این دفعه سراغ مسجد و ساعت را با هم گرفتند

این دفعه سراغ مسجد و ساعت را با هم گرفتند به گزارش آثارنیوز درباره مسجد ساعت، بیشتر حرف ها تا امروز از ساعت تاریخی بوده نه بنا؛ ساعتی كه 150 سال قبل انگلیسی ها برای سفارت شان به ایران وارد كردند و در نهایت بر مناره مسجد مشیرالسلطنه نصب گردید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، هر چند در طول چند سال قبل از وضعیت حدودا نابسامان مسجد مشیرالسلطنه حرف زده می شد و نشانه ها از مرمت سرپایی مسجد به خصوص مناره ساعت آن حرف می زدند، اما مرورِ زمان و باران و باد نمونه مرمت نادرست و شاید بتوان گفت اشتباه مناره ساعت را به مرور به رخ کشید، به شکلی که مشخص شد برچسب آجر در اطراف ساعت چسبانده شده است.
شاید به سبب همین بی توجهی ها نیز بوده که تا کنون حرف و حدیث ها از مرمت هایی که در طول سال های گذشته برای این بنای تاریخی انجام شده، بیشتر به سمت مناره و ساعتِ مسجد است و نه بنای تاریخی آن.
سرانجام پس از گذشت این مدت زمان، بنا بر اعلام شهرداری منطقه ۱۱ تهران، این دفعه مرمتِ مسجد و ساعت تاریخی مشیرالسلطنه در کنار یکدیگر آغاز می شوند و مقرر است در چند مرحله، مرمت آن صورت گیرد.
نصرالله آبادیان اعلام نموده است: «فاز اول مرمت مسجد و ساعت تاریخی مشیرالسلطنه از ابنیه دوران قاجار تا یک ماه آینده از طرف اداره زیباسازی این منطقه آغاز و در مدت سه ماه انجام می شود. اولویت برنامه های اداره زیباسازی منطقه ۱۱ حفظ و مرمت بافت تاریخی با رویکرد نگهداری از اماکن واجد ارزش است که به همین دلیل فاز اول پروژه مرمت مسجد مشیر السلطنه از شهریورماه شروع می شود.
بگفته او، در سال ۹۸ طرح مرمت این مسجد تاریخی با مشارکت و بررسی استادان مجرب حوزه مرمت ابنیه تاریخی و اداره زیباسازی منطقه ۱۱ تهیه شده که بعد از بررسی های اولیه و تأیید نهایی اصلاح و مرمت جداره ها و تعمیر ساعت شهری مناره مسجد انجام می شود. مرمت جداره اصلی مسجد شامل سیمان کاری، آجرکاری و حذف زوائد بصری، مرمت کاشی سردر و پنجره ها و مرمت سقاخانه قدیمی جلو در و در ادامه تعمیر و راه اندازی ساعت شهری مناره مسجد انجام می شود.
آبادیان با اشاره به این که مرمت مسجد مشیرالسلطنه در ادامه مرمت های ابنیه و حفظ بافت تاریخی منطقه ۱۱ است، تاکید کرده که «مرمت مسجد مشیرالسلطنه از اوایل شهریور شروع می شود و پیش بینی ما برای اختتام پروژه سه ماه خواهد بود.»
مسجد مشیرالسلطنه در سال ۱۳۲۱ هجری قمری توسط مشیرالسلطنه بنا شد که وزیر خزانه مظفرالدین شاه قاجار و بعدا نخست وزیر دوره محمدعلی شاه قاجار بود و نام وی در زیر ساعت مسجد حک شده است. این بنای تاریخی حالا از اماکن تاریخی و نخستین ساعات شهری در پایتخت است و به همین واسطه نیز مسجد و مدرسه علمیه مشیرالسلطنه یا مسجدالاقصی، به مسجد ساعت نیز مشهور است.




منبع:

1399/05/17
12:45:03
5.0 / 5
2189
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری