بصری و دیدنی اورامانات دانست و اظهار داشت: این در حالیست که علاوه بر آن زیبایی ها انسان ها و رفتارهای شان نیز قسمتی از فرهنگ و هنر اورامانات است که فقط با دیدن می توان آنها را درک کرد.
این کارشناس ایکوموس جهانی منظر فرهنگی را تلفیقی از طبیعت و فرهنگ انسان طبیعت دانست که در دو حوزه میراث ملموس و ناملموس قرار می گیرد و اضافه کرد: با قرار گرفتن ترکیب کاملی از این دو میراث در کنار یکدیگر، همه این اجزا به صورت جامع هستند.



توافق های میراث و بنیاد مسکن برای اورامانات
محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور - نیز در آیین افتتاح نمایشگاه عکس «اورامانات: دامان آسمان» سخنانی اظهار داشت: در پروسه ارزیابی نماینده ایکوموس از منظر فرهنگی اورامانات توافق های سازنده ای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بنیاد مسکن با هدف تدوین دستورالعمل مشترک بین این دو نهاد برای سامان دهی، مرمت و توسعه پایدار این منظر فرهنگی انجام شده است.
او با اعلان اینکه جلسه تخصصی مشترک و امیدوارکننده ای با حضور ارزیاب اعزامی از طرف کمیته میراث جهانی، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاون میراث فرهنگی کشور انجام شد و راهبردها و راهکارهای عملیاتی برای ساماندهی، مرمت و حفاظت پایدار منظر فرهنگی اورامانات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: از حدود ۶ سال قبل پروسه آماده سازی اورامانات برای ثبت جهانی شروع شده و همه مجموعه ها تابحال به کمک میراث فرهنگی آمده اند، به زیبایی ها، فرهنگ و هنر این منطقه موجب این اتفاق است.
وی با اشاره به اینکه بعضی از مناطق باتوجه به گذر زمان و به مرور گرفتار لطمه های شده اند، اظهار داشت: خوشبختانه مردم رفتار متفاوتی از خود نشان دادند، هر چند آنها مبادرت به بازسازی هایی کرده بودند، اما با مطرح شدن منظر فرهنگی اورامانات در یونسکو تلاش زبادی برای آماده کردن فضا کردند، مردم نشان دادند ثبت جهانی منظر اورامانات برایشان در اولویت است.
او با تاکید بر اینکه احتمال این نکته که لایه ی هر روستا می تواند تعداد زیادی از لایه های زندگی باشد، بیان کرد: در صحبت با بنیاد مسکن و معاون فرهنگی عمرانی آن به این نتیجه رسیدیم اصولی که راهنمای اجرایی در این منطقه هستند باید مورد توجه قرار گیرند.
طالبیان همین طور به بعضی از نمونه های خوب انجام شده در منطقه اورامانات در طول سال های گذشته با هدف حفاظت از فرهنگ این منطقه اشاره نمود و اظهار داشت: این محدوده حالا بدون درنظر گرفتن منطقه اورامانات کشور عراق در این مساحت است که امیدواریم در طول چند سال آینده بتوانیم این منطقه را فارغ از مرزهای سیاسی به پرونده اورامانات ایران اضافه نماییم تا اقدامات فرهنگی مناسب در آن صورت گیرد.
به قول وی ارزیابی ایکوموس بین المللی به مدت ۱۲ روز است که در منطقه اورامانات حضور دارد او از سرزمینی آمده که همه مناطق آن دشت است و هیچ وقت کوهنوردی نداشته است با این وجود وی توانست این منطقه را بطور کامل بررسی کند.



حرکت هنرمندان برای ثبت جهانی اورامانات/اتفاقی استثنایی که عکاسان را دور هم جمع کرد
حجت الله ایوبی -رئیس کمیسیون ملی یونسکو در تهران - نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه هنرمندان توانستند حرکتی جدید نو و بی سابقه را با راه اندازی نمایشگاه گروهی عکس انجام دهند، اظهار داشت: این حرکت می تواند میراث مان را به همه نشان دهد.
وی در ادامه ترجیح داد که صحبت های خودرا خطاب به حسام مهدی به زبان انگلیسی بیان کند.
سیف الله صمدیان - دبیر جشنواره عکس «اورامانات، دامان اسمان» - نیز در صحبتی کوتاه اظهار نمود: با برگزاری این نمایشگاه اتفاق خوبی برای عکاس ها صورت گرفت و آنها توانستند بار دیگر دور همدیگر جمع شوند.
او برگزاری این نمایشگاه را اتفاقی استثنایی دانست که برای استان های کرمانشاه و لرستان رخ داده است و افزود: امیدوارم به زودی بتوان کتابی ازاین تصاویر به چاپ رساند.


مجید رجبی معمار - مسئول خانه هنرمندان - نیز در سخنانی اظهار نمود: ایران کشور فرهنگ ها، زبان ها و امیال مختلف است و این افتخار ایران است که در طول چند هزار سال قبل تا امروز حرمت همه فرهنگ ها را نگه داشته است.
وی اشاره کرد: نمایشگاه «اورامانات دامان آسمان» از ۱۰ مهر به مدت ۱۰ روز در خانه هنرمندان برپا خواهد بود و بوسیله نمایش مجازی در صفحه خانه هنرمندان نیز در معرض دید علاقه مندان خود قرار می گیرد.


این نمایشگاه که همزمان با پروژه ثبت «منطقه اورامانات ایران» در فهرست گنجینه فرهنگی جهان برگزار می شود، دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس و خصوصاً عکاسان استان های کرمانشاه و کردستان است که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین های منحصر به فرد «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به نمایش عموم می گذارد.
ابراهیم علی پور، ادریس خسروی زاده، اسعد نقشبندی، افشین بختیار، امید حیدری فر، امیرعلی جوادیان، بابک صدیقی، بهمن شهبازی، پرویز رستمی، جمشید فرجوند فردا، راشد امینی، رژین فتاحی، زهرا ملکوت، ژاله بهرامی، سرور فرهادی، سهیل زندآذر، سیاوش نقشبندی، شهین عباسی، صلاح علمی زاده، طالب حیدری، عادل عبداللهی، علی اصغر فیض اللهی، علی کیان جم، فواد گودرزی، لقمان احمدی، لقمان عزیزخانی، مجتبی فخری، محمدرضا رجایی، محمدرضا بهارناز، مرضیه ایوتین، مریم زمانپور، مسلم عظیمی، هلمت فتاحی، هومن حیدری و ئاریز قادری هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه ارائه شده است.







1399/07/11
20:56:50
5.0 / 5
1805
تگهای خبر: آیین , تاریخ , تصویر , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری