مطالعه انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله سرپل ذهاب انجام شد

مطالعه انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله سرپل ذهاب انجام شد به گزارش آثارنیوز طرح مطالعاتی انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله سرپل ذهاب از سلسله طرح های پژوهشكده مردم شناسی با هدف درك تجربه زیسته زنان سرپل ذهاب از زلزله به انجام رسید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی درباره این طرح اظهار داشت: زلزله به لحاظ گستره تأثیراتی که بر زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی افراد دارد و همینطور حجم انبوه تغییرات اجتماعی که به دنبال می آورد، متغیر مهمی در تحول حیات اجتماعی جوامع به حساب می آید.
او با اشاره به این نکته که نتایج اجتماعی فاجعه بر مبنای سن، جنسیت، طبقه اقتصادی و اجتماعی متفاوت می باشد و کودکان، زنان و افراد کم درآمد، صدمه بیشتری در گروه صدمه دیدگان فاجعه را تجربه می کنند خاطرنشان کرد: پژوهش حاضر به مطالعه انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله پرداخته و نتایج مهمی را جهت به کارگیری در مرحله قبل از بحران با توجه بحران خیز بودن ایران به دست آورده است.
مینو سلیمی مجری این طرح هم در ادامه اظهار داشت: مطالعه حاضر پژوهشی مردم شناسی است که با هدف درک تجربه زیسته زنان سرپل ذهاب از زلزله انجام شده است.
او اضافه کرد: مطالعه تجربه زیسته زنان و توجه به کارکرد مثبت آنان در جامعه و اعتماد و مشارکت دادن آنان در جریان بازسازی های اجتماعی، فرهنگی جامعه فاجعه دیده می تواند به صورت قابل ملاحظه ای مؤثر باشد چونکه آنها بخشی از یک شبکه روابط اجتماعی فعالی هستند که خبر یا اطلاعیه اخطار را از راه کانال های غیررسمی دریافت می کنند.
سلیمی تصریح کرد: بدین سان زنان می توانند هم گیرنده و هم انتقال دهنده خوبی برای پیام های هشدار، ایمنی و بازسازی های اجتماعی و فرهنگی در مقابل خطرات ناشی از زلزله تلقی شوند.
او تصریح کرد: زنان می توانند در ایجاد فرهنگ ایمنی و بازسازی زودهنگام جامعه فاجعه دیده در جامعه فعالیتهای پیشگیرانه و ضروری بعد از بحران های طبیعی بخصوص زلزله نقش های مهمی را ایفا نمایند.
این پژوهشگر اضافه کرد: زنان در شهر زلزله زده سرپل ذهاب، از ریسک صدمه پذیری بالاتری در قیاس با مردان برخوردار می باشند و معرفت به کم و کیف این صدمه پذیری و بسترهای شکل گیری و تداوم آن لزوم انجام دادن مطالعه در این حوزه را نشان داده است.
مجری طرح اضافه کرد: با توجه به چنین ملاحظاتی در مورد وضعیت زنان در هنگام بروز سوانح و میزان صدمه پذیری آنان از یک سو و شیوه بهینه مدیریت ریسک این سوانح با هدف کاهش میزان صدمه پذیری زنان و بهره گیری از مطالعاتی که تجربه زیسته زنان را مورد مطالعه قرار داده ضروری می باشد.
وی تصریح کرد که این پژوهش نشان داد: در سرپل-ذهاب زنان شرایط بسیار سختی را سپری می کنند و بی هویتی زنان بعد از زلزله و عدم انطباق آنان با وضعیت بعد از زلزله از مسائل عمده زنان است.
سلیمی در انتها خاطرنشان کرد: اگر به تمام شرایط موجود از بین رفتن حریم خصوصی و زندگی در کانکس ها را اضافه نماییم در یک کلام می توان گفت ما شاهد نابه سمانی اجتماعی، روانی در این مناطق هستیم.

1399/07/03
12:23:39
5.0 / 5
1818
تگهای خبر: ایمنی , بنا , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری