میراث فرهنگی یزد، پیشگام ساماندهی قدیمی ترین موزه استان

میراث فرهنگی یزد، پیشگام ساماندهی قدیمی ترین موزه استان به گزارش آثارنیوز یزد مسئول موزه های استان یزد از ساماندهی یكی از قدیمی ترین موزه های استان یزد با عرضه طرحی بدین منظور اطلاع داد.


«الهه خاکباز الوندیان» در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که موزه‎ها مجموعه های منحصر به فرد و گاها بسیار با ارزشی را در خود نگه می دارند، اظهار نمود: این مجموعه ها ارتباطی بین حال و گذشته بوجود آورده و انسان با مشاهده آنها پیوندی عمیق با نیاکان خود احساس می‎ کند.
وی با اشاره به این که موزه «مردم شناسی سپهری اردکان» جزو نخستین موزه های راه اندازی شده در استان و شهرستان اردکان است، اظهار داشت: با عنایت به شخصیت معتمد، اجتماعی و فعال موسس، همینطور مدیریت صحیح، عملکرد مناسب و جذابیت اشیاء موزه ای پس از گذشت 30 سال از تاسیس، سالانه گردشگران و مخاطبان زیادی را به خود جذب می کند و اغلب اشیا آن توسط مردمان بومی به این مجموعه فرهنگی اهدا و در معرض نمایش در آمده است.
این مسئول در مورد اقلام موجود در این موزه قدیمی، خاطرنشان کرد: اقلام موزه ای شامل مجموعه ای از ادوات و اشیای معیشتی است که چگونگی سبک زندگی نیاکان را نشان می ‎دهد، همینطور در قسمتی از موزه ابزار آلات و ادوات مشاغل سنتی و از یاد رفته مانند کشاورزی و بافندگی هم احیا شده است.
وی ادامه داد: از دیگر اشیای این موزه می توان به مجموعه ای از اسناد و نسخ خطی، تاکسیدرمی های نادر، سنگ کتیبه ها، سنگ های معدنی و ادوات روشنایی و خوراک پزی موجود اشاره نمود.
الوندیان با بیان این که این مجموعه فرهنگی بعنوان یکی از قدیمی ترین موزه های تاسیس شده در سطح استان، تابحال شامل طرح محتوایی نبوده است، اظهار داشت: بنابراین واحد موزه های معاونت میراث فرهنگی، مطابق با برنامه ریزی و اهداف میان مدت خود، تهیه طرح محتوایی و ساماندهی قدیمی ترین موزه استان را در دستور کار خود قرار داده است.
وی هدف از نگارش طرح محتوایی و ساماندهی موزه ها را رسیدن به طرح اجرایی مناسب طبق استانداردهای موجود، قوانین و اصول گالری های نمایشی اعلام نمود و اظهار داشت: در طرح محتوایی موزه مردم شناسی سپهری اردکان، ابتدا مطالعات پایه از بستر و کالبد موزه جمع آوری شد و در چارچوب صدمه شناسی تمامی عوامل صدمه رسان به اشیا و بنا، شناسایی و راهکارهایی عرضه شد.
مسئول موزه های استان یزد از پیشنهاداتی مانند حذف برخی از اشیای غیرمرتبط با محتوای موزه و چیدمان موضوعی اشیا و بخش بندی آن‎ها طبق استانداردهای نمایشی یاد کرد و اظهار داشت: ساماندهی نمایش اشیا طبق ماهیت شی و طراحی ویترین های مخصوص خود با نورپردازی انحصاری آن و جابه جایی و چیدمان صحیح ویترین هایی هم جهت با خوانایی مسیر برای بازدیدکننده انجام شده است.
الوندیان از دیگر پیشنهادات عرضه شده در این طرح بهسازی و نوسازی سیستم های تاسیساتی و الکتریکال سالن نمایشی با اولویت حفاظت و امنیت اشیا اعلام نمود و اظهار داشت: تمام این راهکارها طبق نظر کارشناسان مربوط به هر حوزه پیشنهاد شده تا در نهایت به موزه ای استاندارد و مکانی فرهنگی در خور مخاطبان و علاقه مندان برسیم.



1399/05/23
11:42:35
5.0 / 5
2001
تگهای خبر: استاندارد , بنا , راه اندازی , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری